Gå til innhold

Sterilisere tispe?

Anbefalte innlegg

Skrevet

For å ikke kuppe den andre tråden som er laget her så tenkte jeg det var best å starte en ny.

Jeg har lenge vært i tvil om jeg skal sterilisere hunden min, og jeg kan vel si at jeg ble enda mer i tvil etter at jeg leste den andre tråden om kastrering her.

Min største grunn til at jeg har vurdert sterilisering er at hunden min blir så urolig og pipete i ukene før og under løpetid. Hun virker rett og slett veldig ukomfortabel.

Jeg vet at jeg aldri skal bruke henne til avl grunnet feil på rasestandarden.

Noen små plusser for sterilisering ville jo være at det minsker sannsynlighet for kreft i tillegg til at familien også har en hannhund.

Men jeg er så usikker. Jeg vil ikke at hun skal gjennom en unødvendig operasjon..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dyrleger er lovpålagt til å vurdere om hunden har godt av sterilisering på en egen undersøkelsestime som skal holdes FØR en eventuell sterilisering. En mulighet er og å prøve kjemisk kastrering som en demo for å se om det fungerer.

NRKs FBI hadde et program om det senest i går, ligger på nett-TV :)

Gjest Consensio
Skrevet

Du kommer til å bli like forvirret av svarene du får her og, da ingen har lik mening.

Tispa jeg har nå er sterilisert. (alle andre hunder jeg har hatt har forsåvidt blitt snippet) Hun hadde innbilt to ganger i året, hun begynte å bli gammel, vi skulle uansett ikke ha kull på henne grunnet gemyttet.

Pga innbilt svangerskap gjentatte ganger så ble vi også rådet til det pga faren for livmorkreft (hun fikk hver gang masse melk i pattene osv)

Det er alltid en risiko med operasjoner, du må være forberedt på at komplikasjoner kan skje - også i rehabiliteringstiden.

Skrevet

Snakk med dyrlege, så får fagfolk vurdere hva som er riktig..

• Liker 1
Skrevet

Takk for svar! :-)

Jeg har fått svar fra klinikken om at de gjerne gjør det.

Skrevet

Håper du ikke skrev Mail til klinikken, men tok med hunden til dyrlegen og forklarte situasjonen

Skrevet

Om det hadde vært min hund så hadde jeg tatt den med til vetten og fått dem til å se ordentlig på hunden. La dem observere og tolke kroppsspråket til hunden min.

Man vil jo ikke la hunden sin gå igjennom noen unødvendig operasjon nei, og å sterilsere er jo en ganske større jobb enn kastrering.

Selv har jeg alltid hatt tispe og én av 4 har hatt innbilt svangerskap, men det var bare en periode. Vi hadde nok aldri vurdert å sterilisere av den grunn, men om en vetrinær eller en såkalt hundehvisker f.eks hadde observert og tolket det som om hunden lider så er det jo klart hva valget ditt er, men da burde du kanskje la dem se på henne først? :)

Skrevet

Håper du ikke skrev Mail til klinikken, men tok med hunden til dyrlegen og forklarte situasjonen

Jeg skjønner ikke helt hvorfor du tror at jeg skulle gjøre det? :P

Men nei, så klart gjorde jeg ikke det!

Dette er noe jeg har vurdert å gjøre i mer enn et år og jeg har alltid brukt samme klinikk så de kjenner både meg og hunden veldig godt.

• Liker 1
Skrevet

Men nei, så klart gjorde jeg ikke det!

Dette er noe jeg har vurdert å gjøre i mer enn et år og jeg har alltid brukt samme klinikk så de kjenner både meg og hunden veldig godt.

Da er det jo ingen problem :)

Skrevet

Om det hadde vært min hund så hadde jeg tatt den med til vetten og fått dem til å se ordentlig på hunden. La dem observere og tolke kroppsspråket til hunden min.

Man vil jo ikke la hunden sin gå igjennom noen unødvendig operasjon nei, og å sterilsere er jo en ganske større jobb enn kastrering.

Selv har jeg alltid hatt tispe og én av 4 har hatt innbilt svangerskap, men det var bare en periode. Vi hadde nok aldri vurdert å sterilisere av den grunn, men om en vetrinær eller en såkalt hundehvisker f.eks hadde observert og tolket det som om hunden lider så er det jo klart hva valget ditt er, men da burde du kanskje la dem se på henne først? :)

De har truffet henne mange ganger :-)

Vurderingen er at det er opp til meg. Jeg kan jo kanskje ta henne med til en ny klinikk og få henne vurdert der..? Jeg er på en måte litt usikker på om de er ukritiske eller om det er jeg som er kjempekritisk.

Skrevet

Hvor gammel er tispa di?

3 år.

Skrevet (endret)

De har truffet henne mange ganger :-)

Vurderingen er at det er opp til meg. Jeg kan jo kanskje ta henne med til en ny klinikk og få henne vurdert der..? Jeg er på en måte litt usikker på om de er ukritiske eller om det er jeg som er kjempekritisk.

Det som er ille er jo at noen av disse klinikkene som faktisk er ute etter å tjene penger, sant.. Jeg har gått til en sånn klinikk (de var svinedyre i tillegg)

Men hva med en hundetrener? Jeg vet at en vetrinær vet mye om alle dyr og det er en kjempe lang utdannelse, men alikevell.. Du vet jo ikke om din vetrinær gjør det beste valget for din hund. DU kjenner jo hunden din best, du ser om hunden DIN er ukomfortabel. Men jeg hadde uansett ikke tvilt på flere vurderinger enn én vetrinær:)

Men som sakt, hva med en hundetrener? De kjenner jo kroppsspråket til hunden best, vil jeg tro da :)

Endret av Myldre
Skrevet

Da har hun hatt løpetid en del ganger og fordelen i forhold til å unngå kreft, er borte.

Jeg ville ha tenkt nøye igjennom dette før jeg tok et valg. Hvis ikke tispa har mye ubehag av løpetiden, ville jeg latt operasjonen være. Det som er fordelen ved kasterering er at man unngår livmorbetennelse og får et roligere hus hvis man har hanhund.

Uansett lykke til med valget. :klemmer:

Skrevet

Det som er ille er jo at noen av disse klinikkene som faktisk er ute etter å tjene penger, sant.. Jeg har gått til en sånn klinikk (de var svinedyre i tillegg)

Men hva med en hundetrener? Jeg vet at en vetrinær vet mye om alle dyr og det er en kjempe lang utdannelse, men alikevell.. Du vet jo ikke om din vetrinær gjør det beste valget for din hund. DU kjenner jo hunden din best, du ser om hunden DIN er ukomfortabel. Men jeg hadde uansett ikke tvilt på flere vurderinger enn én vetrinær:)

Men som sakt, hva med en hundetrener? De kjenner jo kroppsspråket til hunden best, vil jeg tro da :)

Jeg tror ikke de er sånn. De er litt mer sånn at de gir litt gratisbehandlinger her og der.

Men man kan jo alltid vurdere litt feil eller ha forskjellige meninger om en ting. Kanskje de ikke synes det er så nøye med steriliseringer?

Jeg synes hundetrener kanskje var et godt forslag. Hun er jo fortsatt ung nok til at det ikke haster.

Tror jeg kommer til å be om en ny vurdering et annet sted i tillegg, så er jeg helt sikker:-)

Skrevet

Da har hun hatt løpetid en del ganger og fordelen i forhold til å unngå kreft, er borte.

Jeg ville ha tenkt nøye igjennom dette før jeg tok et valg. Hvis ikke tispa har mye ubehag av løpetiden, ville jeg latt operasjonen være. Det som er fordelen ved kasterering er at man unngår livmorbetennelse og får et roligere hus hvis man har hanhund.

Uansett lykke til med valget. :klemmer:

Hun har bare løpetid en gang i året, så hun har bare hatt to. Hvordan er det da?

Takk! :)

Skrevet

En hundetrener kan da ikke sørge for at tispa ikke får innbilte svangerskap og livmorbetennelse/kreft! :roll:

De fleste vetrinærer vil det beste for dyrene, og ønsker du å sterilisere tispa de på bakgrunn av ubehag(for henne)så gjør du det!

Skrevet

Btw: Livmorbetennelse kan være dødelig for hund!

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...