Gå til innhold

NEDLASTING AV MUSIKK


Gjest Madam Felle

Anbefalte innlegg

Gjest Madam Felle

Hva mener du om nedlasting av musikk, og hva slags etiske problemstillinger tenker du på i denne forbindelsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Platebransen har aldri fått så mange kjøp av meg som etter at jeg prøvehører musikken over Internett!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tjaaa..

Har enda ikke møtt en person som er i mot MP3er til dags dato.. (som jeg har snakket med, altså)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ingen betenkeligheter jeg. Laster ned med god samvittighet.

Er det ny cd med noen jeg er fan av, og som jeg synes "fortjener mine penger", kjøper jeg cd'en i tillegg. Må jo ha en cd-samling som kan stå i hylla også :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syntes ikke det er noe mer umoralsk å laste ned en låt på nettet enn å ta den opp på kasett fra radioen 8)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Madam Felle

Takk for svar, men om en skulle se det etiske i det, hva mener dere da?

Skal forklare meg litt bedre. :sjarmor: Jeg holder på med en oppgave som handler om akkurat dette, og der skal jeg drøfte en problemstilling som går på dette.

For: billig musikk, slippe å kjøpe en hel cd, om det er få sanger en vil ha.

Mulighet til å høre sanger før en kjøper uten å måtte gå i butikken.

Mot: plateselskapene kan tape penger på dette. Artisten kan tape penger + alle andre som eventuelt kan tape penger.

Der stopper det liksom. :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Ang. hvorvidt noen taper penger på at folk laster ned musikkfiler fra nettet: Det finnes en rapport fra plateindustrien i USA, der de hevder at platesalget sank med X antall prosent over en gitt periode. Det var disse tallene RIAA slo i bordet med ovenfor kongressen for å få vedtatt strengere lover ifm. straffeforfølging av fildelere.

I ettertid er disse tallene blitt avslørt som fiktive; reduksjonen i salget stemmer på en prikk overens med selskapenes reduksjon i katalogtitler over samme periode. Søk på Google og du vil finne mer om dette.

Men etikk og fildeling? Vel. Musikkfiler er laget av noen. Disse "noen" har copyright på materialet, og har en lovbestemt rett til å bestemme vilkårene for spredning av musikken. Ved ukontrollert fildeling betaler ikke mottakeren for musikken, og i de tilfellene man havner utenfor "fair use" (hvordan man nå definerer det), kan det anses som en krenkelse av opphavsrettene til copyright-eieren.

Men copyright-eieren er sjelden komponisten/bandet/utøveren, det er stort sett plateselskapet. De fleste artister (med mulig unntak av superstjernene) tjener faktisk så godt som ingenting på platesalg, men får sine inntekter gjennom konserter/turneer. Har det noe å si for hvorvidt det er etisk akseptabelt å dele musikkfiler? I utgangspunktet ikke, men omstendighetene gjør at det kanskje er det likevel.

For plateselskapene utgjør et fullstendig, flatt monopol i musikkmarkedet. Det finnes ingen "tilsvarende vare" man kan velge i stedet for Metallica, Britney Spears, Ronan Keating, Madonna, Rolling Stones eller Beatles, like lite som det finnes en "tilsvarende vare" til Shakespeares verker. Ikke bare styrer industrien promovering, merchandising og salg av musikken, de styrer faktisk også radiostasjonene playlister (i hvertfall i USA). Og monopolister skal man være ekstra skeptiske og strenge mot.

Har noen av dere lett etter CDer i butikkene, bare for å få beskjed om at utgivelsen ikke er å få tak i? Det har jeg, mange ganger, og det er snakk om kjente artister (f.eks. soloutgivelser fra artister som ellers spiller i kjente grupper). Så når representanter for musikkindustrien sutrer over fildeling og prøver å gi meg dårlig samvittighet, sier jeg "bah, humbug".

Musikkindustrien har bukten og begge endene mht. kontraktene med artistene, og bruker minimalt av midler på markedsføring. De har til og med egne TV-kanaler som markedsfører musikken deres helt gratis, men likevel trykker de ikke opp CDer (kostpris 3-5 kroner pr. CD) hvis de ikke er garantert et visst salg. Det er ikke nok å tjene penger, det må være minst mye penger, ellers gidder de bare ikke.

Joda, man kan argumentere for at fildeling ikke er etisk forsvarlig; at det representerer urimelig uthuling av opphavsretten og bla bla bla, men inntil monopolistene blir regulert av et effektivt lovverk slik at de ikke uten videre kan sitte å skumme fløten på alle andres bekostning, så synes jeg de får sitte alene og sutre i de velfylte pengebingene sine. De får gjøre som Liberace, gråte hele veien til banken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes ikke det er noe umoralsk i det. De som lager musikken er uansett stinn av penger, så man kan se på det som å "spre godene". Men selv kjøper jeg ikke noe mer eller mindre cder nå, enn før jeg begynte å laste ned musikk ifra nettet. Som noen andre nevnte, en cd samling er kjekt å ha.

Forresten, ta en titt her.

Go statene! :lol:

Warez lenge leve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein artikkel eller to av ein artist om akkurat dette temaet:

http://www.janisian.com/article-internet_debacle.html

http://www.janisian.com/article-fallout.html

Når det gjeld copyright og korleis store firma prøver å få lovgjevarar til å endra meininga med det, har eg òg lest ein del interessante artiklar. Kva t.d. eit plateselskap VIL copyright skal innebera er kanskje ikkje akkurat det det faktisk inneber. Enno...

Å laste ned musikk for min eigen del har eg dermed ingen problem med. Men for min del er ein CD eg kjøper meir enn berre musikken - det er innpakking, kanskje tekstar, bilete, gleda av å ha noko fysisk, og meir.

Elles så har RIAA sine påstandar blitt tilbakevist så mange gongar at eg ikkje greier å stola på det. (Dessutan vert folk som vil kjøpa musikken deira behandla som potensielle kriminelle, og ikkje potensielle kundar. Big turnoff for min del.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Madam Felle

Hva er det som er lovlig, og hva er det som er ulovlig?

Noen sier noe er lovlig og andre sier noe er ulovlig, men er det noen ehr som vet hva som er hva?

Blir jo helt forvirret av mindre :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Her i landet er det lov å laste ned musikk til privat bruk, men ulovleg å dela musikken med andre. (Så sant det ikkje er din eigen musikk eller du har fått tillating til å dela.)

Det er dog muleg at strengare lover vil bli vedtekne seinare, muleg som ein del av EU-tilpassing. Har ikkje lest noko særleg om akkurat det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

laster ned omtrent hver dag jeg, uten dårlig samvittighet.

kjøper aldri cder, det er for dyrt. men dvder kjøper jeg, der vil jeg helst ha de originale, men laster ned endel filmer som jeg ikke kunne tenke meg å bruke penger på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

mp3 og lignende åpner for at musikk som ikke ville ha blitt hørt til vanlig nå får en sjangs til å markedsføre seg. For et års tid siden så jeg et intervju med en som jobbet i platebutikk, og han sa at de aldri hadde solgt så mye som etter at folk kunne laste ned musikk fra nettet. Ikke bare kjøpte de mer musikk, sa han, men de kjøper nå dessuten mer kvalitetsmusikk!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Madam Felle

Vil bare si tusen takk for all hjelp :D

Må si at jeg hater slike oppgaver, like rikke å drøfte, men men må en så må en :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...