Gjest Gjest Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 I to år, har jeg hatt problemer med spising. Problemet er at jeg kaster opp så og si alt jeg spiser. Jeg pleier å dra i butikken og kjøpe store mengder mat, og maten er liksom høydepunktet i hverdagen og det jeg gleder meg til gjennom hele dagen. Akkurat i det jeg spiser klarer jeg ikke å stoppe, og jeg tenker inni meg "nå kan jeg spise så mye jeg vil, for alt sammen skal jo ut igjen etterpå uansett" . Etter jeg har spist ferdig, så kaster jeg opp helt til det ikke er mer igjen å kaste opp. Jeg hater egentlig å kaste opp, men det må bare gjøres. Og følelsen jeg får etter jeg har kastet opp, er så deilig. Jeg føler meg så ren og tynn. Og dette skjer hver dag. Men når jeg er med andre, så har jeg kontroll. Da spiser jeg normalt, uten å tenke på at jeg må kaste opp etterpå. Jeg kan helt fint går ut med folk å spise uten problemer. Men når jeg er for meg selv, får jeg utbrudd.. Jeg føler ikke selv at jeg har bulimi, for jeg føler ikke at problemet mitt er stort nok til å kalles bulimi og at dette ikke kan sammenlignes med hva andre sliter med. Og jeg klarer bare ikke å se selv at jeg har et spiseproblem, selvom jeg vet innerst inne at jeg har et problem. Men hva er det egentlig som skjer inni kroppen min når jeg kaster opp så mye? bør jeg oppsøke hjelp?
Glynis Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Oppsøk hjelp, ja. Denne tråden kommer til å bli stengt. Du trenger både lege og psykolog.
Gjest Applecore Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Det du gjør er veldig skadelig for kroppen din. Få deg time hos legen med en gang!
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Det du beskriver vil jeg si er bulimi. Jeg har selv slitt med bulimi i seks år (frisk nå), og kjenner igjen mange av tankene du har. Greit, mange med bulimi har det verre enn deg, men jeg mener du har et problem. Du tenker sikkert at så lenge du klarer å holde deg fra å overspise når du er sammen med folk, så går det bra. Og så lenge du ikke går rundt og er hysterisk opptatt av å slanke deg, så går det jo bra. Og at det å kaste opp egentlig ikke er farlig, det gjør jo egentlig ikke noe skade. Men veien til å bli virkelig syk er VELDIG kort. Og du oppdager ikke at det har gått galt før du sitter midt i det. Jeg lover. Ingen planlegger å bli syk. Og jeg vet godt at det er deilig å tenke på at du kan spise MYE godt, uten at det gjør noe som helst! Du kan rett og slett fråtse i alt søtt, fett og usunt. Men du vil ikke ha det slik i lengden. Mitt råd er å slutte mens du har mulighet. Her er hvorfor: - Du VIL ikke bli ordentlig psykisk syk. Det er et helvete. - Du mister etter hvert alt som heter hemninger og metthetsfølelse. Slik som det er nå kan du sikkert spise ti kakestykker uten å bli kvalm. Dersom du slutter, vil du etter hvert merke at du kan spise ett stykke, og være tilfreds med det. - Det er dyrt. - Magesyren etser på tennene dine (selv om du jo sikkert kaster opp før magesyren får blandet seg med maten din). - Spiserøret blir svakere - Hormonene blir helt forvirret. "Hææ? Spiste ikke hun nettopp? Hvor ble det av maten da?" - Økt fare for diabetes (sa legen til meg) - Dersom du begynner å kaste opp alt du spiser (og slik kommer det til å utvikle seg dersom du ikke stopper), så vil du antakeligvis miste mensen. (Hurra, tenker du? Når mensen er borte er noe virkelig galt i kroppen). - DET ER DEILIG Å VÆRE FRISK! :D Du burde innse at selv om det ikke er et stort problem akkurat nå, så kommer det til å bli det. Slutt mens du kan 1
ninuska_ Skrevet 29. januar 2012 #5 Skrevet 29. januar 2012 Kjære Gjest Jeg stenger denne tråden nå og vil gjerne formidle telefonnummeret til IKS, 22 94 00 10. Her sitter det mennesker med både kompetanse og erfaring, og som kan gi deg gode og nyttige råd på veien. Vennlig hilsen ninuska_ (mod)
Fremhevede innlegg