Gå til innhold

Dårlig samvittighet av å spise dyr

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har tidligere vurdert å bli vegetarianer, men har slått tanken fra meg. Har tenkt at det blir så mye styr og at jeg bare vil være til bry. At det blir vanskelig å gjennomføre. Dessuten smaker jo kjøtt så godt.

Men i det siste får jeg så grusomt dårlig samvittighet av å spise kjøtt. Det smaker jo godt i munnen, men det føles så etisk feil. Jeg får nesten vondt inni meg når jeg ser alt kjøttet i butikken. Kjøtt er kjøtt har jeg alltid tenkt. Men jeg spiser jo et dyr med en sjel og som har hatt et liv.

Jeg spiser dødt på brødskivene mine og til middag. Tenker ikke over det en gang, for det er jo bare mat for meg. Men i det siste har jeg fundert så mye over det. Det er jo rett og slett noens liv jeg spiser. Jeg nyter konsekvensen av noens død. Det føles feil.

Det føles også feil at det i det hele tatt er lov å bruke levende vesener som en vare man kan kjøpe for penger. Er det slik jeg er?

Vi bruker dyr for å ta melken deres og spise dem. Er det riktig?

Dette er ikke for at jeg skal kjefte på de som spiser kjøtt, for jeg spiser jo selv kjøtt. Men jeg vurderer å bli veggis, men vet ikke helt om det er meg. "Alle" spiser jo kjøtt. Samtidig føles det bare feil for meg å støtte kjøttindustrien. Er det noen veggiser som har hatt det slik som meg? Hvordan bestemte dere dere?

Jeg blir nesten uvel av å se sushi, hamburgere og biffer. Og blir kvalm over at jeg drikker melken til et dyr.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare for å sette ting i perspektiv.

Tror du en bjørn eller ulv som spiser deg ville fått dårlig samvittighet?

En dag skal du dø, da blir du som kjent fortært av naturens mindre organismer, tror du de får dårlig samvittighet?

Det er en del av naturens gang :)

• Liker 1
Skrevet

Du kan jo teste det ut i et par uker, og se hva du synes :)

Fint å slippe dårlig samvittighet vel!

Skrevet

En dag skal du dø, da blir du som kjent fortært av naturens mindre organismer, tror du de får dårlig samvittighet?

Men mennesker er jo utstyrt med en helt annen hjerne, tankegang og mer empati enn dyr. Dyr styres av innstingt, det gjør ikke mennesker. Mennesker har evne til å reflektere over ens egne valg.

• Liker 3
Skrevet

Jeg forstår faktisk veldig godt situasjonen din, TS. Jeg er akkurat slik selv :sjenert: Eneste forskjellen på oss to sånn sett er vel det faktum at jeg ikke er spesielt glad i kjøtt - i veldig mange tilfeller synes jeg det faktisk ødelegger hele middagen min, så jeg styrer helst unna. Men kylling og fisk synes jeg er godt da, men jeg får helt grusomt dårlig samvittighet de gangene jeg spiser det.. :sukk:

Skrevet

Hei!

Jeg skjønner akkurat hvordan du har det. Jeg hadde det slik i mange år selv før jeg bestemte meg for å bli vegetarianer, og senere veganer.

Noe av det som holdt meg igjen var også at jeg trodde det skulle bli vanskelig, men vet du hva? Da jeg faktisk hadde tatt steget så var det mye enklere enn jeg hadde trodd! Hadde jeg visst det skulle bli så enkelt så hadde jeg blitt vegetarianer lenge før jeg ble det. Og hadde jeg visst at det skulle bli så enkelt å bli veganer så hadde jeg blitt det også lenge før jeg ble det.

Det er menneskets natur å ikke ville skille seg ut, og man skiller jo seg unektelig litt ut om man velger en slik livsstil når de fleste andre rundt en spiser kjøtt. Men jeg syntes ikke hva alle andre gjør og hva som blir sett på som normalt i samfunnet skal bestemme og diktere valgene dine. At det skal gå på bekostning av din samvittighet og hva du mener er etisk riktig.

Du kan jo f.eks forsøke å leve uten animalske produkter i 1 mnd eller noen uker og se hvordan det går? Det skader iallefall ikke. Og bare spør meg hvis du lurer på noe.

Jeg har en blogg om min veganske livsstil hvis du er interessert: http://bevisstforbruk.com

Ellers så vil jeg anbefale denne siden: http://vegorama.digitalsprouts.org/ Dette er en side hvor mange veganske blogger er samlet og så kommer det opp på forsiden når noen har skrevet nye innlegg. Litt som bloglovin, bare at alle bloggene er dyrevennlige :) Jeg syntes iallefall slike blogger er veldig fine for å finne oppskrifter og å lese om dyrs rettigheter.

• Liker 3
Skrevet

Det er en viss forskjell i å være et rovdyr som må drepe for å leve og å være et menneske som ikke trenger å drepe i tillegg til at dagens industriproduksjon av animalske varer ikke kan kalles i nærheten av naturlig.

• Liker 6
Skrevet

Det er en viss forskjell i å være et rovdyr som må drepe for å leve og å være et menneske som ikke trenger å drepe i tillegg til at dagens industriproduksjon av animalske varer ikke kan kalles i nærheten av naturlig.

Signerer denne.

Skrevet

Kjøttindustrien i dag er langt i fra naturens gang..

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke spesielt utfordrende å være vegetarianer i dag, bare man gidder å sette seg litt inn i ting og ikke bare følger en diett bestående av grøt og nudler :P

Du kan jo forsøke noen uker, og finne ut om det er noe du vil fortsette med? :)

Gjest Kevlarsjäl
Skrevet

TS; å være vegetarianer er enkelt, billig og du er i all hovedsak ikke til bry for noen. Det er like enkelt å lage en skive med vegetarisk pålegg som det er å lage en skive med kjøttpålegg.

Det er like enkelt å lage pastasaus uten kjøtt, som med kjøtt. Det tar like lang tid å lage en vegetarisk lasagne som det tar å lage en med kjøtt. Hvis du tenker over det, er kjøttet bare en av mange ingredienser, som det alltid er lett å kutte ut.

Det er ikke noe problem å spise ute som veggis, fordi alle steder som serverer mat (nesten) alltid har ett eller fler veggistilbud.

Den eneste byrden du vil oppleve, er at det er mange som vil diskutere valget ditt med deg. De vil si provoserende ting, som BamseB over her. Og du kan velge om du vil delta i en debatt om etikk/naturens gang/matindustrien/pelsindustrien/soyaproduksjonen, eller om du rett og slett bare vil svare "jeg ønsker ikke å spise kjøtt, av forskjellige grunner, like sterkt som du ønsker å spise kjøtt av forskjellige grunner. Jeg spør ikke deg om de etiske grunnlagene du gjør for å spise kjøtt, så det hadde vært kult om du lot vær å grave i mine, og lar vi det være slik, ok?"

Hilsen veggis som er fed up av alle som overtenker vegetarinisme.

Skrevet

Men mennesker er jo utstyrt med en helt annen hjerne, tankegang og mer empati enn dyr. Dyr styres av innstingt, det gjør ikke mennesker. Mennesker har evne til å reflektere over ens egne valg.

Pluss det at det er tvilsomt at bjørner holder mennesker i fangenskap kun til ett formål, og når det er gjort, vakumpakker dem og stiller dem opp på rekke og rad i Coop Baloop... det er sistnevnte som har fått meg fra å spise kjøtt de siste 5 årene, synes det å hente seg en masseprodusert pakke kadaver i disken og så gå hjem og spise det, er direkte morbid (for meg, sa jeg :) )

Før jeg ramler inn i bjørnefeller og gapestokk her: Samboeren min spiser kjøtt, og jeg har ingen problemer med å se på han spise/spise half'n half pizza med han/handle kjøtt til han, og tilogmed nada problemo å lage mat på platen ved siden av han mens fårikålen hans putrer... :)

Skrevet

TS; å være vegetarianer er enkelt, billig og du er i all hovedsak ikke til bry for noen.

Å da er du heldig, som ikke har venner som blir sur når du skal spise hos dem fordi det er under deres vertinnestandard å lage brødskive/salat til middag!! :D Haha!

Heldigvis lenge siden det har skjedd da :)

Skrevet

Å kjære vene... Hvor er deres innsikt?

Mennesket er rovdyr, vi styres også av instinktene våre.

• Liker 1
Skrevet

Min innsikt er så langt oppi raua mi at jeg min første del av livet synes det var ok å spise kjøtt, og siste(?) fortsatt synes det er ok, men fortsatt lar vær å spise det pga mine innstinkter.. smaker feil i munnen min :)

Skrevet

Jada, fornekt at du er ett menneske. Fornekt alle forfedrene dine som var rovdyr og lat som om du er så mye bedre på grunn av at du ikke spiser kjøtt. Vegitarianere er en vits!

Skrevet

Tull, mennesket er langt fra en perfekt sivilisasjon. Vi er nærmere en sykdom som ødelegger denne verdenen enn en sivilisert rase som tar vare på det vi har og utnytter den fornuftig.

• Liker 2
Skrevet

Jada, fornekt at du er ett menneske. Fornekt alle forfedrene dine som var rovdyr og lat som om du er så mye bedre på grunn av at du ikke spiser kjøtt. Vegitarianere er en vits!

Jeg har aldri sagt jeg er vegetarianer, jeg spiser jo både gelantin og ost (det er løpe, altså kokt kumage i ost, jumjum), det er bare kjøttet jeg ikke takler. Om jeg fortsatt er en vits, er jo det bare stas, jeg elsker å spre glede og latter :D

Skrevet

Man kan si mye om matindustrien, men jeg er temmelig sikker på at om jeg gikk rundt i skogen og slo dyr ihjel med en stein eller ett spyd så hadde det også medført iltre kommentarer.

Skrevet

Tull, mennesket er langt fra en perfekt sivilisasjon. Vi er nærmere en sykdom som ødelegger denne verdenen enn en sivilisert rase som tar vare på det vi har og utnytter den fornuftig.

Hehe ja, mennesket er også det pattedyret som er senest ute med å lære noe så basic som å gå! :lur: Og når det først har lært å gå (og snakke og andre ting) er de fleste tingene det gjør ganske nytteløse for moder jord.

(og jeg snakker ikke om meg selv nemlig, da det i en annen tråd ble konkludert med at lærere ikke er menneske, og begge mine foreldre var lærere før de pensjonerte seg :danser: )

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...