Gå til innhold

Skilte foreldre med barn

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ny her og vet ikke om dette er noe som har vært diskutert tideliger, men jeg prøver meg likevel. :)

Jeg er skilt fra barnefaren for mange år siden, og vi har hatt noen diskusjoner rundt hvem som burde betale for bursdagsgaver når barna er invitert til venner eller familie.

Vi inngikk en avtale om at jeg betaler for gaver til min side av familien og han betaler for gaver til sin familie. Dette har tildels fungert....

Men så er spørsmålet:

Er det jeg som alltid skal betale for gaver når barna skal i bursdag til venner? Enkelte mnd har de gått i 2-3 bursdager hver, og det har vært vanlig å gi gave for rundt 100,-. Dette har blitt tatt opp på foreldremøter på skolen, for at barna skulle gi mest mulig likt. (De siste årene har beløpet steget til kr.200,-, men da har også antall bursdager gått litt ned i og med at de ikke lenger inviterte alle i klassen, men bare de nærmeste vennene.)

Og er det jeg som alltid ska betale julegavene som ongene gir? Det blir jo fort 15-20 gaver..

(jeg har to barn. De er 14 og 19 nå, og ja, jeg vet at hun på 19 ikke lenger er "under mine vinger", men hun har jo vært det i mange år. Derfor skriver jeg to barn)

Hva har vært vanlig for andre å gjøre i samme situasjon? Er det alltid mor som skal ta støyten med å "hoste opp penger", eller er det rettferdig at barnefaren er med å bidra?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva slags samværs/omsorgs- og bidragsordning dere har.

• Liker 2
Skrevet

Jeg synes det blir en helhetsvudering.

Vi har delt omsorg, og ingen av oss betaler bidrag. Jeg dekker gaver til min familie og venner på min side, samt gaver til de bursdagene barnet deltar i når hun er hos meg. Pappaen gjør selvfølgelig tilsvarende. Julegaver til venner i noe vesentlig omfang har ikke vært et tema enda pga alder, men blir det sånn som du skisserer vil jeg tro vi deler på det.

Hadde det vært bidrag i bildet, synes jeg det er naturlig at den som mottar bidrag er den som gir barnet penger til å kjøpe gave til venner. Gaver til familie synes jeg det fortsatt er naturlig å dele på samme måte som over.

• Liker 2
Skrevet

Stebarna mine er her ca 40%, og sambo betaler bidrag til sin eks.

Når ungene (som nå er 11, 12 og 16) skal i bursdag mens de er hos sin mor, så betaler/ordner hun. Når ungene skal i bursdag mens de er her, så fikser vi.

De gangene det er bursdag på den dagen vi "bytter", så har vi enten gitt beskjed med en gang vi får invitasjonen, eller vi har fikset selvom barnet ikke er hos oss den ettermiddagen selskapet er.

Har aldri vært noe problem i det hele tatt...

Mor betaler julegavene ungene kjøper til sine venner, noe som er begrenset både med tanke på antall og sum enn så lenge, ihvertfall... Kommer ungene på en presang de har glemt mens de er hos oss, betaler selvsagt vi (vi har ikke oversikt over hvem de gir presang til og ikke)

Regner med at mor sier fra hvis hun synes ordningen ikke funker, men hun virker fornøyd!

Skrevet

Det kommer jo veldig an på hva slags samværs/omsorgs- og bidragsordning dere har.

Jeg har den daglige omsorgen og pappan har samvær annenhver helg. Og selvfølgelig jul- og påske og to uker om sommeren. Han betaler bidrag og får selvfølgelig samværsfradrag for samværet.

Jeg har alltid betalt alle bursdagsgavene, uansett om bursdagene har vært i hans helg. Jeg har prøvd å ta dette opp med han for noen år siden, men han syntes han betalte nok når han betaler bidrag. Jeg synes det er urettferdig at det alltid er jeg som må betale for alle gavene, for det kan som sagt bli veldig mange i perioder. Er det sånn at fedre synes at så lenge de betaler bidrag, så er det opp til mor å få kabalen til å gå opp? Jeg har to barn, men tenk på de som har 3 eller 5 f.eks? Skal man nekte barna å gå i selskaper, eller skal man gi billigere gaver pga. økonomien i familien?

Skrevet

Her har jeg to barn, de er lite hos far, han betaler bidrag. Dermed er det jeg som sørger for gaver til bursdager og til jul. Her gir jeg gave fra ungene også til barnefar sine foreldre og barna til søsknene til barnefar. For jeg er jo fortsatt litt tante for de. Og ser på det som naturlig at jeg handler gaver til de.

Jeg har selv dårlig råd, og prøver å kjøpe billigst mulig gaver, men samtidig fine gaver.

• Liker 1
Skrevet

Vi har det sånn at vi betaler gavene om de er her, og pappaen betaler gavene om de er der.

Skrevet

Jeg er ny her og vet ikke om dette er noe som har vært diskutert tideliger, men jeg prøver meg likevel. :)

Jeg er skilt fra barnefaren for mange år siden, og vi har hatt noen diskusjoner rundt hvem som burde betale for bursdagsgaver når barna er invitert til venner eller familie.

Vi inngikk en avtale om at jeg betaler for gaver til min side av familien og han betaler for gaver til sin familie. Dette har tildels fungert....

Men så er spørsmålet:

Er det jeg som alltid skal betale for gaver når barna skal i bursdag til venner? Enkelte mnd har de gått i 2-3 bursdager hver, og det har vært vanlig å gi gave for rundt 100,-. Dette har blitt tatt opp på foreldremøter på skolen, for at barna skulle gi mest mulig likt. (De siste årene har beløpet steget til kr.200,-, men da har også antall bursdager gått litt ned i og med at de ikke lenger inviterte alle i klassen, men bare de nærmeste vennene.)

Og er det jeg som alltid ska betale julegavene som ongene gir? Det blir jo fort 15-20 gaver..

(jeg har to barn. De er 14 og 19 nå, og ja, jeg vet at hun på 19 ikke lenger er "under mine vinger", men hun har jo vært det i mange år. Derfor skriver jeg to barn)

Hva har vært vanlig for andre å gjøre i samme situasjon? Er det alltid mor som skal ta støyten med å "hoste opp penger", eller er det rettferdig at barnefaren er med å bidra?

uansett samvær og bidragsordning...det er dyrere å ha hovedomsorgen. Julegaver til 20 stk...javel..

Er det rart det er krig i verden....

Ungene har alltid kjøpt gave til far til jul og bursdag da de var små.Jeg betalte. Samme til besteforeldre. jeg blir ikke sjokkert over småligheten her inne

• Liker 2
Skrevet

uansett samvær og bidragsordning...det er dyrere å ha hovedomsorgen. Julegaver til 20 stk...javel..

Er det rart det er krig i verden....

Ungene har alltid kjøpt gave til far til jul og bursdag da de var små.Jeg betalte. Samme til besteforeldre. jeg blir ikke sjokkert over småligheten her inne

Det er ikke "krig i verden" pga denne saken heller, har tatt det opp med barnefaren et par ganger bare. Men når man lever og forsørger to barn med uføretrygd på lill i overkant av 10.000 pr mnd, så sier det seg selv at det ikke blir mye til overs til bursdagsgaver i fleng.

Jeg bare lurte på hvordan andre gjorde dette, ikke for å virke smålig.

• Liker 3
Skrevet

Det kommer vel litt an på hvor stort bidraget er. Hvis far har god lønn og mor lav, så kan jo far bidra litt her også. Jeg har inntrykk av at mange fedre igrunn slipper billig unna med bidrag, relativt sett i forhold til hva det koster å ha barn totalt. De to-tre tusen de betaler i mnd får de mye for!

Skrevet

Jeg betaler gavene når ungene er hos meg og far når de er hos han. Julegaver deler vi slik at jeg kjøper til de på min side. Har aldri vert et problem for oss, han har iallefall ikke klagd på det. Tror han ser på det som en naturlig ting å gjøre som far.

Skrevet

Vi har også delt omsorg. I mitt tilfelle har jeg betalt mest til bursdagsgaver, fritidsaktiviteter m.m.

Det går fint an å dele på dette ved å avtale at man bidrar annenhver gang f.eks. Da bør det ikke være så stort problem kanskje, men man må komme til en enighet (og det er kanskje det største problemet for noen).

Skrevet

men man må komme til en enighet (og det er kanskje det største problemet for noen).

Skrevet

Jeg betaler alle bursdagspresanger når ungene mine er i barnebursdager. Jeg sørger også for at de kommer dit uavhengig av samvær. Jeg betaler også jule- og bursdagspresanger til nær slekt av ham som vi har mye kontakt med. I tillegg så sørger jeg for at det er selvlagde julepresanger og julekort til besteforeldre og nær slekt.

Da koker det ned til at jeg ordner visst alt av presanger. En sjelden gang spleiser vi når det gjelder hans onkelbarn som vi ikke har noe kontakt med pga avstand.

Skrevet

Jeg betaler alle bursdagspresanger når ungene mine er i barnebursdager. Jeg sørger også for at de kommer dit uavhengig av samvær. Jeg betaler også jule- og bursdagspresanger til nær slekt av ham som vi har mye kontakt med. I tillegg så sørger jeg for at det er selvlagde julepresanger og julekort til besteforeldre og nær slekt.

Da koker det ned til at jeg ordner visst alt av presanger. En sjelden gang spleiser vi når det gjelder hans onkelbarn som vi ikke har noe kontakt med pga avstand.

Glemte å si at samvær er annen hver helg og en overnatting i uke og i de fleste ferier så er ungene hos meg da far ikke ønsker mer samvær. Jeg har lav inntekt og det har barnefaren også. Får knappe 2000 kr i måneden for 2 barn.

Skrevet

Siden bidrag skal dekke "driftsutgifter", så vil jeg si at bidragsyter har betalt sin del av gaver til vennebursdager, og strengt tatt også familiebursdager på begge sider, gjennom bidraget. Ergo er jeg her på linje med trådstarters eks.

• Liker 2
Skrevet

Tråden er ryddet for krenkelser.

Phaedra,mod

Skrevet

Eg ser på det som naturleg at den med hovudomsorg betalar. Har dei delt omsorg får dei dele på det.

• Liker 2
Skrevet

Glemte å si at samvær er annen hver helg og en overnatting i uke og i de fleste ferier så er ungene hos meg da far ikke ønsker mer samvær. Jeg har lav inntekt og det har barnefaren også. Får knappe 2000 kr i måneden for 2 barn.

Men om du ikke føler for å ta alle utgiftene så spør om privat avtale der du ikke motar noe i bidrag og heller deler de reele utgiftene... Du krever i både pose og sekk ved å mota bidrag og forventer at han skal dekke underholdskostnadene.., typisk alene mødre ...

Skrevet

Jeg skjønner her at de fleste betaler for alle gavene hvis de mottar bidrag, så da er det vel jeg som har tenkt litt feil da. :sjenert:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...