Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

I det siste har jeg hørt et par debatter på radioen at antisemittisme er blitt et økende problem, og at mange jøder ikke tørr å stå frem som jøder.

Så vidt jeg vet, så kjenner jeg ingen jøder. Jeg tror ene gutten i klassen på ungdomsskolen var det, men det er også det nærmeste jeg kommer. Mulig jeg bare er veldig naiv, men jeg så liksom ikke for meg at det var et problem med jøder i Norge? Bortsett fra at de har noen sære matvaner, er de så veldig annerledes enn andre nordmenn? Påvirker de vår hverdag på noen måte? Jeg kan ikke huske å ha sett noen oppslag i aviser der de krever særbehandling, slik vi ofte ser fra f.eks. muslimer.

Jeg kjenner selvfølgelig til Israel/Palestina-konflikten, men tenker på dem først og fremst som israelere, og ikke som jøder. Føler også at det er en konflikt som er lokalisert "der nede", og ikke noe de prøver å bringe til resten av verden. Som sagt, mulig jeg er veldig naiv, men hva har den gjennomsnittlige nordmannen imot jøder?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I det siste har jeg hørt et par debatter på radioen at antisemittisme er blitt et økende problem, og at mange jøder ikke tørr å stå frem som jøder.

Så vidt jeg vet, så kjenner jeg ingen jøder. Jeg tror ene gutten i klassen på ungdomsskolen var det, men det er også det nærmeste jeg kommer. Mulig jeg bare er veldig naiv, men jeg så liksom ikke for meg at det var et problem med jøder i Norge? Bortsett fra at de har noen sære matvaner, er de så veldig annerledes enn andre nordmenn? Påvirker de vår hverdag på noen måte? Jeg kan ikke huske å ha sett noen oppslag i aviser der de krever særbehandling, slik vi ofte ser fra f.eks. muslimer.

Jeg kjenner selvfølgelig til Israel/Palestina-konflikten, men tenker på dem først og fremst som israelere, og ikke som jøder. Føler også at det er en konflikt som er lokalisert "der nede", og ikke noe de prøver å bringe til resten av verden. Som sagt, mulig jeg er veldig naiv, men hva har den gjennomsnittlige nordmannen imot jøder?

Den jevne nordmann ar nok ikke noe imot jøder. Problemet er at endel innvandrere spesiellt fra midt østen har det.

• Liker 2
Skrevet

Den jevne nordmann ar nok ikke noe imot jøder. Problemet er at endel innvandrere spesiellt fra midt østen har det.

Du tenker kanskje på de som har fått familiene sine skutt og drept av israelske soldater ?

• Liker 1
Skrevet

Eller kanskje det er overgriperen som med stor suksess klarer å få folk flest til å tro at han er offeret.

Disse menneskene er bare tvers igjennom motbydelige!

Skrevet

Du tenker kanskje på de som har fått familiene sine skutt og drept av israelske soldater ?

Norske jøder er ikke israelere. Og om de var, ville det være greit at de trakkaserte dem da ? Er det greit at forskjellige folkegrupper tar med seg konfliktene sine til norge og fortsetter å drepe hverandre ? Eller må man følge norsk lov i norge ?

• Liker 3
Skrevet

Eller kanskje det er overgriperen som med stor suksess klarer å få folk flest til å tro at han er offeret.

Disse menneskene er bare tvers igjennom motbydelige!

Disse menneskene ? Herregud , hva er forskjellen på deg og dem som sier at alle muslimer er motbydelige ?

Skrevet

Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg snublet over denne tråden på diskusjon.no i dag:

Holocaust - fakta eller fiksjon? http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1310296

Tråden har nesten 2.000 innlegg. Jeg er ikke veldig vel bevandret på diskusjon.no, men har brukt det for praktiske, tekniske tema. Forsøkte meg der også etter 22. juli da alle andre debatt-arenaer ble stengt, men ga raskt opp. Jeg fikk inntrykk av at hele forumet er hovedsaklig dominert av unge gutter, teknisk interessert og nerdete.

Det var derfor uventet og skremmende å finne en slik tråd der og med så mange innlegg...

Synspunkter?

Skrevet

Jeg ble mildt sagt overrasket da jeg snublet over denne tråden på diskusjon.no i dag:

Holocaust - fakta eller fiksjon? http://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=1310296

Tråden har nesten 2.000 innlegg. Jeg er ikke veldig vel bevandret på diskusjon.no, men har brukt det for praktiske, tekniske tema. Forsøkte meg der også etter 22. juli da alle andre debatt-arenaer ble stengt, men ga raskt opp. Jeg fikk inntrykk av at hele forumet er hovedsaklig dominert av unge gutter, teknisk interessert og nerdete.

Det var derfor uventet og skremmende å finne en slik tråd der og med så mange innlegg...

Synspunkter?

Jeg bare skummet raskt innom noen av sidene. Men dette er skremmende lesning. Hvor får de det fra ? Og hvordan har de blitt så historieløse ?

Skrevet

Jeg bare skummet raskt innom noen av sidene. Men dette er skremmende lesning. Hvor får de det fra ? Og hvordan har de blitt så historieløse ?

Åpningsinnlegget som er skrevet av moderator legger premissene for debatten (anbefales hvis du ikke alt har lest det). Det fremgår der at det i alle fall er enighet om at mange døde i konsentrasjonsleire, men så mot slutten: "Alternativhypotesen deres er gjerne at alt dette er en del av en konspirasjon, i forbindelse med opprettelsen av staten Israel, for å få mest mulig penger fra den tapende part i krigen, demonisering av Nazistene eller gjerne alt dette på en gang."

Jeg har kun sett på ett og annet innlegg, og noe av det mest skremmende er at noen tilsynelatende har satt seg godt inn i det de diskuterer, da de refererer til kilder og "fakta" av ukjent kvalitet.

Skrevet

Dette er i alle fall et godt eksempel på hvorfor vi aldri må glemme det som skjedde. Når vi gjør det, vil de tankene som var grobunn for holocaust igjen få fremmarsj.

Jeg fatter ikke at noen kan bli så forskrudde at de gjør seg til nyttige idioter for nazistenes forkvaklede teorier, og at de kan velge å sympatisere med den djevelske ideologien som gjorde at millioner av uskyldige mennesker ble myrdet.

Diskusjon.no slutter heller ikke å forundre meg. De lar alskens avskum kravle frem fra steinene sine og tror med det at de gjør samfunnet en tjeneste. I stedet får disse personene en tilhengerskare av uopplyste ungdommer som ikke vet bedre, og som i sin naivitet lett lar seg lede. Dette er forkastelig og historieløst fra forumets ledelse.

Skrevet

Synspunkter?

Diskusjon.no trekker til seg mange med ekstreme synspunkter innenfor politikk (og delvis også religion). Der finner du DLFere, kommunister, rasister (ikke FrP-velgere, men folk som prater om den ariske rase og tilsvarende), ekstreme kynikere, aggressive antiteister, konspirasjonsteoretikere osv. Jeg vet ikke helt hvorfor det forumet trekker til seg slike, kanskje fordi de faktisk blir debattert der, og ikke bare avfeid.

Men den tråden, og flere andre på diskusjon.no, er ikke representative for nordmenn flest.

Skrevet (endret)

Takker Gjest og Tabris for info./ synspunkter om diskusjon.no. Det er en ok kilde for tekniske spørsmål og det var derfor jeg ble litt paff da jeg oppdaget disse innleggene.

Tabris, du skriver: "Men den tråden, og flere andre på diskusjon.no, er ikke representative for nordmenn flest."

Det har du vel rett i, men at det er såpass mange, og såpass mange unge (antar jeg), som diskuterer med så spesielle standpunkt, med et slikt intenst engasjement, på en i utgangspunktet nøytral diskusjonsarena, tyder på at det er en del med slike meninger. Og dette er heller ikke nettets "mørke avkroker", men et lett tilgjengelig, tilsynelatende mainstream forum.

Endret av Hm..
Skrevet

Diskusjon.no har vel en holdning om å sette ytringsfriheten høyt, og at det er bedre å trekke trollene ut i lyset slik at de sprekker enn at de skal formere seg i mørket, uten at deres argumenter blir tilbakevist.

Problemet med en slik holdning er at de som har så ekstreme meninger er ikke mottagelige for rasjonelle argumenter og logikk. De har en fanatisme som gjør at de vil aldri, uansett hva de blir møtt med av argumenter og dokumentasjon, vil endre mening. Men man håper at de som sitter på gjerdet og leser debatten uten å delta kanskje kan la seg overbevise av motargumentene, og at man dermed kan stoppe en rekruttering til det ekstreme som kanskje ville skjedd hyppigere hvis de ble forvist til "de mørke kroker".

• Liker 1
Skrevet

Jeg er så fryktelig lei av at hver gang noen kritiserer Israel for sine handlinger, eller en jøde tilfeldigvis har havnet opp i et drama av et eller annet slag så hyles det antisemittisme.

Skrevet

Jeg er så fryktelig lei av at hver gang noen kritiserer Israel for sine handlinger, eller en jøde tilfeldigvis har havnet opp i et drama av et eller annet slag så hyles det antisemittisme.

På samme måte som hver gang en muslim blir utsatt for noe så er det islamofobi ?

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7459619

• Liker 1
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Er det merkelig at vi ikke hører mer til jøder i Norge? De er jo en forholdsmessig liten gruppe, med kun et par tusen "medlemmer". Vi har jo et par profilerte professorer og forfattere som vel er jødiske, ellers kan jeg ikke huske å ha sett noe særlig til de. Annet enn at de ikke får slakte kosher i Norge fordi de nektet å godta bedøvelse.

Selvfølgelig skal de som er jøder få lov til å stå fram som jøder hvis de ønsker dette, uten å bli utsatt for trakassering eller anti-semittisme. Men på generelt grunnlag synes jeg ikke det er så rart at folk flest ikke kjenner/kjenner til så mange jøder, da de er en veldig liten gruppe.

Gjest Corto Maltese
Skrevet

Jeg kan ta feil men så vit jeg vet bor det bare rundt 1500 jøder i Norge mener og ha lest det et sted, Så de færreste i Norge tror jeg faktisk noen gang har truffet på en Jøde,

De fleste Jøder i Norge bor jo i Oslo

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...