Gå til innhold

tampong

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg går ofte "over" tiden som er anbefalt med tampong, og jeg setter også inn en tampong før jeg legger meg. Så jeg sover alstå med tampong. Er detter skadelig på noen måte? Er det sant at det kan skape infeksjon eller andre ting? Gjør dere det eller er det jeg som er unormal her? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg sover med tampong. Skader ikke om du går noen timer over...

Skrevet

Jeg sover også med tampong, men ikke mer enn seks timer. Det står 4-8timer på pakken, men jeg tar ingen sjanser. Er det helg/ferie så setter jeg klokka på ring etter nesten fem timer fra leggetid for å bytte. Har litt noia.

Skrevet

Jeg gjør også dette. Sover med den og går med den lenger enn tiden, ihvertfall i slutten av perioden :)

Skrevet

Jeg må bytte etter 2-3 timer da den begynner å lekke veldig. Ellers kunne jeg godt tatt sjansen på å bruke den lenger.

Skrevet

Aldri. TSS kommer svært raskt, og å ende opp på legevakten eller sykehuset med en infeksjon i underlivet er uaktuelt.

• Liker 2
Skrevet

Jeg vil anbefale deg å få en menskopp. Da trenger du ikke uroe deg for Toxic Shock Syndrom - dette er livsfarlig.

Man kan ha menskoppen inne i opptil 12 timer, men jeg glemmer den av noen ganger, og har hatt den inne i 16-18 timer uten trøbbel.

Herlig befriende :) Ble helt uttørket av tamponger...

• Liker 1
Skrevet

Hvor mye kan en menskopp inneholde da?

Skrevet

Hvor mye kan en menskopp inneholde da?

Mer enn en tampong.

Skrevet

Jeg har i tampong alt fra 2-8 timer.

Jeg sover ikke med tampong fordi jeg blør for mye de to nettene jeg blør.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å få en menskopp. Da trenger du ikke uroe deg for Toxic Shock Syndrom - dette er livsfarlig.

Man kan ha menskoppen inne i opptil 12 timer, men jeg glemmer den av noen ganger, og har hatt den inne i 16-18 timer uten trøbbel.

Herlig befriende :) Ble helt uttørket av tamponger...

Skriv under på det!

Eg brukar menskopp, det er berre å tømme morgon og kveld, eller sjølvsagt oftare dersom ein treng det. Eg brukar str L sida eg har født barn, og treng stort sett berre tømme morgon og kveld. Søv likevel med bind i tillegg dei to fyrste nettane, i tilfelle, men det er veldig sjeldan at det lekk, i så fall er det minimalt.

Det kan vera livsfarleg og gå for lenge med tampongar, ja. Viss du absolutt vil sove med tampong, TS, bør du stå opp og bytte ein gong i løpet av natta.

Gjest Daenerys
Skrevet

Jeg nekter å sove med tampong pga faren for TSS. Ellers lar jeg det aldri gå mer enn en 4-timer før jeg bytter.

Skrevet

Jeg lar meg ikke stresse av TSS, siden det er en meget sjelden sykdom. Men tampongen lekker jo uansett lenge før det har gått så lang tid som det maks anbefales å ha den inne. Hvis jeg ikke får skiftet på 5 timer på de verste dagene, er jo bindet fullt av blod i tillegg. De dagene jeg blør så lite at jeg kunne gått med en tampong i mange timer, trenger jeg den ikke.

Skrevet

Jeg sover alltid med tampong når jeg har mensen. De siste dagene går jeg også med tampongen leeenge over anbefalt tid, rett og slett fordi jeg ikke ser poenger i å bytte en nesten tom tampong. Det er en periode på slutten av hver mens der jeg blør nok til at det ikke holder med truseinnlegg, men for lite til at tampongen fylles opp. Da går jeg med den hele dagen. Jepp, hele dagen. Inntil jeg må gjøre nr. 2 eller dusje. Gjør jeg ingen av delene bruker jeg den fra morgen til kveld og bytter når jeg skal legge meg. Jeg vet folk synes det er risikosport, men jeg er rett og slett ikke bekymret for det.

Skrevet

Jeg kan fint sove med tampong hele natten igjennom. Er det helg og jeg har fri kan det jo i praksis bety at jeg sover med den inni i over 10 timer. Har også gått med samme tampong fra tidlig morgen til leggetid, uten problem. TSS er like sjelden som.. ja.. å bli spist av en hai. Ikke noe man bør bruke energi på å uroe seg for.

Skrevet

Men det er jo andre ting som er negativt med langtidsbruk av tampong, som soppinfeksjonar, tørr sjede og øydelegging av den naturlege bakteriefloraen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg sov med tampong 1 natt,og fikk mitt livs verste sopp-atakk. Fy F***, det var det verste jeg har vert borti,aldri igjen !

Har vel hatt sopp nedentil 1 eller 2 gg i mitt liv,så ikke noe jeg plages med . Men ingen av dem var så ille som denne :kvalm:

Skrevet

Er du bekymret for om du bruker tampongen for lenge når du sover med den, bruk Ellen på natta. Den er designet for at du skal bruke den i lengre tid enn de vanlige tampongene.

TSS er ikke like vanlig i dag som på sytti- og åttitallet, fordi de tampongene som fantes den gangen faktisk var mye bedre enn i dag. De sugde til seg mer og kunne holde på mer blod over lengre tid. Dette resulterte i en "epidemi" av TSS i feks USA, hvor det i en periode før de oppdaget hva som var årsaken, oppstod omtrent ett TSS-tilfelle i uka.

De gikk over til å lage tampongene "mindre bra", og i dag er det så sjeldne tilfeller av TSS at det er større sannsynlighet for å, som nevnt ovenfor, bli spist av hai.

Skrevet

Er du bekymret for om du bruker tampongen for lenge når du sover med den, bruk Ellen på natta. Den er designet for at du skal bruke den i lengre tid enn de vanlige tampongene.

TSS er ikke like vanlig i dag som på sytti- og åttitallet, fordi de tampongene som fantes den gangen faktisk var mye bedre enn i dag. De sugde til seg mer og kunne holde på mer blod over lengre tid. Dette resulterte i en "epidemi" av TSS i feks USA, hvor det i en periode før de oppdaget hva som var årsaken, oppstod omtrent ett TSS-tilfelle i uka.

De gikk over til å lage tampongene "mindre bra", og i dag er det så sjeldne tilfeller av TSS at det er større sannsynlighet for å, som nevnt ovenfor, bli spist av hai.

Går det an å få tak i de supertampongene noe sted? Illegalt marked for tamponger? Finnes visse situasjoner hvor jeg er villig til å ta litt større risiko for å slippe å gå rundt lekk hele tiden. :gjeiper:

Men det forklarer jo i hvert fall hvorfor det tilsynelatende ikke har skjedd noen fremgang på det området.

Skrevet

TSS er nærmest ett utdødd problem, i alle fall med dagens kvalitet på tamponger, og dersom man har gode hygieneregler ellers. Det er ikke noe problem å sove med tampong, eller gå med samme tampong i over 8 timer, i våre dager. Selvfølgelig gitt at man ikke er plaget med tørrhet, soppinfeksjoner eller andre plager.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...