AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #1 Skrevet 28. januar 2012 I tråden om MMR vaksinen kom det opp at det finnes flere behandligsmetoder for autisme, hvilke?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #2 Skrevet 28. januar 2012 Om man søker på "autism diet" så får man endel informasjon. Skal ikke gå så i dybden av det, for jeg er selv ikke kjent med det på noe annet vis enn at en bekjent av med som er diagnosert med både asperger og ADD kunne kutte alt av medisiner (for ADD) etter å følge den dietten til punkt og prikke, ingen gluten, lite sukker, og null melk (er dietten den personen følger). I følge den personen selv så ble det lettere å forholde seg til hverdagen og endringer i hverdagen, mer stabilt humør og i følge meg som har kontakt med denne personen til tider, så virker det som om vedkommede har gått fra å være tenåring til å bli en voksen og litt mer ansvarlig person iløpet av noen måneder. Det er flere år siden h*n begynte stram line på denne dietten, og forskjellen er som natt og dag, men særegenhetene er fortsatt til stede. Største forskjellen iflg personen selv er mye færre tilfeller av "sensory overload", situasjoner som trigger fight or flight-instiktet.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Ok, så det tar bare vekk overflaten da, har de funnet årsakene til autismespekterlidelser? det er jo en nevrologisk lidelse, men hva er det som gjør at mennesker får dette? og hvorfor er de forskjellig rammet? noen bor på institusjoner mens andre klarer seg fint med tilrettelegging, hvorfor er det så store forskjeller?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Ok, så det tar bare vekk overflaten da, har de funnet årsakene til autismespekterlidelser? det er jo en nevrologisk lidelse, men hva er det som gjør at mennesker får dette? og hvorfor er de forskjellig rammet? noen bor på institusjoner mens andre klarer seg fint med tilrettelegging, hvorfor er det så store forskjeller? Fordi autisme ikke er en diagnose med en fasit. Det er et spekter av lidelser. Du kan sammenligne det med dårlig syn. Noen har behov for briller i styrke +1 og noen har -12. Samme med autisme. Noen kan fungere i dagliglivet med enkelte og små utfordringer, og symtomer som er vanskelig å oppdage, noen klarer ikke å fungere i det hele tatt. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Fordi autisme ikke er en diagnose med en fasit. Det er et spekter av lidelser. Du kan sammenligne det med dårlig syn. Noen har behov for briller i styrke +1 og noen har -12. Samme med autisme. Noen kan fungere i dagliglivet med enkelte og små utfordringer, og symtomer som er vanskelig å oppdage, noen klarer ikke å fungere i det hele tatt. Ett spekter av lidelser? Men det er vel slik at vi mennesker bearbeider sanseinntrykk mens autister reagerer ulikt? dvs de må bli "bombandert" med inntrykk hele veien? er det derfor de utvikler egne strategier for å få fred? / er det derfor de kan bli stresset og få "sammenbrudd"/ meltdowns? og det at de ikke forstår sosiale koder, må være ett "blindt punkt"? det må vel finnes NOE man kan gjøre for disse menneskene, tør ikke tenke på hvordan de som er verst rammet har det Noen som vet hvor jeg kan finne nyere forskningsraporter?
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 http://en.wikipedia.org/wiki/Autism er et bra sted å starte.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #7 Skrevet 28. januar 2012 Ett spekter av lidelser? Men det er vel slik at vi mennesker bearbeider sanseinntrykk mens autister reagerer ulikt? dvs de må bli "bombandert" med inntrykk hele veien? er det derfor de utvikler egne strategier for å få fred? / er det derfor de kan bli stresset og få "sammenbrudd"/ meltdowns? og det at de ikke forstår sosiale koder, må være ett "blindt punkt"? det må vel finnes NOE man kan gjøre for disse menneskene, tør ikke tenke på hvordan de som er verst rammet har det Noen som vet hvor jeg kan finne nyere forskningsraporter? Sosiale koder kan ha flere grunner. Feks kan det ha sammenheng med at de har "supersanser" til tider. Om de snakker med noen kan de bli helt distrahert av en lukt eller lyd og gå glipp av hva som blir sagt. Det er utrolig omfattende. www.wrongplanet.net er et engelsk forum for og av de med autisme og pårørende til. Det er mye interesante artikler, videoer og poster av folk i den høytfungerende delen av skalaen. Evt wikilinken over her. Det er for omfattende til å klare å beskrive i en eneste post.
Kosemose Skrevet 28. januar 2012 #8 Skrevet 28. januar 2012 Det er jo utrolig stor forskjell på individer som har en gjennomgripende utviklingsforstyrrelse, både når det gjelder diagnose og når det gjelder funksjonsnivå og komorbiditet. Dermed også stor forskjell på hvilke tilrettelegging som trengs. Så vidt jeg vet kan ikke autisme behandles, men mennesker med ulike former for vansker innenfor autismespekteret vil trenge tilrettelegging og hjelp i ulik grad og av ulik slag. Ofte kan det dreie seg om tilrettelegging i form av strukturering av hverdagen, individuell opplæringsplan i skolen, støttekontakt for fritid, hjelp til kommunikasjon, hjelp til forståelse/tolking av sosialt samspill, med mer. Så har man utviklet hjelpemidler som f.eks sosiale historier, KAT-kassen, m.m. som kan prøves ut. 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #9 Skrevet 28. januar 2012 Sosiale koder kan ha flere grunner. Feks kan det ha sammenheng med at de har "supersanser" til tider. Om de snakker med noen kan de bli helt distrahert av en lukt eller lyd og gå glipp av hva som blir sagt. Det er utrolig omfattende. www.wrongplanet.net er et engelsk forum for og av de med autisme og pårørende til. Det er mye interesante artikler, videoer og poster av folk i den høytfungerende delen av skalaen. Evt wikilinken over her. Det er for omfattende til å klare å beskrive i en eneste post. Takk, jeg bare lurer på HVA vi kan gjøre for å forhindre dette, hva det EGSAGT kommer av, de er hypersensetive og det går utover sosiale ferdigheter? Mange av dem vet jo at de er annerledes og blir ensomme, det er jo noe vi kan gjøre, jeg er sikker på at det finnes en løsning ett sted, eller en eller annen form for forskning som kan hjelpe..
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #10 Skrevet 28. januar 2012 Takk, jeg bare lurer på HVA vi kan gjøre for å forhindre dette, hva det EGSAGT kommer av, de er hypersensetive og det går utover sosiale ferdigheter? Mange av dem vet jo at de er annerledes og blir ensomme, det er jo noe vi kan gjøre, jeg er sikker på at det finnes en løsning ett sted, eller en eller annen form for forskning som kan hjelpe.. Det gjør det nok kanskje, og det finnes nok utallige forklaringer på hvorfor ting er som det er. Men spørsmålet du stiller er så himmelvidt og krever så omfattende svar at det er vanskelig å svare i en forumpost uten å skrive en mastergradsoppgave her inne. Men jeg vil anbefale deg og sjekke de to linkene du har fått. Wiki-linken gir også nederst referanser til gode kilder om austisme. Engelske Wiki-siden er mer omfattende enn den norske om samme emne.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #11 Skrevet 28. januar 2012 Det gjør det nok kanskje, og det finnes nok utallige forklaringer på hvorfor ting er som det er. Men spørsmålet du stiller er så himmelvidt og krever så omfattende svar at det er vanskelig å svare i en forumpost uten å skrive en mastergradsoppgave her inne. Men jeg vil anbefale deg og sjekke de to linkene du har fått. Wiki-linken gir også nederst referanser til gode kilder om austisme. Engelske Wiki-siden er mer omfattende enn den norske om samme emne. Tusen hjertelig takk for svar min sønn er høytfungerende autist, det går ikke en da uten at jeg føler selv " at jeg gav ham autisme " jeg klandrer meg selv fordi han forstår verden annerledes, jeg kunne ikke beskytte han i mitt eget liv, derfor jeg er på evig søk.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #12 Skrevet 28. januar 2012 Jeg tenker det må være noe gale med meg som tydligvis har autisme i genene mine.
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #13 Skrevet 28. januar 2012 Tusen hjertelig takk for svar min sønn er høytfungerende autist, det går ikke en da uten at jeg føler selv " at jeg gav ham autisme " jeg klandrer meg selv fordi han forstår verden annerledes, jeg kunne ikke beskytte han i mitt eget liv, derfor jeg er på evig søk. Hei igjen. Jeg har en god venninne som er mor til en sønn som er diagnosert med Asperger. Det er ikke den aller letteste delen av spekteret. Han sliter med å fungere i vanlig dagligliv og er veldig avhengig av sin mor, selv om han har passert tjue år. Jeg husker hun fortalte om hvordan hun snakket til klassen hans når han var 12 år og mye mobbet. Hun snakket til dem om ting som at han kunne fortelle en vits, og om noen lo, så fortalte han den igjen til personen ved siden av. Selv om den personen overhørte første fortelling. Og han kunne si den igjen og igjen. Hun bad dem stoppe ham. Si at de hørte den første gangen. For ham var det vanskelig å få oversikt over større mengder folk. Mer enn tre personer i rommet, så klarte han ikke helt å ha styring, og visste ikke hva de drev med eller fulgte med på. Han har kommet mye lengre nå. Og har bl.a reist på utenlandsturer med venner uten sin mor. Og fått en deltidsjobb. Det tar tid, og ting som kommer naturlig for andre kommer vanskeligere for ham. Som kroppspråk. Jeg vil egentlig anbefale deg på det varmeste å lese på wrongplanet. Det er mange i din sønns sko som skriver sine tanker, historier, drømmer om fremtiden.. Det har gitt meg mange oppvekkere. Lykke til!
Kosemose Skrevet 28. januar 2012 #14 Skrevet 28. januar 2012 Jeg tenker det må være noe gale med meg som tydligvis har autisme i genene mine. Sånn får du ikke lov til å tenke! Du skal tvert i mot være svært stolt av deg selv som søker kunnskap slik at du kan hjelpe barnet ditt på best mulig måte! Diagnoser og skader og funksjonsnedsettelse og hjelpebehov kan ramme ALLE! Du høres ut som en svært god mor og det må du være stolt av! 1
AnonymBruker Skrevet 28. januar 2012 #15 Skrevet 28. januar 2012 Tusen takk dere, betyr utrolig mye for meg.
Anna_Ma Skrevet 29. januar 2012 #16 Skrevet 29. januar 2012 (endret) I tråden om MMR vaksinen kom det opp at det finnes flere behandligsmetoder for autisme, hvilke? Jeg skrev en lang post om dette i MMR-tråden, men alt ble slettet av en overivrig moderator. Som med alle nevrologiske lidelser må man kartlegge nøyaktig hvor svakhetene og hvilke kognitive evner som feiler. Dette er veldig variabelt fra person til person, både i grad og evne. Diett, selvfølgelig, har en innvirkning på hjernen, som med alt annet. Dog i begrenset grad. For eksempel vil omega-3 være svært gunstig for nevroncellenes funksjon, som fører til noe bedre ytelse. I tillegg vil det i svært høye doser ha positiv innvirkning på kortisolnivåer i hjernen. Mindre stress. Noe autister kan ha nok så godt utbytte av. Men det stopper virkelig der. Små forandringer, men ingen vidunderkur. Det man må gjøre, er å punkttrene forskjellige egenskaper. Samme prinsippet fungerer med ADHD og prefrontal cortex, hvor problemet stort sett befinner seg. Jeg sitter personlig ikke på noen liste over forskjellige behandlingsmetoder, da autisme ikke er mitt felt, men jeg har sett ett ypperlig eksempel som betydelig økte funksjonsevnen til autistiske barn når det gjaldt å kjenne igjen følelsesladde ansiktsuttrykk hos mennesker. Behandlingen besto av en video, noe liknende Thomas Toget, hvorpå de hadde plassert menneskelige (ordentlige mennesker) ansikter på togene. Barn med autisme er ofte veldig opptatt av objekter og maskineri, og veldig lite opptatt av mennesker og ansiktene deres. Dette dro oppmerksomheten deres mot ansiktene, og det var en signifikant bedring i evne til å forstå ansikter. Dette er bare ett av mange eksempler. Men autisme er en forholdsvis ny diagnose hvor det er enorme forskjeller fra person til person, så noe fasitsvar eksisterer ikke. Kort sagt handler det om å lokalisere problemet og punktbehandle det. Når det gjelder hvordan autisme oppstår så er det ikke noe fasitsvar der heller, men noen teorier er hormonnivåenes innvirkning på hjernens utvikling i svangerskapet. For eksempel, høyt testosteronnivå i svangerskapet hos jentebarn, former hjernen deres til å bli noe mer gutteaktig i funksjon. Det er blitt teorisert om høye testosteronnivåer, hos guttebarn i særdeleshet, øker sannsynligheten for at barnet utvikler en form for "ekstrem guttehjerne", som autisme ofte blir omtalt som. Så genetikken spiller inn i hormonproduksjonen hos kvinner, som igjen påvirker barn i svangerskapet. Så noen vil antageligvis være mer anlagt til å få autistiske barn. Men igjen, dette er en av hundre teorier, og det kan være mange årsaker til at autisme oppsto hos nøyaktig ditt barn, som ikke har noe med denne teorien å gjøre. Men én ting kan jeg forsikre deg om, og det er at MMR-vaksinen har absolutt ingenting med autisme å gjøre. Så akkurat den kan du ikke klandre deg for. Uansett, dette med i punkttrene hjernen er svært viktig å gjøre i veldig ung alder, fordi jo yngre hjernen er, jo mer mottagelig er den for forandring og forming. Derfor nevnte jeg i MMR-tråden at det er EKSTREMT viktig å ta tak i problemet umiddelbart. Jo eldre barnet blir, jo vanskeligere blir det å endre tankemønster og adferd. Akkurat som med språk, vil barn etter en viss alder sjeldent til aldri kunne lære seg et språk like flytende som de ville kunnet gjort dersom de var eksponert fra de var babyer. Rundt tolv måneder begynner faktisk denne språksvampeffekten å avta. Men det er viktig å huske på at selv om barnet er eldre, vil man fremdeles kunne få til enorme forbedringer. Aldri gi opp. Endret 29. januar 2012 av Anna_Ma
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå