Gjest Anuket Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Leste dette i Aftenposten idag; Eldreopprør mot ICA Og må si at jeg rett og slett ble oppgitt, over de eldre! Jeg har forståelse for at de har funnet seg et sted å være, og det er koselig og alt. Men det er fremdeles ICA sitt område, jeg antar de enten leier/eier det området, dermed har de også full rett til å gjøre hva de vil med akkurat det arealet. Hadde det vært en annen gruppe som ble kastet vekk, typen: ungdommer, fylliker osv. hadde ingen laget sak om et "opprør". Blir litt oppgitt over de eldre noen ganger 6
Tullamore Dew Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Jeg er også oppgitt, men ikke over de eldre. Jeg forstår dem godt. Så lenge de ikke gjorde noen noe vondt, plaget noen, eller var på andre måter til bry, synes jeg det var tankeløst å fjerne dem. Her jeg bor, greit at det er på bygda, men likevel, så har vi to større butikker med stol og bord i inngangspartiet. Det sier seg selv at alle er velkommen til å sitte der, men veldig ofte sitter de eldre der, og har samlet seg der nettopp fordi resturantene og kafeene i byen rundt her faktisk er litt utilgjengelige for rullestoler og rullatorer. For ikke å snakke om at det er slik de eldre alltid har gjort det. Før i tiden fantes ikke sms, facebook, telefoner, de møttes et visst sted, og der kunne de bli sittende og prate om løst og fast lenge. I dag er vi liksom så opptatt av at alt skal være nytt, trendy, hipt, ingen tenker på hvordan det var før i tiden med mindre det er snakk om vintage klær, vesker, sko, og blæh.. Jaja. 3
Gjest Anuket Skrevet 28. januar 2012 #3 Skrevet 28. januar 2012 Jeg er også oppgitt, men ikke over de eldre. Jeg forstår dem godt. Så lenge de ikke gjorde noen noe vondt, plaget noen, eller var på andre måter til bry, synes jeg det var tankeløst å fjerne dem. Her jeg bor, greit at det er på bygda, men likevel, så har vi to større butikker med stol og bord i inngangspartiet. Det sier seg selv at alle er velkommen til å sitte der, men veldig ofte sitter de eldre der, og har samlet seg der nettopp fordi resturantene og kafeene i byen rundt her faktisk er litt utilgjengelige for rullestoler og rullatorer. For ikke å snakke om at det er slik de eldre alltid har gjort det. Før i tiden fantes ikke sms, facebook, telefoner, de møttes et visst sted, og der kunne de bli sittende og prate om løst og fast lenge. I dag er vi liksom så opptatt av at alt skal være nytt, trendy, hipt, ingen tenker på hvordan det var før i tiden med mindre det er snakk om vintage klær, vesker, sko, og blæh.. Jaja. Jeg forstår dem godt jeg og, det er fint å ha et sted å møtes. Men nå er det faktisk slik at ICA har retten på sin side til å gjøre det de selv ønsker med det arealet. Det er veldig dumt for de eldre, og ja kjipt er jeg enig i. Men jeg blir oppgitt over at de faktisk tror at de kan komme og kreve dette området, fordi dette har de alltid fått lov til. Ja de har kanskje fått lov til det tidligere, men nå ønsker eierne å bruke dette området på sine egne premisser, noe de har full rett til da det er de som betaler for å få være der. Det gjør ikke de eldre. Selv SV politikeren i artikkelen påpeker at det finnes et treffsted i samme gate for de eldre. 3
Gjest D_flatmajor Skrevet 28. januar 2012 #4 Skrevet 28. januar 2012 Hadde det vært en annen gruppe som ble kastet vekk, typen: ungdommer, fylliker osv. hadde ingen laget sak om et "opprør". Ja. Det blir så dramatisk. En ting er å ønske noe eller å mene at det er fælt at ting forandrer seg slik at det påvirker dem, en annen ting er å reagere på denne måten. Men slike saker appellerer til det sentimentale i oss da. Så det blir sikkert kult å være "den unge jyplingen på 23 år" framover. Når det er sagt, så er det nok ganske frustrerende å være gammel og oppleve at man blir kasta ut etter så mange år. Og at tidene forandrer seg, med alt det måtte innebære. Å være sosial for unge foregår ofte på en annen måte enn å være sosial for eldre. Likevel mener jeg at de eldre ikke har større rett til å definere hva som skal være rett i vår tid enn noen andre. Det er vanskelig å argumentere mot "slik har det vært i hele mitt liv, og her har jeg bodd i 50 år". Iallefall uten å virke respektløs. Det finnes også andre grupper, eksempelvis mange funksjonshemmede, som også vil oppleve problemer med å ferdes mange steder. Hvilket argument skal de bruke hvis de kommer i en tilsvarende situasjon? De kan iallefall ikke kalle butikksjefen ung jypling og nærmest motta applaus for det. 3
Tullamore Dew Skrevet 28. januar 2012 #5 Skrevet 28. januar 2012 Jeg forstår dem godt jeg og, det er fint å ha et sted å møtes. Men nå er det faktisk slik at ICA har retten på sin side til å gjøre det de selv ønsker med det arealet. Det er veldig dumt for de eldre, og ja kjipt er jeg enig i. Men jeg blir oppgitt over at de faktisk tror at de kan komme og kreve dette området, fordi dette har de alltid fått lov til. Ja de har kanskje fått lov til det tidligere, men nå ønsker eierne å bruke dette området på sine egne premisser, noe de har full rett til da det er de som betaler for å få være der. Det gjør ikke de eldre. Selv SV politikeren i artikkelen påpeker at det finnes et treffsted i samme gate for de eldre. Det er fullt lov å vise at man er lei seg, skuffa, sint, og alt ja, men jeg er også litt enig i at det blir mot sin hensikt å prøve å kreve den plassen tilbake når det opprinnelig aldri var deres. Likevel, sånn sakligheter og fakta lagt til sides, jeg er bare sentimental og soft. 1
Gjest Anuket Skrevet 28. januar 2012 #6 Skrevet 28. januar 2012 Det er fullt lov å vise at man er lei seg, skuffa, sint, og alt ja, men jeg er også litt enig i at det blir mot sin hensikt å prøve å kreve den plassen tilbake når det opprinnelig aldri var deres. Likevel, sånn sakligheter og fakta lagt til sides, jeg er bare sentimental og soft. Jeg må innrømme jeg ble litt lei meg når jeg så reportasjen, fordi de ser jo koselige ute hele gjengen, og spesielt de to 90 åringene som ikke traff noen andre enn den lille gruppen ved ICA. Likevel ble jeg også litt irritert - blandede følelser! 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #7 Skrevet 29. januar 2012 Vel, de kan besøke hverandre hjemme sånn som alle andre. Hva er det med pensjonister og ungdom å drive å reke rundt sånn? 1
AnonymBruker Skrevet 29. januar 2012 #8 Skrevet 29. januar 2012 Greit at del blir sinte og skuffa. Det er bare mennesklig. Men det er jo ikke ICA sitt ansvar å tilrettelegge for at de skal ha et sted å møtes. Men jeg mener også at det var lite smart av ICA og gjøre det på denne måten. Alt handler om markedsføring. Og jeg mener at ICA kunne ha brukt det faktum at de eldre liker å møtes der til sin fordel på et eller annet vis.
Gutt83 Skrevet 29. januar 2012 #9 Skrevet 29. januar 2012 Altså, kommunen driver et eldresenter i samme gate, som nok passer for å komme inn med rullestoler og med rolator. Grünerløkka er vel heller ikke det stedet i Oslo med færrest steder man kan samles på dagtid? Ingen av de tilgjengelige neppe! Som nevnt av noen andre i denne tråden, så hadde ingen reagert om det var ungdommer i 16-17 årsalderen som ble "kastet ut", eller om det var noen av "byens løse fugler". Uansett hvor lite galt de gjorde For en gangs skyld er jeg på storkapitalens side...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå