Solbærpiken Skrevet 29. januar 2012 #1 Del Skrevet 29. januar 2012 De fleste av oss kaller matematikkfaget på skolen for matte. Jeg har stusset litt på hvorfor det har blitt en dobbel tt som ikke er der i det opprinnelige ordet når dette er forkortet. Vet du om andre ord som er forkortelser på samme måte? Eller er matte rett og slett ingen forkortelse, men ett eget ord? De første åra har de fleste bare regning og tallforståelse på timeplanen, men både lærere og elever kaller det for matte likevel. Dersom matte er forkortelse for matematikk er jo det også veldig feil. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
andy capp Skrevet 29. januar 2012 #2 Del Skrevet 29. januar 2012 Fordi dette nok ikke er en forkortelse, men en forenkling i muntlig språk/dagligtale. For å skrive denne forenklingen må den nødvendigvis skrives matte da det er det vi faktisk sier. Vi sier ikke mate... 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 29. januar 2012 #3 Del Skrevet 29. januar 2012 Fordi dette nok ikke er en forkortelse, men en forenkling i muntlig språk/dagligtale. For å skrive denne forenklingen må den nødvendigvis skrives matte da det er det vi faktisk sier. Vi sier ikke mate... Og ikke bare det. Matte med dobbel-te skiller seg fra verbet mate (gi noe/noen mat) både i skrift og tale. En enkel måte å hindre sammenfall. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 29. januar 2012 #4 Del Skrevet 29. januar 2012 Har dessverre sett eksempler på at det på ukeplanerhar stått mate.. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Solbærpiken Skrevet 29. januar 2012 Forfatter #5 Del Skrevet 29. januar 2012 Har dessverre sett eksempler på at det på ukeplanerhar stått mate.. Er det lærer eller elev som har skrivd det da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest imli Skrevet 29. januar 2012 #6 Del Skrevet 29. januar 2012 Har dessverre sett eksempler på at det på ukeplanerhar stått mate.. Eg hugsar at mattelæraren min på ungdomsskulen konsekvent skreiv "mate", fordi han meinte det var feil å putte inn ein t til når det ikkje var det i det opprinnelege ordet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Litia Skrevet 29. januar 2012 #7 Del Skrevet 29. januar 2012 (endret) Og ikke bare det. Matte med dobbel-te skiller seg fra verbet mate (gi noe/noen mat) både i skrift og tale. En enkel måte å hindre sammenfall. Men en matte er jo også noe. Jeg skjønner absolutt hva du mener, og tenker det samme, men det blir ikke helt idiotsikkert uansett. Endret 29. januar 2012 av Litia Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #8 Del Skrevet 29. januar 2012 Er det lærer eller elev som har skrivd det da? Ingen! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Mamma1 Skrevet 29. januar 2012 #9 Del Skrevet 29. januar 2012 Er det lærer eller elev som har skrivd det da? Det var dessverre en lærer. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 30. januar 2012 #10 Del Skrevet 30. januar 2012 Men en matte er jo også noe. Jeg skjønner absolutt hva du mener, og tenker det samme, men det blir ikke helt idiotsikkert uansett. Godt poeng. Tenkte ikke så langt. For å hindre all misfoståelse bør man vel skrive det helt ut... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #11 Del Skrevet 30. januar 2012 Er det lærer eller elev som har skrivd det da? Så var det dette med stein og glasshus og slikt, da Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 31. januar 2012 #12 Del Skrevet 31. januar 2012 Da jeg gikk de første årene på barneskolen på slutten av 70-tallet, fikk vi vite ordet skulle skrives med en t, altså mate. Læreren var sikker i sin sak fordi det var en forkortelse. Dette var noe som skapte diskusjoner fordi vi elever syntes det var feil sammenlignet med uttalen. Jeg fikk også høre hjemme at det skulle skrive med to t'er. I huset hos foreldrene mine har jeg tatt vare på noen gamle kladdebøker, og på de står det mate. Kanskje reglene har skiftet fram og tilbake? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Grønt blad Skrevet 31. januar 2012 #13 Del Skrevet 31. januar 2012 Da jeg gikk de første årene på barneskolen på slutten av 70-tallet, fikk vi vite ordet skulle skrives med en t, altså mate. Læreren var sikker i sin sak fordi det var en forkortelse. Dette var noe som skapte diskusjoner fordi vi elever syntes det var feil sammenlignet med uttalen. Jeg fikk også høre hjemme at det skulle skrive med to t'er. I huset hos foreldrene mine har jeg tatt vare på noen gamle kladdebøker, og på de står det mate. Kanskje reglene har skiftet fram og tilbake? Godt mulig det har vært slik. Vet ikke helt når ordet fikk en "skriftnorm" og kom i ordboka, men det er jo ikke ukjent at ord skifter skrivemåte. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Perelandra Skrevet 31. januar 2012 #14 Del Skrevet 31. januar 2012 Godt mulig det har vært slik. Vet ikke helt når ordet fikk en "skriftnorm" og kom i ordboka, men det er jo ikke ukjent at ord skifter skrivemåte. Ser i alle fall at den nåværende normen er med to t'er: Bokmål: matte -n i skolespråk: kortord for matematikk Nynorsk: matte m1 i skulespråk: kortord for matematikk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå