Gå til innhold

Må kjøpe ny PC


Gjest LoisLane

Anbefalte innlegg

Gjest LoisLane

Alt kræsjer på min stakkars, gamle maskin... Innser at tiden er inne for å kjøpe ny. Det er flere år sidne jeg var inne i hvilke krav til minne og diskplass som er relevante. Jeg trenger PC'en hovedsaklig til tekstehandling, internett og bildebehandling, men antagelig også til noe nedlasting av musikk.

Er tilbudsPC'ene fra Elkjøp, Expert o.l. brukbare? Bør jeg sette sammen selv? Har jo skjerm, tastatur og alt, men må innrømme at det frister med en hel, stilig pakke. hvilke krav er minimum for mitt bruk?

Help, anyone? (får ikke brukt smileys, PC'en nekter, men her ville jeg ha puttet inn en høflig en...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja... Hva slags maskin har du da?

Jeg sitter med en gammel kasse, mesteparten er 5 år gammelt, 400Mhz Pentium II, men med mye RAM (1 Gb). Greier meg fortsatt godt med den, men skulle også ønske jeg kunne rive ut en ny PC.

Jeg har imidlertid hjulpet 4-5 bekjente av meg med å kjøpe ny PC.

Min anbefaling har vært Dells maskiner.

Vi har et hundretalls Dell-maskiner på jobb, alle servere nyere enn 2 år er fra Dell. Jeg er kjempefornøyd med disse maskinene.

Siste PC jeg videreformidlet (gjorde det praktiske mht netthandelen) ble det en Dell Dimension 8300, som med 17" flatskjerm og 512Mb RAM kom på kr. 9257. Utgangspunktet var med 17" vanlig CRT-skjerm og 256Mb RAM, da var prisen i undekant av kr. 6000.

Mange nettbutikker har PC'er til salgs, dette gjelder blant annet PS Data, Komplett og mange andre.

Når det gjelder kjøp fra Elkjøp og Expert er jeg mer skeptisk. Min erfaring er at salgsapparatet er brukbart nok, men kanskje litt dårlig på de tekniske sidene ved en PC.

Når det gjelder spørsmålet om hvilke krav som bør være minimum for ditt bruk, vil jeg bare si dette:

Det finnes ikke en maskin i salg i dag som ikke dekker ditt behov for prosessorkraft. Blir du tilbudt en maskin med prosessorhastighet på under 2 GHz vil jeg bli kraftig forundret. (Vel - kjøper du en laptop-modell vil du nok havne under 2GHz, men ikke langt under).

De fleste nye maskiner leveres også med minimum 128MB RAM, men der vil jeg anbefale minst 256 MB, kanskje så mye som 512MB. Selv bruker jeg maskinen mye til lydredigering og bildemanipulasjoner, så mye minne kommer godt med.

Lykke til med jakten på ny maskin :-)

(Unnskyld at svaret ble så langt, men det er av og til vanskelig å fatte seg i korthet...)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde jeg skullet kjøpe ny PC i dag, hadde jeg sett hva jeg ville legge i PCen og så gått og kjøpt en til den prisen. Ca. 10.000,- må man nok ut med for å få en ålreit PC i dag.

Nei, jeg vil ikke anbefale deg å sette sammen PCen selv - med mindre du har skrudd PC før.

Elkjøp og liknende har ålreite PCer til ålreite priser. Men kundeservice suger og de har ingen peil på lovverket de er bundet til. Jeg har handlet flere ganger på komplett.no og er kjempefornøyd med dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Indianlady

Jeg har en svarting og den er jeg kjempe fornøyd med,jeg gav ca 12000 for min.

Dell Demantion 8300 det fulgte med Dvd redigering program og Dell Pichture studio.

Mye pc og program for den prisen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du klarer å bygge den selv, og ikke har behov for eksterne kort (f.eks. grafikk-kort), så kan du bygge en fancy, liten PC til ca 5000 kr, som er bedre enn det meste du kan få på amatørbutikker som Elkjøp.

Dette finner du på www.komplett.no:

Hovedkort med integrert nettverkskort, 1000mhz cpu, tv-utgang etc.

Fancy liten kasse til PC

512 mb ram

80 gb harddisk

DVD/CD-kombo (dvd-leser, cd-brenner)

Alt til den nette sum av 4 020,01kr, hvis du bestiller over nett. Slettes ikke dårlig. Har et par av disse kombinasjonene, er veldig fornøyd! De er omtrent på størrelse med en sko-eske, så de er veldig diskrete. :) Det forutsetter at du klarer å sette dem sammen, selvfølgelig. Men med litt plundring, så får du det til. Har satt sammen 3 selv, og jeg er ingen hardware-nerd.

Catzy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Shuttle-maskinene er bare sååå søte da!... :)

Jeg ville bestilt hos en nettbutikk. Det er greit at de setter den sammen for deg, og hvis du ikke har operativsystem selv, er det greit å kjøpe en "ferdig"-PC. Du får også bedre garanti enn om du skulle satt sammen alle delene selv.

Jeg ville bestilt hos en nettbutikk fordi de gjerne setter sammen bedre komponenter enn maskinene hos Elkjøp o.l. Nettbutikkene har også gjerne maskiner som er enklere å bygge ut etter hvert om du får lyst til å hive deg inn i maskinen din...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har en Shuttle med DVD-brenner, 80 GB harddisk og grei prosessor. Det var få deler vi måtte sette inn om hele herligheten kostet oss i undekant av 6000 kroner (men da var OS, tastatur/mus/skjem kke inkludert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alt kræsjer på min stakkars, gamle maskin... Innser at tiden er inne for å kjøpe ny. Det er flere år sidne jeg var inne i hvilke krav til minne og diskplass som er relevante. Jeg trenger PC'en hovedsaklig til tekstehandling, internett og bildebehandling, men antagelig også til noe nedlasting av musikk.

Er tilbudsPC'ene fra Elkjøp, Expert o.l. brukbare? Bør jeg sette sammen selv? Har jo skjerm, tastatur og alt, men må innrømme at det frister med en hel, stilig pakke. hvilke krav er minimum for mitt bruk?

Help, anyone? (får ikke brukt smileys, PC'en nekter, men her ville jeg ha puttet inn en høflig en...)

Prøv å innstallere en litt eldre Linuxdistro, og vips så er maskinen din brukbar igjen. SuSE 7.3 eller noe....... Du får kjøpt den nesten gratis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LoisLane

Takker og bukker for svar! Er fremdeles i villrede, får bruke jobb-PC'en og sjekke linkene litt (det går TREGT her hjemme).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...