AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #1 Skrevet 27. januar 2012 Trenger hjelp!! Er det noen her som kan fortelle meg noe om ekvator gradnettet på en globus. Det står at ekvator, den største av breddesirklene ligger på 0 grader bredde. Hva menes med det? Jeg klarer bare ikke å forstå noe om ekvator og breddesirklene, og hva som menes med 0 grader. Føler meg ganske dum nå, ja...
isbiten. Skrevet 27. januar 2012 #2 Skrevet 27. januar 2012 Altså, om du ser på et kart så ligger ekvator midt på (vannrett). Der er 0 grader bredde, og det vil også være den største/lengste av breddesirklene, da diameteren på den ovenfor vil bli litt mindre, siden det er litt smalere der. Var ikke så veeeldig god å forklare meg, men det er egentlig ikke vanskelig.
Gjest Eurodice Skrevet 27. januar 2012 #3 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Trenger hjelp!! Er det noen her som kan fortelle meg noe om ekvator gradnettet på en globus. Det står at ekvator, den største av breddesirklene ligger på 0 grader bredde. Hva menes med det? Jeg klarer bare ikke å forstå noe om ekvator og breddesirklene, og hva som menes med 0 grader. Føler meg ganske dum nå, ja... Dette kan du få mye informasjon om hvis du gidder å google. Endret 27. januar 2012 av Belladonna 1
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #4 Skrevet 27. januar 2012 Altså, om du ser på et kart så ligger ekvator midt på (vannrett). Der er 0 grader bredde, og det vil også være den største/lengste av breddesirklene, da diameteren på den ovenfor vil bli litt mindre, siden det er litt smalere der. Var ikke så veeeldig god å forklare meg, men det er egentlig ikke vanskelig. Ja, har forstått hvor ekvator ligger nå, men forstår fremdeles ikke hvordan jeg finner bredde-og lengdesirklene til f.eks Bergen. Og hva betyr det at det er 0grader bredde? Uff :\ Dette var vanskelig. Tusen takk for svar forresten
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #5 Skrevet 27. januar 2012 Dette kan du få mye informasjon om hvis du gidder å google. Har prøvd å google, men det ble forklart så avansert, så jeg skjønte det ikke :\
Gjest Eurodice Skrevet 27. januar 2012 #6 Skrevet 27. januar 2012 (endret) Ja, har forstått hvor ekvator ligger nå, men forstår fremdeles ikke hvordan jeg finner bredde-og lengdesirklene til f.eks Bergen. Og hva betyr det at det er 0grader bredde? Uff :\ Dette var vanskelig. Tusen takk for svar forresten Ekvator har fått breddegrad 0 fordi omkretsen rundt jorden er størst der. Jorden er delt inn i 360 breddegrader og 360 lengdegrader. Breddegradene nord for ekvator, 180 grader, kalles de nordlige breddegrader. Sør for ekvator, 180 grader, er de sørlige breddegrader. Lengdegradene går fra pol til pol. Avstanden mellom to lengdegrader er da selvfølgelig størst der de krysser ekvator. Lengdegradene er inndelt på samme måte. 0-meridianen (altså lengdegraden) går gjennom Greenwich i England. Det blir da 180 grader østlig lenge og 180 grader vestlig lengde på hver sin side av denne. Jeg har ikke noen helt detaljert oversikt over den nøyaktige plasseringen av gradene. Bergen ligger litt nord for 60. breddegrad og litt vest for 6. lengdegrad. Jeg håper dette var til hjelp for deg . Tilføyelse: Gradene er videre delt inn i gradminutter og gradsekunder. Endret 27. januar 2012 av Belladonna 1
palle Skrevet 27. januar 2012 #7 Skrevet 27. januar 2012 du vet de sirklene på globusen? de som går rundt ekvator og opp til nordpolen og ned til sydpolen: breddegrader. ekvator er null. om det er snakk om nord for ekvator står det N bak koordinaten, og S om det er syd. lengdegrader er de motsatte strekene, rett opp og ned fra nord til sydpolen. greenwich london er null, og så går det til 180 grader mot øst og mot vest.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå