AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #1 Skrevet 29. januar 2012 Nok en gang et forum om valgets kvaler: mac vs windows-laptoper. Jeg bruker nå macbook pro 13´´ og har hatt den i snart 8 mnd og vil selge den pga jeg trenger en større skjerm på 15´´. Bør jeg satse på noe annet enn mac eller ikke, og hvorfor? Personlig er jeg fornøyd med mac pga: 1. Den er veldig god på batterilevetid 2. Ingen virus 3. Kjempe rask !!! 4. Spennende med lys på tastatur i mørket. God grafikk. De eneste ulempene er: 1. J*****vla dyr. Jeg får 9000 for den og ulempen er at jeg må ut med 6000 kr ekstra bare for å kjøpe 15 ´´ mac. 2.At jeg må åpne bildene en og en og kan ikke se alle etter hverandre (wtf..) 3. Alle slags programmer koster. På windows kan man jo laste ned masse gratis. Det jeg leter etter i min kommende nye bærebar er de samme som jeg finner i mac´en. Den skal ikke skuffe meg med treghet, krasjing som krever restart og viruser til tross for at jeg kjører oppdateringer. Jeg har dårlig erfaring med dell og alle laptoper skuffer meg heftig med det jeg sa ovenfor nå. Og mac vil aldri skuffe med noe sånt. Det blir selvfølgelig uvant hvis jeg går over fra mac til en vanlig laptop igjen, men. Hva er deres erfaringer, hvilken laptop bruker dere, har den core i7 prosessor? Har dere macbook pro og er dere fornøyde? Noe som kanskje likner på en mac? Tar imot alle erfaringer og tips med stor takk.
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #2 Skrevet 29. januar 2012 Jeg har en 13.3 mac air som jeg kjører windows 7 på. Glimrende maskin. Laget i et stykke aluminium. Nå trenger du ikke kjøpe mac for å få holdbare maskiner. Asus produserer nå UX31 som ganske lik en mac air men bedre specet.. Da slipper du å OsX og den er litt billigere enn mac. 1
PRT Skrevet 29. januar 2012 #3 Skrevet 29. januar 2012 Virus skyldes stort sett brukerfeil. Jeg har ikke hatt virus på flere år, og jeg kjører Windows. 6
Gjest bellabulla Skrevet 29. januar 2012 #4 Skrevet 29. januar 2012 2.At jeg må åpne bildene en og en og kan ikke se alle etter hverandre (wtf..) 3. Alle slags programmer koster. På windows kan man jo laste ned masse gratis. 2. hvis du markerer alle bildene du vil se (CMD + A for å velge alle f.eks) og dobbelklikker på et av dem kommer de i rekkefølge. Må le litt av at du ikke har funnet ut det på 8 mnd, unnskyld 3. Har kun vært bort to programmer jeg ikke har fått til mac, og det var program for windowsbasert programmering. Da installerte jeg parallell desktop, og da kjører du et virtuelt OS som et eget program, dvs at når du har programmet oppe får du samme brukeropplevelse som en som har innstallert windows. Om du oppgraderer macen til 4 kjerners prosessor kan du installere både OS X og Windows, og velger hvilket operativsystem du ønsker å bruke når du starter opp. Du får alt av generelle brukerprogrammer til mac også, men det finnes mer gratis til windows om du ikke ønsker å laste ned noe. Om du tar noen søk på youtube etter mac tutorials, setter opp egendefinerte innstillinger for tastatur, menyoppsett, touchpad og div. annet så tror jeg du blir mer fornøyd og kommer til å bruke de 6000 på en større mac Kan også anbefale deg å få skaffet en fra usa om du kjenner noen som er der/ bor der og du kan vente til de kommer til Norge igjen. Hjelpa du får på eplehuset er noe drit, uansett om du har kjøpt den i Norge eller utlandet. Det er eneste downsiden. Klikker macen din så ta den med på reise og besøk Apple Store i stedet, det sparer du mange tusen på. 2
Yme Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 (endret) Hvis du syns det er verdt å betale tusenvis av kroner ekstra, fordi du ikke greier å holde maskinen din trygg, så er mac et veldig bra alternativ, ja. Edit: Kan vel kanskje tilføye at det finnes skadelig programvare til MAC, som feks virus, og at det meste av anngrep som blir gjort mot maskiner, er nettbaserte, og dermed er MAC like sårbar som alt annet. Er du opptatt av sikkerhet, burde du kjøre Linux, og da sparer du enda mer penger. Endret 29. januar 2012 av Yme 4
Lutetium 71 Skrevet 29. januar 2012 #6 Skrevet 29. januar 2012 Om du oppgraderer macen til 4 kjerners prosessor kan du installere både OS X og Windows, og velger hvilket operativsystem du ønsker å bruke når du starter opp. Det går fint an å installere to operativsystemer eller flere på en standard pc, helt uavhengig av hvilken prosessor som sitter i maskinen. Vil tro det samme går på en mækk. Du får alt av generelle brukerprogrammer til mac også, men det finnes mer gratis til windows om du ikke ønsker å laste ned noe. Hæ? 3
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #7 Skrevet 30. januar 2012 2. hvis du markerer alle bildene du vil se (CMD + A for å velge alle f.eks) og dobbelklikker på et av dem kommer de i rekkefølge. Må le litt av at du ikke har funnet ut det på 8 mnd, unnskyld 3. Har kun vært bort to programmer jeg ikke har fått til mac, og det var program for windowsbasert programmering. Da installerte jeg parallell desktop, og da kjører du et virtuelt OS som et eget program, dvs at når du har programmet oppe får du samme brukeropplevelse som en som har innstallert windows. Om du oppgraderer macen til 4 kjerners prosessor kan du installere både OS X og Windows, og velger hvilket operativsystem du ønsker å bruke når du starter opp. Du får alt av generelle brukerprogrammer til mac også, men det finnes mer gratis til windows om du ikke ønsker å laste ned noe. Om du tar noen søk på youtube etter mac tutorials, setter opp egendefinerte innstillinger for tastatur, menyoppsett, touchpad og div. annet så tror jeg du blir mer fornøyd og kommer til å bruke de 6000 på en større mac Kan også anbefale deg å få skaffet en fra usa om du kjenner noen som er der/ bor der og du kan vente til de kommer til Norge igjen. Hjelpa du får på eplehuset er noe drit, uansett om du har kjøpt den i Norge eller utlandet. Det er eneste downsiden. Klikker macen din så ta den med på reise og besøk Apple Store i stedet, det sparer du mange tusen på. Altså siden du mener at alle andre programmer har vært nedlastbare til mac, har du lastet ned eller har kilder til at f.eks Adobe Photoshop kan lastes ned også? Hva med office-pakken da? Jeg kan instillinger for tastatur osv, det er brukervennlig, ja. Men litt uklart der du forklarer ang usa og norge... det er vel slik i norge også at hvis noe er internt galt med macen så får du en helt ny? (og så har jeg trygghetsavtalen også... ) og det med cmd A for bilder vet jeg eeegentlig hehe jeg mente faktisk noe heelt annet;; som nemlig er at ALLE slags filer mellom himmel og jord vises på finder! -når jeg klikker på ´´´´alle dokumenter´´ så får jeg tom bilder, flash og bannere fra allle nettsider jeg har vært bort i ,-- blandt mine egne bilder fra camera PLUSS word docs! Skjønner ikke det der. Har dere det også? Så sykt kaotisk og unødvendig! DET er den største ulempen med macen... Hvordan unngår dere dette? TS
Anciol Skrevet 30. januar 2012 #8 Skrevet 30. januar 2012 Jepp vi har byttet til Mac:) er superfornøyd med mac laptopen min:) 1
AnonymBruker Skrevet 30. januar 2012 #9 Skrevet 30. januar 2012 Altså siden du mener at alle andre programmer har vært nedlastbare til mac, har du lastet ned eller har kilder til at f.eks Adobe Photoshop kan lastes ned også? Hva med office-pakken da? Adobe Photoshop kan lastes ned her: http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop MS Office kan lastes ned her: http://www.microsoft.com/mac/trial Bare så det er sagt koster disse programmene penger, helt uavhengig av om du kjører Mac OS eller MS Windows.
Yme Skrevet 30. januar 2012 #10 Skrevet 30. januar 2012 (endret) Alienware selger dyre laptopper, som er veldig solide og med bra hardware. Nå som Apple har begynt å putte ATI-laptoppskjermkort i de stajsonære maskinene sine, som da koster rundt 23.000 kr, får man faktisk kjøpt PCer med like solid byggekvalitet, og veldig mye bedre hardware, til sirka 7000 kr mindre... Det er da snakk om en windows PC-laptopp vs. en stasjonær Mac til 23.000. Hvordan i all verden kan da forsvare prislappene Apple setter, og mene at man får det man betaler for? Endret 31. januar 2012 av Yme 1
TheHairyToothfairy Skrevet 31. januar 2012 #11 Skrevet 31. januar 2012 Hva er det som får folk til å tro at Mac ikke har virus? Hva er greia? 4
AnonymBruker Skrevet 31. januar 2012 #12 Skrevet 31. januar 2012 Hva er det som får folk til å tro at Mac ikke har virus? Hva er greia? Fordi det faktisk ikke er noen kjente virus for Mac! Det finnes noen trojanere, men der er som kjent ikke virus. De sprer seg ikke mellom maskiner uten at brukeren aktivt tillater programmet å kjøre.
Gjest Consensio Skrevet 31. januar 2012 #13 Skrevet 31. januar 2012 Adobe Photoshop kan lastes ned her: http://www.adobe.com/cfusion/tdrc/index.cfm?product=photoshop MS Office kan lastes ned her: http://www.microsoft.com/mac/trial Bare så det er sagt koster disse programmene penger, helt uavhengig av om du kjører Mac OS eller MS Windows. Om man ikke lastet ned ulovlig. (det har jeg gjort på min Mac....)
Yme Skrevet 31. januar 2012 #14 Skrevet 31. januar 2012 (endret) Fordi det faktisk ikke er noen kjente virus for Mac! Det finnes noen trojanere, men der er som kjent ikke virus. De sprer seg ikke mellom maskiner uten at brukeren aktivt tillater programmet å kjøre. Merkelig at Apple sier noe annet. Det står på hjemmesiden at de anbefaler å kjøpe brannmur og virusbeskyttelse, fordi man blant annet kan få virus. Det som ofte er med virus, er at de legges inn gjennom andre programmer... Programmer som brukeren tenkte han/hun ville ha, og dermed har godkjent på sin maskin. Trojaner er også et problem i osx, og det finnes massevis av dem. Jeg syns det er merkelig at macbrukere ofte prøver å nekte for disse tingene... Det virker som den eneste grunnen de har til det, er for å vise hvor overlegen maskin de har... Det eneste som skjer, er jo at brukere som har lite peiling, sitter igjen med en falsk trygghet, og eventuelt en ødelagt maskin. Endret 31. januar 2012 av Yme 2
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #15 Skrevet 6. februar 2012 TS her. Macen har stått lenge på finn og har mottatt ugunstige priser for under det jeg vil selge den for (9000)... mange har foreslått 8000 - 8500; og nå gjenkjenner jeg samme kunde som igjen sender mail idag og sier 8500. Jeg får ikke solgt den for 9000 til noen; det er obvious.... Så jeg selger den for 8500 men sliter fremdeles med valget mellom en mac 15'' og/eller en annen bærbar pc. Så hva bør konklusjonen bli folkens?
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #16 Skrevet 6. februar 2012 Nok en gang et forum om valgets kvaler: mac vs windows-laptoper. Jeg bruker nå macbook pro 13´´ og har hatt den i snart 8 mnd og vil selge den pga jeg trenger en større skjerm på 15´´. Bør jeg satse på noe annet enn mac eller ikke, og hvorfor? Personlig er jeg fornøyd med mac pga: 1. Den er veldig god på batterilevetid 2. Ingen virus 3. Kjempe rask !!! 4. Spennende med lys på tastatur i mørket. God grafikk. De eneste ulempene er: 1. J*****vla dyr. Jeg får 9000 for den og ulempen er at jeg må ut med 6000 kr ekstra bare for å kjøpe 15 ´´ mac. 2.At jeg må åpne bildene en og en og kan ikke se alle etter hverandre (wtf..) 3. Alle slags programmer koster. På windows kan man jo laste ned masse gratis. Du kan jo se alle bildene i en mappe etterhverandre. Bare å åpne hele mappa i preview det:) Og programmer koster jo om du skal ha de til PC også. Hvis du tenker på type tekstbehandling o.l så er open office-pakka gratis på nett.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #17 Skrevet 6. februar 2012 Nok en gang et forum om valgets kvaler: mac vs windows-laptoper. Jeg bruker nå macbook pro 13´´ og har hatt den i snart 8 mnd og vil selge den pga jeg trenger en større skjerm på 15´´. Bør jeg satse på noe annet enn mac eller ikke, og hvorfor? Personlig er jeg fornøyd med mac pga: 1. Den er veldig god på batterilevetid 2. Ingen virus 3. Kjempe rask !!! 4. Spennende med lys på tastatur i mørket. God grafikk. De eneste ulempene er: 1. J*****vla dyr. Jeg får 9000 for den og ulempen er at jeg må ut med 6000 kr ekstra bare for å kjøpe 15 ´´ mac. 2.At jeg må åpne bildene en og en og kan ikke se alle etter hverandre (wtf..) 3. Alle slags programmer koster. På windows kan man jo laste ned masse gratis. Du kan jo se alle bildene i en mappe etterhverandre. Bare å åpne hele mappa i preview det:) Og programmer koster jo om du skal ha de til PC også. Hvis du tenker på type tekstbehandling o.l så er open office-pakka gratis på nett.
AnonymBruker Skrevet 6. februar 2012 #18 Skrevet 6. februar 2012 Linux. GNU/Linux - null virus. Gratis programmer. Til alt. Videoredigering, pdf-redigering, dokument-redigering, alt. Gratis. Det vil si, du må betale for internett, men det må du jo uansett så... Du kan også kjøre windows-programmer i GNU/Linux. Du kan kjøre det på en liten og billig maskin eller på en stor og superdyr maskin. Valget er ditt. Valget er fritt. GNU/Linux. Bedre enn alt annet. 2
Lutetium 71 Skrevet 6. februar 2012 #19 Skrevet 6. februar 2012 Linux. GNU/Linux - null virus. Linux malware includes viruses, trojans, worms and other types of malware that affect the Linux operating system. Linux, Unix and other Unix-like computer operating systems are generally regarded as very well-protected, but not immune, from computer viruses. Men bevares, jeg er enig at det er bra OS. 1
Gjest bazibaz Skrevet 6. februar 2012 #20 Skrevet 6. februar 2012 Nå er vel strengt tatt ikke Mac OS X malware-fritt lenger det heller. Så man må nok belage seg på å bruke hjernen uansett hvilket OS man velger nå om dagen. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå