Gå til innhold

alkoholiker?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg er livredd for å drikke for mye alkohol.. Og jeg er livredd for å bli stemplet som alkoholiker.. Fordi faren min er det..

Jeg kan fort få lyst til å ta meg én øl eller et glass vin når jeg er sliten og lei.. Jeg klarer helt fint å kontrollere det, er bare redd for at andre skal tro at jeg har et problem.

Men sånn som nå da, jeg har veldig lyst til å ta meg en øl fordi jeg må slappe av litt.. Er over stressa og trenger bare å koble av litt..

Syns dere at det blir helt feil? Eller er det normalt å gjøre det av og til?

Jeg er sjeldent ute på fest/ute på by'n, selvom jeg bare er i begynnelsen av 20 åra.. Jeg har ingen trang for å drikke meg full, derfor er det vel ikke så rart at jeg av og til tar meg en øl eller litt vin?

Videoannonse
Annonse
Gjest Katten.
Skrevet

Du er laaaaaangt unna faresonen for å være alkoholiker.

• Liker 1
Skrevet

Det er absolutt ikke noe galt å ta en øl eller et glass vin for å slappe av, så lenge dette ikke er noe du gjør hele tiden. Men du skal også være klar over at du kan være genetisk predisponert for å bli avhengig, så du gjør rett i å være forsiktig.

Skrevet

Braaaaaa..Men er vel ikke rart å bli bekymret når man har en far som er det?

Eller? Oo :flau::forvirret:

Skrevet

Det er ikke rart i det hele tatt, det er naturlig å bekymre seg for sånt. Men som sagt: En øl i ny og ne er ikke farlig i det hele tatt. Drikk den med god samvittighet.

Skrevet

Det er absolutt ikke noe galt å ta en øl eller et glass vin for å slappe av, så lenge dette ikke er noe du gjør hele tiden. Men du skal også være klar over at du kan være genetisk predisponert for å bli avhengig, så du gjør rett i å være forsiktig.

:) !

Ja, det er derfor jeg er så forsiktig :)

Men blir sjeldent avhengig av noe, har jo vært det med røyk, men det skulle veldig lite til for at jeg klarte å slutte da. Så jeg trenger kanskje ikke å uroe meg :)

Skrevet

Har faktisk reflektert mye selv over problemstillingen, da min far er tørrlagt alkoholiker.

Jeg tenker så lenge jeg kontrollerer det, og hele tiden er bevisst på hvor mye og når jeg skal drikke. Siden jeg er student er det også vanlig at kompiser drar ut midt i uken, men jeg holder meg bare til helgene og helst en dag i uka. Bruker også å slappe av en helg og trene istedet for å dra ut på byen. Synes ikke du skal bekymre deg over 1 øl. Det kan kanskje utvikle seg til et problem om du gjør deg avhengig av den øla for å ro deg ned..? Det blir litt individuelt, så jeg vil ikke dømme deg. Men jeg tenker det blir som å gi etter, miste frihet og gjør seg avhengig til alkohol for å ro ned kroppen?

Jeg kunne ihvertfall ikke tenkt meg å ha det slik. Er jeg stressa eller urolig, tar jeg meg en treningsøkt istedet.

Skrevet

Det er ikke rart i det hele tatt. Jeg kjenner en 26-åring hvis far har vært hardbarka alkoholiker. Finnes ikke tall på hvor mange ganger han er pumpa på sykehus. Nå har faren vært tørrlagt i seks år, men 26-åringen tok allerede som 16-åring en beslutning om å ikke drikke alkohol overhodet, av frykt for å ha samme hang til avhengighet som faren. Farens bror og egen far er/var også alkoholikere. Disse folka er svenske, og i Sverige er det ganske stort fokus på arveligheten når det gjelder avhengighet.

Skrevet

Det er litt skummelt å komme inn i en vane hvor alkohol skal bøte på stress, uro og andre negative følelser. Det er fort gjort å komme inn i et dårlig mønster da. Jeg mener at alkohol er noe man heller skal bruke i positive settinger, når man har det bra og kanskje er sosial sammen med andre. Eller når man skal kose seg selv. :)

• Liker 1
Skrevet

Det synes jeg du skal være litt tilbakeholden med å påstå. Like lite som jeg har grunnlag for å hevde det motsatte, har du grunnlag for å hevde at ts er langt utenfor faresonen. Bare det at h*n tar det opp her, betyr jo at det er et aktuelt tema for henne/ham.

• Liker 2
Gjest Katten.
Skrevet

Det synes jeg du skal være litt tilbakeholden med å påstå. Like lite som jeg har grunnlag for å hevde det motsatte, har du grunnlag for å hevde at ts er langt utenfor faresonen. Bare det at h*n tar det opp her, betyr jo at det er et aktuelt tema for henne/ham.

Når en person er redd for å ta et glass vin/øl til kos/mat/slappe av, og sjeldent drikker til vanlig - da er man ikke i nærheten av faresonen, om man ikke gjør det fordi ett glass = ti glass.

Skrevet

Når en person er redd for å ta et glass vin/øl til kos/mat/slappe av, og sjeldent drikker til vanlig - da er man ikke i nærheten av faresonen, om man ikke gjør det fordi ett glass = ti glass.

Tja, jeg tolker det nesten litt motsatt, faktisk. Den frykten oppfatter jeg som såpass spesiell at det virker litt... spesielt.

Dessuten sier ts spesielt at behovet for øl/vin er tilstede når h*n er stresset.

Skrevet

Altså, 10 glass med noe som helst alkohol kan jeg ikke huske å ha drukket noen gang :P

Har max grense på 5 glass når jeg drikker på fest/byen. Blir dårlig om jeg drikker noe mer.

Har også hatt en periode uten noe som helst alkohol pga piller, så jeg har liksom ikke noe problem med å holde meg unna.

Eneste som er , er at jeg er glad i rødvin, fordi jeg syns det er godt, ikke alkoholen. :)

Skrevet

Helt enig med deg. Men motivet bak glasset er også av betydning..

Skrevet

Tja, jeg tolker det nesten litt motsatt, faktisk. Den frykten oppfatter jeg som såpass spesiell at det virker litt... spesielt.

Dessuten sier ts spesielt at behovet for øl/vin er tilstede når h*n er stresset.

Den frykten er helt normal når man har en far eller mor som er, eller har vært, alkoholiker.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...