Gå til innhold

Taushetsplikt og utdanning

Fremhevede innlegg

Skrevet

Er det slik at alle som på en måte jobber med folk har taushetsplikt? Jeg vet jo at leger, tannleger sykepleiere, psykologer og lærere har. Har også hørt at selv kassadama har det, stemmer det?

Men hvorfor tar de med "høy utdannelse" taushetsplikten mer alvorlig, det virker sånn i hvertfall for meg? Jeg har vært bort i lærere som kan finne på å prate om høyst private ting med elevene på gangen, i klasseromet alene, men med døra åpen og jeg husker en gang at en lærer visket om ei jente i klassen min sine problemer. Tror ikke noen hørte hva det var, men jeg tror jeg fanget opp ordet angst. Og jeg så at dette var forferdelig ubehagelig for jenta.

Nå vet jeg jo at ikke alle lærere er sånn, men jeg synes det av likevel er litt for mange ganger jeg har opplevd det.

Handler jeg på nærbutikken så er det oftest samme kassadame. Hun er hyggelig, hilser alltid, men hun skal alltid komentere det jeg kjøper, gjerne høyt. Hun kan si "så mye potetgull, skal du ha dest". "Mmm pizza, det er godt". "du skal ikke ha brus i dag". Nå vet jeg ikke helt om dette kan kalles noe brudd på taushetsplikten da, men jeg synes det er litt ubehagelig da jeg synes det er flaut å kjøpe visse ting. Nå er sikkert hun et untak også da for har aldri opplevd det med andre. Menn tenk om en lege hadde gjort det samme?

Men leger og psykologer har jeg aldri sett slikt med. Jeg har til og med hørt at leger har som regel at de ikke en gang hilser på pasienter som de møter på gata. Hvorfor tar de ofte taushetplikten så mye mer alvorlig enn f.eks mange lærere? Har det noe med utdannelsen å gjøre, yrke de har eller noe? Eller det bare jeg som har hatt uflaks, men flaks med leger?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje lærere/førskolelærere ubevisst tenker at det er ikke så nøye når det gjelder barn?

Kassadama har vel ikke taushetsplikt, her handler det vel mest om diskresjon.

Skrevet

Kanskje lærere/førskolelærere ubevisst tenker at det er ikke så nøye når det gjelder barn?

Kan jo stemme og virker kanskje logisk, men mitt eksempel er fra 10. klasse. Man er ikke voksen da, men jeg vil ikke helt si at man er barn heller direkte. Jenta det gjaldt i det tilfellet var 16 år da.

Skrevet

Kan jo stemme og virker kanskje logisk, men mitt eksempel er fra 10. klasse. Man er ikke voksen da, men jeg vil ikke helt si at man er barn heller direkte. Jenta det gjaldt i det tilfellet var 16 år da.

Lærere skiller kanskje på alle elevene som elever, og ikke voksne?

Det var uansett bare en tanke som slo meg, jeg har nemlig også et inntrykk av at lærere og førskolelærere ikke alltid er så nøye når det gjelder taushetsplikten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...