Gå til innhold

Jeg har store avføringsproblemer!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Ja hadde det ikke vært fordi jeg måtte svelge slange eller få den inn en annen vei hadde jeg kanskje kunne vurdert det ;p Som sagt lever jeg greit med det nå. Jeg har holdt meg unna glutenprodukter,melkeprodukter,sukker, fet mat, ja det meste egentlig. Jeg har ført dagbøker og det har absolutt ingen sammenheng hva jeg spiser. Jeg får det når jeg gleder meg til noe og når jeg gruer meg til noe, så det er tydelig at de ikke er en fysisk årsak. Generelt har jeg stresset og bekymret meg mye siden jeg var barn, så det er nok der det ligger.

Har fått slange begge veier, det er ikke verdens undergang :)

Når det gjelder mat så er det mye som kan gi ha innvirkning, og det kan ta tid for kroppen å reagere på når man eliminerer (jeg måtte eliminere svært mye). Men du har rett, stress har også innvirkning. Dog skal man ikke bli syk når man gleder seg til noe ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Høres likt ut meg, bortsett fra at jeg aldri har besvimt. Kan få så vondt at jeg ikke klarer å røre meg og ser hvite prikker. Takler ikke at noen tar meg på magen.

Jeg har fått diagnosen kronisk irritabel tarm. Hvilke matvarer jeg reagerer på varierer, det eneste som er konstant er reaksjonen jeg får på lyst hvitt brød, så det unngår jeg når det står på som værst. Har vært undersøkt med kamera i tarmen, ultralyd og blodprøver. Ellers er jeg påpasselig med å holde meg i aktivitet da det hjelper mye, avføringsmessig sett :) Tar også vitaminer i tillegg, siden jeg er usikker på hvor mye vitaminer tarmene klarer å suge til seg når jeg er dårlig.

Skrevet

Har fått slange begge veier, det er ikke verdens undergang :)

Når det gjelder mat så er det mye som kan gi ha innvirkning, og det kan ta tid for kroppen å reagere på når man eliminerer (jeg måtte eliminere svært mye). Men du har rett, stress har også innvirkning. Dog skal man ikke bli syk når man gleder seg til noe ;)

Hehe neida det går sikkert greit, bare jeg som brekker meg bare jeg får et pittelite hår i ganen. Skal så ekstremt lite til, derfor har jeg ikke giddet å gå gjennom det der, når jeg er så sikker på hva det er :P

Hvis jeg gleder meg enormt til noe, kjenner jeg bare sommerfuglene i magen som omgjør seg til mageverk haha :P Så jeg får vondt om jeg gleder meg veldig. Jeg glemte å nevne at jeg gikk veldig lenge på hver diett når jeg prøvde ut forskjellige kategorier med mat som jeg kanskje ikke tålte. Mange måneder. Det var et langt prosjekt uten resultater. Men som sagt går det veldig greit nå. Varer kanskje maks 5-10 minutter. Så lenge jeg masserer litt på ryggen går det radig fort ;P

Skrevet

Hei. Jeg har mb crohn. En kronisk betennelsessykdom som kan ramme hele fordøyelsessystemet. Jeg kjenner meg godt igjen i de symptomene du legger frem...

Be legen din sende inn en avføringsprøve av deg for å analysere om du har betennelse i avføringen. Og en henvisning til coloscopi og endoscopi.

God bedring, og lykke til!

Skrevet

Du bør først få utelukket at det er sykdom som ulcerøs kolitt og morbus chron.

Hvis de ikke finner sykom, er det stor sannsynlighet for at det er IBS.

Selv satte jeg opp kostregistrering og førte nøye hva jeg spiste, avføringsmønster, smerter. Var veldig plaget.

Veldig nyttig! Selv har jeg kuttet ut hvitt mel (boller er noe av det verste!), gjærbakst, melk, vafler, kjøtt, øl, ting med mye sukker, pasta, brus. Spiser nå renere produkter, mer grønnsaker, bruker litt sunne oljer i maten, nøtter, linser, kun grovbrød.

Føler at jeg har et nytt liv selv om det tok tid å legge om kosten. Noen plager har jeg fortsatt, men det er som regel hvis jeg skeier ut. Håper det ordner seg for deg!

Skrevet

Huff og huff, ikke noe hyggelig med slike plager. Jeg vil anbefale at du får utelukket div lidelser av alvorlig art (Chron osv) Ellers er det nyttig å fjerne matvarer, feks melk og alt med melkepulver i. Selv måtte jeg ta bort alt med melk og hvetemel i.

Ett praktisk tips som hjelper på selve do rutinene er å ha en krakk på badet til å ha bena på når du sitter på do, da glir det lettere gjennom tarmen enn når du har bena på gulvet. Du bli ikke frisk av det men tiden jeg sitter på do og trøkker halveres når jeg bruker krakken.

Skrevet

Å heregud TS det høres ut som om du beskriver meg jo!! stakkars stakkart deg(og meg) . jeg har også vært igjennom mange undersøkelser og prøver men de finner ikke noe fysiskt galt.

psykiske ting finner de masse av, og jeg lider av kronisk stress.

jeg er også veldig deprimert og sliter med å bevege meg lite.

i gode perioder svømmer jeg 4-5 dager i uka og vips så basjer jeg normalt.

når jeg har dårlige perioder så er det en grønn boks med pulver som man kjøper på apoteket som det står fiber på i hyllene.

jeg drikker minst 5 glass med vann til dagen og 2 t skjeer med pulver fra denne boksen og livet har blitt sååå mye lettere.

det eneste trøstende med innleget ditt er at du sier at disse smertene er akuratt som rier, det er betryggendem da jeg har låge netter og dager i en sammenkrøllet klump på gulvet med så store smerter at jeg har nesten besvimt.

MEN.... jeg trodde fødsels rier var mye verre :P puh da jeg har veldig fødsels angst.

men virker som om jeg vet ganske godt nå akuratt hvor vondt disse riene er =)

uansett LYKKE TIL og håper det ordner seg for deg =)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...