Gå til innhold

Mensen-problemer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Noen som har mensen-problem lik dette, og som har råd?

- Jeg blir veldig urolig inn i meg. Får ikke sove, skvetter av hver minste lyd, føler at "noe vondt kommer til å skje snart"

- Jeg blir lei meg. Jeg er en person som gråter ofte, jeg gråter ikke nødvendigvis mer i denne perioden ( heller mindre?) men føler meg så "slått ut" en ekkel følelse i grunn. Ser så mørkt på alt sammen.

-Jeg spiser mye, mye, mye mer. Og mye mer usunt. Dette i kombinasjon av at magen eser ut under mensen er ikke hyggelig. Jeg føler meg ille, jeg ser ille ut og selvfølelsen blir bare enda mindre

Dette begynner å bli slitsomt, og hver gang er jeg litt redd for at jeg kanskje aldri blir meg selv igjen. Selvom jeg innerst inne vet at det går over etter 1 ukes tid.

Ellers så blir jeg små kvalm av bare selve ordet. Jeg føler meg ekkel, tettsittende jeans som ellers passer fint, passer ikke, jeg ser ut som et vrak i joggebukse og sminken bare renner av på et vis (hvordan er det mulig?) og føler meg som en melon. Sprengt og "boblete" liksom.

Jeg skulle gjerne snakker med legen om dette, men jeg er veldig sjenert, og jeg klarer faktisk ikke å si orden "mensen" høyt. Så p-piller er uaktuelt? Hvis jeg ikke kan få skaffet det trygt på nett på et vis? Eller finnes det noen naturmedisin? Jeg vet man mister mensen om man spiser lite over en litt lengre periode, men jeg klarer det ikke. Alt for glad i mat.

Så er det noen som har gode råd? Jeg beklage forresten for klagete og "umodent" innlegg. Er bare litt frustret nå:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det høres ut som du har PMS. Da kan man bli nærmest deprimert, sint eller generelt forandre humøret. Økt spising er ikke uvanlig når mensen kommer, og spesielt lysten på noe godt.

P-piller kan hjelpe ja, men hør med legen din om h*n har noen forslag.

Skrevet

Det er ikke så uvanlige PMS-symptomer dette, nei. Hvis du er veldig plaget, er det hjelp å få hos legen (både p-piller og annet). Du klarer nok å si "mensen" høyt, tren litt på det på forhånd, så går det bra. Evt. kan du si menstruasjon, det månedlige eller noe annet (men legen må jo skjønne hva du mener).

Det er sikkert mulig å få tak i all slags piller på nett, men jeg vil råde deg til å ikke ta noe som slags p-piller eller annen reseptbelagt medisin uten å rådføre deg med legen din først. P-piller er stort sett trygt, men noen skal ikke bruke det av ulike årsaker, og dette må legen din utelukke først.

Naturmedisin mot PMS finnes sikkert også, men denne medisinen er ikke utprøvet på samme måte som skolemedisin, så også her ville jeg vært skeptisk til hva man putter i seg.

Og jeg regner med du vet like godt som meg at å sulte seg ikke er løsningen på problemet. Hvis du mister mensen pga sulting, har det som regel gått såpass langt at du også kan få økt behåring på kroppen, risiko for benskjørhet, du blir enda slappere enn du er nå, altså ikke noe å trakte etter.

Råd: Øv på å si mensen høyt, og kom deg til legen. Dette er et vanlig problem som mange går til legen med.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...