Gå til innhold

Marsvin-klør


Gjest Gjesta

Anbefalte innlegg

Gjest Gjesta

Hei!

Vi har ett marsvin her i huset. I begynnelsen kvesset marsvinet klørne sine selv, men i det siste har det fått veldig lange klør, som til og med er begynt å vekse i sirkel....

Tar jeg bare en vanlig saks og klipper de av, eller?

Råd mottas med takk..

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Klipp i vei! Vet ikke helt hvordan det er med vanlig saks, men på marsvinet mitt brukte jeg hundeklotanga. Eller kanskje du kan bruke en sånn "tå-negl-klipper" eller noe. Det finnes også egne klotenger til marsvin. Pass på at du ikke klipper over nerven.

Hvis du er usikker, går du til en dyrebutikk, og ber de klippe for deg, og vise deg eventuelt hvordan du skal gjøre det selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Daniel

Ja du kan klippe dem selv men da med en spesial neglklipper som du får kjøpt i dyrebutikker.Pass på å ikke klippe for langt nede på neglen slik at du treffer nerven

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Høres ut som om det er på høy tid å klippe klørne, ja!!! Vet ikke om marsvinet ditt har svarte eller "gjennomsiktige" klør, jeg har marsvin med begge typer, og klipper alle selv.

Bruk enten en sånn negleklipper for mennesker, eller en klotang for liten hund/katt.

Er kloen gjennomsiktig ser du hvor langt du kan klippe. Er den svart, tar du så mye du tør første gangen, og deretter litt og litt og litt... Og da mener jeg LITT, knapt et "skall" liksom...

Klipp klørne så fort som mulig, det er vondt å gå sånn, og tærne kan bli misformet!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjesta

Jeg klippet to klør, men tror jeg traff nerven på det ene, for marsvinen begynte å blø litt :cry::cry: Heldigvis var det bare en dråpe, men jeg fikk så dårlig samvittighet at jeg ikke klarte å klippe resten....

Marsvinet er svart og hvitt og har sorte klør på frembena og gjennomsiktige på bakbena.

Får vel prøve igjen, en gang til senere...Kan ikke la dyret gå rundt på "neglene"..

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skjønner at du får dårlig samvittighet altså - men jeg tror faktisk nesten det er bedre for marsvinet å blø et par dråper enn å gå med de klørne du beskriver...

Et annet problem er at når klørne får bli så lange, så vokser liksom blodkaret utover i kloen, hvis du skjønner. Altså, hvis neglene får være lange over lang tid, så vokser blodkaret også, sånn at det stadig vil være vanskeligere å få neglene "normalt" korte. Eneste måten å gjøre det på da, er å klippe som du sier AKKURAT til du ser en ørliten dråpe blod... Da trekker blodkaret seg sammen igjen...

Hvis du synes det er ekkelt, så gå til en veterinær eller noe så han kan vise deg... Mener ikke å mase, men jeg synes synd på marsvinet som går med "krummede" klør!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Gjesta

Jeg tok en neglesaks og klippet i vei. Så nå går marsvinet rundt med normale klør igjen! :)

Da jeg klippet føltes klørne litt "seige" ut..er dette normalt? (På enden var de harde, men på midten seige...)

Clea

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jupp, det høres normalt ut at de er "seigere" litt lenger inn. Jo nærmere det er blodkar osv, jo mer er det liksom som de "lever". Feil ordvalg, men du skjønner sikkert.

Så flott at du fikk klippet resten :) Er sikker på at pelsdotten er kjempefornøyd nå!! Bare husk å gjøre det til en vane, minst en gang i mnd eller noe sånt :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...