Gå til innhold

Sliter med motivasjon i forhold til studie

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei :) Beklager om jeg poster dette på feil forum.

Jeg er student. Jeg synes utdanningen er god, fagene er veldig interessante og jeg er motivert for yrket jeg utdanner meg til. Jeg vet at jeg er på rett på plass. Likevel sliter jeg med motivasjon til å jobbe. Det er ikke noe problem å dra på forelesninger og seminarer, men når jeg er nødt til å sitte meg ned og jobbe med fagene, klarer jeg det rett og slett ikke. Det er som en psykisk sperre. Det som står i pensumbøkene er veldig interessant og innenfor mitt interessefelt, jeg er endelig ferdig med vgs og har valgt fagene mine selv, så i utgangspunktet burde det ikke være noe problem. Jeg har kommet helt ut av leserutiner. Det jeg fint i høst, men etter en praksisperiode med fullstendig hardkjør kombinert med deltidsjobbing ved siden av, eksamenslesing og en juleferie på én måned med nærmest fulltidsjobb, føler jeg meg kun klar for sommerferie.

Dette semesteret har jeg ikke lest noe som helst og nå skal jeg snart inn i en ny praksisperiode, slik at jeg får ikke tatt igjen det tapte før om én måned. Jeg har akkurat fullført et arbeidskrav jeg har utsatt så langt det var mulig. Jeg har rett og slett ikke hatt hodet på rett plass.

Det høres kanskje ut som klaging og syting, og at jeg egentlig bare burde ta meg sammen, men jeg prøver uten hell. Motivasjonen er ikke der. Av og til lurer jeg på om jeg har en slags depresjon på grunn av manglende tiltakslyst, at jeg generelt har vært ganske "nede" i over ett år, tanken på sosiale sammenkomster virker slitsom (selv om jeg har det hyggelig der og da) og at jeg periodevis føler at jeg rett og slett ikke har noen framtid, men så endrer det seg til neste dag. Men jeg har hatt kvelder jeg ikke har fått sove fordi jeg har ligget og tenkt på slike ting.

Noen råd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kan også legge til at jeg sliter med å gå og legge meg om kveldene, selv om jeg er trøtt. Jeg bare utsetter det også, ikke fordi det er "kjekt" å være lenge oppe. Dette fører selvsagt til mangel på søvn og dermed lavt energinivå.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...