Gå til innhold

Greit å spise potetgull i andres rene bil?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Før helga var jeg og noen klassevenner på biltur i et felles ærend. Vi skulle kjøre ganske langt, og vi brukte min samboers bil. Bilen er ganske ny, og før vi dro på tur var den helt nyvaska og strøken både inni og utenpå. Jeg og samboeren min spiser aldri i bilen, kun drikke, nettopp fordi vi liker at det er i orden i bilen.

Med på turen var ei som er veldig vimsete og som roter en del rundt seg, og på første stopp på turen kjøper hun potetgull, og sier: det er vel greit jeg spiser potetgull i bilen? Jeg svarte: Njaa, jeg vet ikke, vi synes egentlig ikke om å spise sånn i bilen..

Stemninga ble så som så, men det må da være ok å si nei til sånn? Sånn er noe herk å få i bilen, og siden vi ikke gjør det selv så hvorfor skal de?

Jeg synes det er viktig å levere bilen tilbake i samme stand, men samtidig gidder jeg ikke støvsuge etter andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja, jeg er enig med deg til en viss grad. Spiser aldri potetgull i bilen selv, og ville i så fall utstyrt meg med våtservietter. Folk kan vel finne på å tørke av fett og salt på seter og lignende, og det synes jeg er ufint.

Men samtidig vet jeg ikke om jeg hadde orket å nekte noen det når det først var kjøpt inn. Kjedelig med dårlig stemning på slike turer. Og noen spiser jo faktisk potetgull for å unngå reisesyke...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ser ikke helt problemet, så lenge det ikke er snakk om ostepop og man gnir fingrene overalt. Hadde det vært meg ville jeg fortalt at jeg ikke liker gris i bilen og at hun må være forsiktig. Da burde det jo ha gått bra. Tror jeg også hadde blitt litt smårar hvis jeg ikke hadde fått spise noe småsaker i en lang biltur.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har aldri tenkt over at det kan være noe problem for bileieren at jeg spiser noe. Men nå søler jeg ikke vilt rundt meg heller da, klarer fint å spise potetgull uten at noe forsvinner på gulvet :)

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er panisk på orden i bilen selv, men spiser gjerne i bilen på langturer. Regner for det første med at folk er oppegående nok til å forsøke å ha styring og at et evt uhell er nettopp et uhell.

Jeg foretrekker ofte en liten pakke potetgull selv om snacks på lengre turer (over en pølse med ketsjup på), fordi det verste som skjer er at bilen må støvsuges, noe jeg gjør med jevne mellomrom uansett. (Mine trekk er mørke/matte og ikke mottagelige for evt fettflekker).

Jeg har hittil to flekker på bilsetene mine etter ett år. Ene er cola og andre er kaffe. :fnise:

Men - bilens eier; bilens regler. Jeg kunne nok også blitt overrasket men ville respektert regelen. Og håpet på en liten pause i veikanten så jeg kunne fått opp blodsukkeret mitt litt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Spørs litt på hvor lang bilturen er, hadde jeg skulle sittet på i 6 timer i ei bil uten å kunne spise noe hadde jeg nok blitt irritert!

Men ja, bilens eier bestemmer også reglene, men om man er så fanatisk er det greit å si ifra om total forbudet FØR turen.

:popcorn:

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men ja, bilens eier bestemmer også reglene, men om man er så fanatisk er det greit å si ifra om total forbudet FØR turen.

:popcorn:

Ikke lov med popcornspising i denne tråden, tenk om du søler. :kjefte:

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For ordens skyld må jeg bare si at vedkommende er ikke plaget med bilsyke og hun hadde andre ting å spise som ikke smuler eller kan lage fete fingermerker (som selvsagt var lov å spise!).

Litt av grunnen til at jeg ikke bare sa ja, er at vi har flere turer forran oss og jeg har kjedlig erfaring med at om man først sier ja til sånn så har det en tendens til å ta litt av. (Og de som er med er ikke typene til å være med å shine litt etter en tur om det har vært noe søl og grising).

Men samtidig så føltes det veldig sært også, så jeg har en litt rar følelse etter denne hendelsen.

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår deg godt. Er selv helt nazi på å holde orden i bilen min. Det er min første bil og jeg har ikke hatt den spesielt lenge. Dessuten er setene lyse, så alt av flekker synes godt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kunne aldri falle meg inn å nekte folk å spise noe som helst i bilen min (med unntak av rakfisk, for det stinker utedass). Voksne mennesker vet da at de ikke skal tørke av seg hvor som helst, og er man såpass hysterisk for at noen skal grise til bilen får man enten la være å bruke den til felleskjøring eller ha en bunke servietter og våtservietter til utdeling.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Spinell

Min erfaring er egentlig motsatt av Rosalies. Voksne folk som man både trodde skulle vite bedre, og ellers være fra møblerte hjem og utstyrt med vettet i behold trenger ikke nødvendigvis ha samme terskel som en selv når det gjelder hygiene.

Jeg er nøye med at bilen skal være ren og ryddig, og ville ikke sagt ja til potetgullspising. Mat som ikke søpler så mye eller setter fettflekker i stoffsetene er ikke noe problem.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg hadde problemet aldri oppstått, da det ikke hadde falt meg inn å spørre om enkelte matvarer kan spises i bilen man blir befraktet med. Ergo hadde jeg flekket opp potetgullpåsan og unngått å søle så godt det lar seg gjøre (litt gris på gulvet må man jo uansett rekne med når man har pasasjerer).

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Eg syns det er heilt greit å si nei til sånt. Man kan fort miste chips-biter i bilen og etterlate klissete fingeravtrykk, eg vil ikkje måtte sjekke etter sånt etter ein tur og evt. vaske opp etter det. Samme som med røyking: ikkje i min bil!

Min bil, mine regler.

Don't like it? Don't get in my car.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det er viktig å levere bilen tilbake i samme stand, men samtidig gidder jeg ikke støvsuge etter andre.

Jeg ville nok heller tenkt som så at jeg fikk tåle at bilen ble litt mer skitten en om det bare var sambo og meg i den, det blir nemlig gjerne det om man velger å bruke bilen til å frakte flere en de som har ett forhold til bilen.

også ville jeg tatt den på en runde shining etter turen, etter en langtur på denne tiden av året, så vil bilen uansett bli ganske skitten utvendig, så da ville jeg heller levert den inn til noen som fiksa den både utvendig og innvendig etterpå.

Ville ikke funnet på å sagt nei til spising av potetgull.

Soft-ice skjønner jeg, og ting som renner og trekker ned i stoffer og ellers, men ikke tørre ting man får opp igjen ved en vanlig rens/vask etter turen.

Du nevner også at det kommer til å bli flere slike langturer med disse folkga, kanskje du skal revurdere å bruke bilen deres til disse turene? Hadde det ikke vært bedre for alle om dere brukte en bil der passasjerene ikke trengte være engstelig for hva de spiste og om de sølte?

For å unngå stemningen du nevner.

Eller, det går an å legge inn flere stoppepauser!

Snakk sammen om det, og si at du ikke er så glad for is, potetgull og noen slike matvarer, men at dere kan legge opp noen stoppepauser i ny og ne, slik at folk får fyllt på lagrene og kost seg litt med ting de vil likevel. :)

For meg hadde problemet aldri oppstått, da det ikke hadde falt meg inn å spørre om enkelte matvarer kan spises i bilen man blir befraktet med. Ergo hadde jeg flekket opp potetgullpåsan og unngått å søle så godt det lar seg gjøre (litt gris på gulvet må man jo uansett rekne med når man har pasasjerer).

Jeg og... :sjenert:

Min bil, mine regler.

Det er også greit nok, egentlig.

Men bare regn med at folk kommer til å se etter andre måter å komme seg dit dere alle skal neste gang. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv elsker jeg å drikke kaffe og småspise i bilen. Er også vimsete av meg, men søler skjeldent. Hvis så er det på meg selv.

Men hadde jeg sittet på i en bil hvor ikke det var lov, vel så er det ikke lov. Enkelt og greit. Men hvis det er flere turer som er planlagt og det er flere timer i bil ville jeg forhørt meg med både bilfører og de andre om vi kunne tatt en annen bil neste gang.. (hvis det er mulig da)

Jeg har ei venninne og hennes mann er ultra sær med nye biler. Livredd for flekker og merker. En gang jeg skulle sitte på ble jeg litt fandenivolsk og spute; vil du jeg skal ta av meg på bena før jeg setter meg i bilen? Ja var svaret jeg fikk :gjeiper:

Endret av La Papesse
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kevlarsjäl

Gjort er gjort, TS! Du tar ditt eget valg ift din egen bil! Men jeg hadde blitt sjokkert hvis du sa det slik du beskriver i tråden! Derfor kan du jo kanskje prøve en annen taktikk neste gang dere reiser på langtur?

Jeg ville heller prøvd på "men kan vi ikke heller stoppe i veikanten om en times tid da, og ha felles lunsj?"

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må gjerne spise potetgull/kjeks e.l. i min bil, men da forventer jeg at du rydder etter deg (støvsuger om du tømmer halve pakken i setet, f.eks.). Men sjokolade er bannlyst, sammen med is, brus og juice. De som har prøvd å fjerne sjokoladeflekker fra plysjseter skjønner hva jeg mener...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Apophis

Det er også greit nok, egentlig.

Men bare regn med at folk kommer til å se etter andre måter å komme seg dit dere alle skal neste gang. ;)

Det får de heller bare gjøre :gjeiper:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min bil, mine regler.

Signerer!

I min bil er det totalforbud mot spising.

Men jeg stopper gjerne sånn at passasjerer kan få seg litt å spise :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg orker ikke å være med fisefine folk på tur.. selv om jeg ikke spiser potetgull i bil!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...