Gå til innhold

Sølvpuss for smykker

Fremhevede innlegg

Gjest Gjest_mamma1_*
Skrevet

Jeg legger sølvsmykkene mine + bunadssølvet mitt i ketchup over natten. Helt genialt.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hva med det som skal være av oksidering ol da? Jeg har søljer som det er noe blankt på og noe hvitt, jentene har med blankt og oksidert, og blankt og gullbelagt. Tror ikke jeg tar sjansen på hverken ketchup eller cola....

Skrevet

Jeg har googlet litt, og funnet tips som varmt vann+salo+salmiakk/varmt vann+salo+edikk. Dette er jo remedier jeg har stående i skapet, så da er det bare å teste ut kjærringrådene :) Skal nok få det blankt, bare litt verre med hektene. Skal vel være mulig å få tak i en slik pussefille også.

Ketsjup, den var ny :)

Gjest Gjest_gjest_*
Skrevet

det mest skånsomme for søljer, speisielt med oksidering og forgylling er å lever de på en gullsmed for å bli tromlet. de legger de i en rund beholder med en spesielt veske og med no metal biter. mulig det er aliminium. dette står så å ruller sakte i flere timer før søljene takes ut. da er de utrolig blanke og fine.

når du skal oppbevare sølv på best mulig måte må du legge de i syrefri plas som er å få kjøp på gullsmed butikker. det er luft og lys som gjør at de blir sorte. det er helt utrolig forskjell på noe sølv gaffler som har ligget i plast, men tuppen har kommet utenfor. gafflen er like blank og fin som ny, men tuppen er mørk.

men denne tromlinga tar tid så det er lurt å levere det inn så tidlig som mulig for å være sikkert på å få det gjort i tide. stor pågang før mai.

å det dyppe stoffet må kun brukes på rent sølv, ikke sølv som er oksider, forgyllet, med steiner eller anne pynt. oksidering forsvinner. mange som har ødleagt sølvbestikk av typen opphøyet rose feks med den der.

• 7 år senere...
AnonymBruker
Skrevet
Den 14.5.2008 at 20.45, Gjest Jente37 skrev:

Nei. Nei. Nei: Aluminiumsfolie ødelegger smykkene dine. Ikke finn på å¨bruke det.

Gå på gullsmeden og kjøp: CONNOISSEURS sølvrens og rengjøring. Følg de enkle bruksanvisninger på dipp'en. Den er ca 150,- og drøy i bruk.

Jeg er kjempefornøyd med den. Følger du anvisningene, får du nydelig, blanke sølvsmykker.

Vet du hva jeg tror? Det er høyst sannsynlig en form for skummel kjemisk reaksjon når smykkene ligger i den sølvrensen også. Kan godt være det er mellom aluminium og sølv. Så hvorfor skal man betale 150kr for noe man allerede har i metervis i kjøkkenskuffa?

Anonymkode: 4cb9d...675

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...