AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Som overskrift sier, jeg plages VELDIG med magen min. Jeg har allerede vært hos fastlege og en spesialist for mage/tarm for videre undersøkelser- men intet konkret kom frem. Så til problemet mitt.. Jeg kan plutselig få akutt-nød etter å løpe på do, for å bæsje. Som lyn fra klar himmel kjenner jeg hele magen knyte seg, og for de som har født- tenk dere en av de middels riene dere hadde. Det er det nærmeste jeg kan sammenligne følelsen med, hele verden stopper opp og alt jeg fokuserer på er å puste meg gjennom smerten, mens jeg venter/presser ut driten. Slik kan jeg sitte i 30 minutter, i de verste tilfellene har jeg svimt av pga smertene. Joda, være bæsjetrengt og ligge på gulvet er kjempemoro Ikke alltid det kommer så mye heller. Dette høres kanskje komisk ut, men det er helt forferdelig mens det står på. Vet ikke hvor relevant dette er, men avføringen kan være bløt eller hard- sjelden en mellomting. Hvorfor jeg nevner det? Fordi legene spurte meg Dette er noe som plager meg VELDIG, spesielt når jeg må ligge med pute under magen i 1 times tid pga smerter som ikke ville gi seg etter et par dobesøk. Mat-allergitestene var normale, disse prøvene var normale- så da fikk jeg til svar at jeg kanskje var mye stresset. Det stemmer litt, jeg er mye psykisk plaget. Men stemmer det at det faktisk kan være svaret? Og isåfall, er disse smertene noe jeg må bare godta? Da jeg fødte barnet mitt, var jeg ikke innstilt på å stadig bli påmint hvordan det føltes under en rie.. Jeg håper veldig på seriøse svar, tanker eller erfaringer som kan være til hjelp. Jeg er fullt klar over at bæsje-spm er komiske til tider, men dette er for meg grufullt
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Kan det være irritabel tarm? Det høres helt grusomt ut.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 jeg tror irritabel tarm, det høres ut som de samme symptomene som venninnen min har.
marielle171 Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 Det høres virkelig helt forferdelig ut! jeg går ut ifra at du drikker nok og spiser grove produkter og frukt og mye fiber? Og beveger nok? Det er flere ting som kan påvirke tarmene. Men enig med de andre: det virker som det er irritabel tarm syndrom. Sjekk det ut på nettet (hvis du ikke har gjort det allerede) og se om det stemmer med det du har. Da finner du sikkert også flere tips om hva du kan gjøre for å få mindre vondt etc:) Lykke til!
Tropic Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Ser du noen sammenheng mellom noen matretter og når dette skjer? Ser du nevnte allergitester, men ikke alt som slår opp på de. Har du prøvd å skrive opp en matdagbok? Skriv opp alt du spiser, og noter når du opplever disse smertene, kanskje klarer du etterhvert å se en sammenheng mellom det du spiser og smertene.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Jeg kjenner mange med mageproblemer, lignende de du beskriver, har problemer selv også, men kjenner (dessverre) ikke til smertene så jeg vet ikke om jeg kan hjelpe deg. Kan jo prøve likevel. Mange sliter med irritabel tarm, eller IBS (irritable bowl syndrome). Symptomene på dette kan du sikkert google deg fram til om du ikke er kjent med det. Det jeg, og flere av de jeg har snakket med, har opplevd er å ikke bli tatt seriøst av legene. De tar en blodprøve og ferdig med det liksom. Ofte viser blodprøvene, allergiprøvene og andre undersøkelser ingen ting, men det betyr jo ikke at du innbiller deg mageproblemene dine (selv om noen leger synes å tro det). Flere av de jeg kjenner har kuttet ut diverse matvarer fra kostholdet (selv om de ikke slo ut på allergitest) og har fått et mye bedre liv. F.eks. melk og melkeprodukter og/eller mel/gluten. Så er det kanskje andre matvarer man også reagerer på. Løk, kål, hva som helst. Du nevner stress også. Lettere antidepressiva har ofte en god virkning på stresset mage eller irritabel tarm, men hjelper ikke for alle. Jeg merket ikke noe forskjell. Lykke til! Og god bedring! (PS. det er mange IBS/irritabel tarm-tråder her inne. Kanskje de kan hjelpe deg?) 1
Gjest Lighter Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har av og til noe lignende, men blir ikke så dårlig som deg, besvimer ikke. Har hatt problemer med magen, eller tarmene siden jeg var liten. Legene finner ikke ut av det. Men for meg kjennes det ut som deg er et punkt i tarmene som gir disse smertene. Fikk en slange med kamera ført opp i tarmen, og da denne kom bort i dette punktet, fikk jeg kjempe vondt i magen, kaldsvette og en veldig trang til å komme meg på do. Kjennes som når man har mageknip og diare. Syns leger her til lands er lite flinke, blir for lett å skylde på det psykiske. Er ofte oppblåst, og ganske ofte ser jeg gravid ut. Er mye trett og uten energi. Alle blodprøver er fine. Har nå begynt å se til alternativ medisin.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Kapsler med peppermynteolje? Det er endel som får lindring av det.
2shy Skrevet 29. januar 2012 #9 Skrevet 29. januar 2012 Høres absolutt som irritabel tarm. Anbefaler deg å gjøre endringer i kostholdet, og kutte ut diverse ting som melkeprodukter og hvete (inkludert pasta), og se hvordan det går i første omgang. Noen må i tillegg kutte ut sukker, kjøtt osv i tillegg. Styr unna ferdigmat, halvfabrikat, fritert mat, mat med mye tilsetningsstoffer, og spis så rent som mulig. Jeg ville også tatt en kur med probiotika (helsekosten) som tilfører tarmen din gode bakterier for å gjennopprette bakteriefloraen. Dette er veldig viktig og nyttig for å hjelpe fordøyelsen.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #10 Skrevet 29. januar 2012 Når jeg leser svar jeg har fått blir jeg rørt, faktisk, for her fikk jeg mer hjelp enn hos legen min! Jeg signerer de som nevner at leger er litt ubrukelige på akkurat dette.. Jeg har sjekker ut litt om denne irritabel tarm-syndromet, og finner alle punkt relevante! Helt utrolig! Tror jeg skal selv-diagnosere meg selv med god hjelp fra dere, og konkludere at jeg faktisk har irritert tykktarm. Brukte google før jeg spurte her inne, men akkurat denne har jeg ikke fått med meg. Jeg har ikke klart å se en direkte sammenheng med kosthold/disse "anfallene", annet enn at jeg hadde INGEN plager en dag jeg levde på vann pga influensa. Men da jeg startet å spise igjen gikk det ikke mange minuttene før magen eksploderte i ubehag Kostholdet mitt er ikke prikkfritt, men trener 2-3 ganger i uken og går tur hver dag. Her skal jeg virkelig se litt mer kritisk på kostholdet fra nå av, for dette vil jeg få kontroll over! Var fortvilt da jeg skrev dette, hadde nettopp vært gjennom et smerte-h pga dette. Tusen tusen takk for alle svar, jeg fikk virkelig mer hjelp enn jeg trodde TS 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #11 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har av og til noe lignende, men blir ikke så dårlig som deg, besvimer ikke. Har hatt problemer med magen, eller tarmene siden jeg var liten. Legene finner ikke ut av det. Men for meg kjennes det ut som deg er et punkt i tarmene som gir disse smertene. Fikk en slange med kamera ført opp i tarmen, og da denne kom bort i dette punktet, fikk jeg kjempe vondt i magen, kaldsvette og en veldig trang til å komme meg på do. Kjennes som når man har mageknip og diare. Syns leger her til lands er lite flinke, blir for lett å skylde på det psykiske. Er ofte oppblåst, og ganske ofte ser jeg gravid ut. Er mye trett og uten energi. Alle blodprøver er fine. Har nå begynt å se til alternativ medisin. Jeg kjenner meg igjen! Veldig! Det siste du nevner er daglige plager, mens denne kaldsvettingen etc når det er tid for dobesøk kommer nå og da. Jeg skal så absolutt sjekke ut de tipsene jeg har fått her, men ikke alle på engang. Det blir litt mye, men har klipt og limt ut tipsene i et word-dokument Så slipper jeg å lete opp tråden. Skal søke mer rundt, og begynne litt kartlegging på egenhånd her. Igjen, jeg er takknemlig for at dere tok dere tid til å skrive tips. Ser litt lysere på dette:p TS
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #12 Skrevet 29. januar 2012 Har du levert avføringsprøve til legen? Du bør sjekkes ut for giardia-parasitter. Spesielt hvis du har bodd i Bergensområdet i løpet av de siste 7-8 årene. Det er sannsynligvis IKKE giardia, men det kan gi omtrent samme symptomer som IBS, og er enkelt å utelukke. Hvis det er det, trenger du antibiotika. IBS er ikke så lett å behandle, fordi man ikke vet hva det skyldes. Jeg har litt samme symptomer (vekslende bløt/hard avføring, plutselig trang, smerter og trang, mye luftplager osv.). Det har bedret seg en del etter at jeg endret kosthold, dvs. jeg kuttet ut en del karbohydrater (hvit pasta, ris, lyst brød), og passet på å drikke mye vann. I tillegg trener jeg en del mer enn før. Ikke sikkert dette hjelper på deg, men for meg utgjør det en stor forskjell. I tillegg har jeg blitt flinkere til å gå på do og gjøre nr. 2 offentlig. Før holdt jeg meg alltid til jeg kom hjem, selv om jeg nesten gikk tvekroket til slutt pga trang og smerter. Hvis du går med en gang du føler du må, tror jeg også dette kan hjelpe.
2shy Skrevet 29. januar 2012 #13 Skrevet 29. januar 2012 Når jeg leser svar jeg har fått blir jeg rørt, faktisk, for her fikk jeg mer hjelp enn hos legen min! Jeg signerer de som nevner at leger er litt ubrukelige på akkurat dette.. Jeg har sjekker ut litt om denne irritabel tarm-syndromet, og finner alle punkt relevante! Helt utrolig! Tror jeg skal selv-diagnosere meg selv med god hjelp fra dere, og konkludere at jeg faktisk har irritert tykktarm. Brukte google før jeg spurte her inne, men akkurat denne har jeg ikke fått med meg. Jeg har ikke klart å se en direkte sammenheng med kosthold/disse "anfallene", annet enn at jeg hadde INGEN plager en dag jeg levde på vann pga influensa. Men da jeg startet å spise igjen gikk det ikke mange minuttene før magen eksploderte i ubehag Kostholdet mitt er ikke prikkfritt, men trener 2-3 ganger i uken og går tur hver dag. Her skal jeg virkelig se litt mer kritisk på kostholdet fra nå av, for dette vil jeg få kontroll over! Var fortvilt da jeg skrev dette, hadde nettopp vært gjennom et smerte-h pga dette. Tusen tusen takk for alle svar, jeg fikk virkelig mer hjelp enn jeg trodde TS Selv om ikke anfallene kommer rett etter du har spist en viss type mat, så er visse typer mat store bidragsytere til at tarmen ikke fungerer som den skal. Jeg kan heller ikke få sagt nok hvor viktig en kur med probiotika er ((særlig hvis du har tatt kurer med penicillin/antibiotika tidligere). Mat/drikke har uhyre stor effekt på kroppen vår. Jeg kan også anbefale deg å kontakte noen som driver med f.eks bioresonans som bl.a avdekker matintoleranser. Ble kvitt kraftig pollenallergi med 1 behandling (og holdt det vedlike med kosthold).
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #14 Skrevet 29. januar 2012 Jeg ser du blir anbefalt probiotika, men det har ingen dokumentert effekt ved IBS. Skader selvfølgelig ikke, men jeg ville i så fall spist Biola-yoghurt i stedet for å kjøpe dyre piller.
2shy Skrevet 29. januar 2012 #15 Skrevet 29. januar 2012 Jeg ser du blir anbefalt probiotika, men det har ingen dokumentert effekt ved IBS. Skader selvfølgelig ikke, men jeg ville i så fall spist Biola-yoghurt i stedet for å kjøpe dyre piller. Nå er det ingen som vet om TS har IBS, men hun har helt klart store problemer med fordøyelsen. Biola har lite av disse gode bakteriene sammenlignet med disse kapslene, i tillegg er biola et melkeprodukt, som virker mot sin hensikt når man skal balansere en dårlig fordøyelse. 1
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 Biola er svindyrt i forhold til de fleste melkesyrebakterieproduktene jeg har brukt. Og som andre her nevner, melk i en dårlig mage? For de fleste er det som å kaste olje på bålet.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #17 Skrevet 29. januar 2012 Kjære TS, det du beskriver kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg har hatt dette siden jeg var barn. Jeg har aldri vært til legen med det, men jeg går ut i fra det ikke er noe farlig siden jeg har levd med det siden jeg var barn Ble innlagt på sykehuset en gang som tennåring men de fant ikke noe. Jeg er veldig sikker på det er irritabel tarm. I mitt tilfelle har det ingenting å si hva jeg spiser. Jeg har prøvd å holde meg unna mange matvarer for å se om det har noen effekt, men det har hatt lite å si. Jeg kan feks spise nudler 10 ganger uten å få vondt, mens den 11. gangen får jeg vondt. Kaldsvetter og det er helt grusomme smerter. Men jeg har lært meg å kontrollere det om man kan si det slik. Når jeg merker jeg får vondt, venter jeg til det gjør sånn middels vondt. Så går jeg på do, og masserer ligg på ryggen. Det er som bevegelsen hjelper tarmene og da kommer det fort Og vips er smertene over. Så på den måten kan jeg leve med det. Da jeg var yngre kunne jeg ligge i sengen og bare vri meg i timesvis før jeg gikk på do. Grusomt vondt!!
2shy Skrevet 29. januar 2012 #18 Skrevet 29. januar 2012 Kjære TS, det du beskriver kjenner jeg meg godt igjen i. Jeg har hatt dette siden jeg var barn. Jeg har aldri vært til legen med det, men jeg går ut i fra det ikke er noe farlig siden jeg har levd med det siden jeg var barn Ble innlagt på sykehuset en gang som tennåring men de fant ikke noe. Jeg er veldig sikker på det er irritabel tarm. I mitt tilfelle har det ingenting å si hva jeg spiser. Jeg har prøvd å holde meg unna mange matvarer for å se om det har noen effekt, men det har hatt lite å si. Jeg kan feks spise nudler 10 ganger uten å få vondt, mens den 11. gangen får jeg vondt. Kaldsvetter og det er helt grusomme smerter. Men jeg har lært meg å kontrollere det om man kan si det slik. Når jeg merker jeg får vondt, venter jeg til det gjør sånn middels vondt. Så går jeg på do, og masserer ligg på ryggen. Det er som bevegelsen hjelper tarmene og da kommer det fort Og vips er smertene over. Så på den måten kan jeg leve med det. Da jeg var yngre kunne jeg ligge i sengen og bare vri meg i timesvis før jeg gikk på do. Grusomt vondt!! Jeg syns det er rart å være så dårlig gjennom hele livet, og aldri oppsøke lege? Det er ikke store utredningen som blir tatt på et kort sykehusopphold. I forhold til mat, hva har du holdt deg unna, og hvor lenge?
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #19 Skrevet 29. januar 2012 Jeg syns det er rart å være så dårlig gjennom hele livet, og aldri oppsøke lege? Det er ikke store utredningen som blir tatt på et kort sykehusopphold. I forhold til mat, hva har du holdt deg unna, og hvor lenge? Ja hadde det ikke vært fordi jeg måtte svelge slange eller få den inn en annen vei hadde jeg kanskje kunne vurdert det ;p Som sagt lever jeg greit med det nå. Jeg har holdt meg unna glutenprodukter,melkeprodukter,sukker, fet mat, ja det meste egentlig. Jeg har ført dagbøker og det har absolutt ingen sammenheng hva jeg spiser. Jeg får det når jeg gleder meg til noe og når jeg gruer meg til noe, så det er tydelig at de ikke er en fysisk årsak. Generelt har jeg stresset og bekymret meg mye siden jeg var barn, så det er nok der det ligger.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #20 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har i mange og lange perioder hatt store mageproblemer, heldigvis ikke med smerter slik du beskriver. For min del fant jeg ut at mine problemer sannsynligvis har vært stressrelatert ettersom jeg i de gode periodene har vært lite stresset og maten jeg har spist har vært den samme uansett om jeg har hatt magetrøbbel eller ikke. Forsøk å finne ting som gjør at du stresser ned litt, en hobby kanskje?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå