Gå til innhold

Blør i tannkjøttet

Tussi!

Anbefalte innlegg

Har ei lita jente på 2,5 år. Den siste uka har hun klaget på at det gjør vondt når jeg pusser tennene, oppe på ene siden.

I dag glemte jeg helt og være veldig forsiktig og da endte det med at hun begynte og blø i tannkjøttet rundt en tann.

Har søkt litt nå, og kommer egentlig bare fram til tannkjøpttbetennelse. Kan det være noe annet og må man til tannlege da, eller holder det og begynne og pusse myyye bedre.

Får helt angst for at vi har påført henne dette, trodde vi pusset godt jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan få tannkjøttbetennelse om du ikke pusser godt nok. Det eneste som hjelper er å pusse bedre, selv om det blør. Det ligger flere rester av mat rundt tanna langs tannkjøttet enn på selve tanna, så bare puss godt. Ubehagelig til å begynne med, men det blir bedre etter hvert :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan rett og slett være at du pusser for hardt, eller med en for hard tannbørste, slik at tannkjøttet blir sårt. Er det tilfelle kan det hjelpe å bytte til en bløtere tannbørste og/eller pusse veldig forsiktig på det såre område de nærmeste dagene.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som hjelper mot tannkjøttbetennelse er å bruke tanntråd og skikkelig munnskyll, som for eksempel Nycodent, over tid.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde selv samme problemet da jeg var liten. Løsningen var å fortsette å pusse etter at det begynte å blø og prøve å bare ignorere det. Bruk en myk tannbørste og børst forsiktig om og om igjen på samme stedet (som man forøvrig skal gjøre med alle tennene). Ikke la deg skremme av at det blør litt. Gjør du et nummer ut av det, så vil jo jenta di ta etter din reaksjon også. Gir deg seg ikke etter noen dager, så ta en tur til tannlegen for råd. :) Og puss både morgen og kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for alle svar. Da får vi pusse på. Hun fikk en elektrisk tannbørste til jul, så er nok den jeg ikke ha hatt helt tak på. Den er gjemt bort nå.

Når er første gang de skal til tannlegen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De skal bli innkalt til tannpleier når de er 2 år gammel, slik er det hos oss. Men mulig det er anneledes andre steder.

Du må bare fortsette p pusse selv om det gjør vindt, fordi det er det eneste som hjelper. Det slutter å blø når du har pusset/ fått bort betennelsen.

Husk når du pusser å pusse sakte, fokus på rn tann av gangen og prøv å dreie tannbørsten litt mot tannkjøttet slik at du ikke bare pusset tannflatene.

En feil mange gjør er at de pusser med lange store bevegelser, da er det lett å overse noen områder.

Bruk den aller minste tannbørsten, det er bedre med en mindre enn en stor.

Når hun blir større og får flere tenner bak så er det viktig å huske å pusse der å. Dette gjør du best ved Å be barnet lukke munnen litt igjen mens du pusser på utsia av tennene, gaper barnet på vidt gap kommer ikke tannbørsten til helt bak. Dette er det mange som ikke vet!

Hilsen en som jobber hos tannlege :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun fått alle 2-årsjekslene? Hvis ikke så kan det være en jeksel på gang, siden det er oppe på ene siden det gjør vondt og blør...

Du kan og, i tillegg til å pusse som vanlig, kjøpe hexdril på apoteket, den er bakteriedrepende. Hexdril er ganske sterk, men du kan dyppe en q-tips nedi og smøre på der tannkjøttet blør morgen og kveld.

Her i kommunen vi bor er det når barna er 3 de blir innkallet til tannlegesjekk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...