Gå til innhold

Latin som valgfag i Norge

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvorfor kan man ikke velge latin som valgfag i Norge? Jeg hadde latin på barneskolen i England, og da jeg flyttet til Norge håpet jeg å kunne fortsette med det. Men det virker ikke som om det er mulig. Men mandarin kan man velge, eller finsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det ble avskaffet etter at det tok livet av Lille Marius. ;)

Utenom de tredjespråkene en skole må tilby, avhenger tilbudet på andre valgfag av ressurser, rett og slett. En venninne av meg hadde latin som valgfag (vet ikke om dette var grunnskolen eller videregående), men det er bare ikke noe alle skoler tilbyr.

Jeg kunne tenkt meg at tegnspråk hadde blitt et obligatorisk tilbud. Det er jo et massivt språkskille mellom døve og ikke-døve nordmenn.

Endret av Aska
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Oslo Katedralskole er i hvert fall latin blant språktilbudet for elevene på studiespesialiserende.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 1 måned senere...

Jeg har latin nå! det er supert. både trondheim og oslo katedralskole tilbyr dette, og etterpå kan du gå videre med årsstudium på ntnu trondheim:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

hva skal man med latin??

For å få en større språkforståelse og utganskpunkt for å lære nye. Alle romanske språk nedstammer fra vulgærlatin, og man finner latinske ord i mange, mange språk.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På Trondheim Katedralskole kan man også ta latin:)

På Bergen katedralskole tror jeg også man kan ta det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

hva skal man med latin??

For de som studerer jus er det en fordel. Ikke at det er nødvendig, men det skader ikke. Man opererer fortsatt med mange latinske uttrykk.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tok latin som privatist, og leste hjemme. Gikk helt fint det, man trenger ikke klasseromsundervisning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det er dumt at det er vanskelig for skoleelever i Norge å få tilgang til gresk og latin som fag. Da jeg begynte å studere språkvitenskap i Nederland, hadde jeg en kjempeulempe med at jeg var den eneste som ikke hadde disse to språkene som del av grunnutdannelsen. Så jeg måtte bruke tid på å studere latin og gresk på universitetet, for å havne på samme nivå som de andre.

Det var slett ingen sur plikt, altså, men det tok jo sin tid. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

hva skal man med latin??

Fordi

- det er kult

- du får bedre språkforståelse

- du lærer kasus (slik at en lettere kan lære seg tysk/finsk/norrønt etc

- det er mye historie og kultur innad

- det er spesielt, ikke mange har det, en står litt fram når det kommer til utdanning. dette er jo fint dersom en vil bli språklærer eller noe annet fint

- du kommer til å kose deg med å oppdage nye ting, som går andre hus forbi. et eksempel er jo cave canem, vokt deg for hunden, eller p.n.g (persona non grata, en uønsket person), som noen kan bli kalt da de blir utestengt osv.

Beklager at setningsoppbyggingen min er forferdelig i dette innlegget, men til mitt forsvar er det sent :sjenert:

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

• 2 uker senere...

Eg synst det er rart at det er ikkje mogleg å ta latin i Noreg. Eg hadde latin og gresk på vgs i heimelandet (I den tredjeverda)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eg synst det er rart at det er ikkje mogleg å ta latin i Noreg. Eg hadde latin og gresk på vgs i heimelandet (I den tredjeverda)

Det er jo mulig å ta latin i Norge!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Latin tilbys ved de gamle "latin-skolene", som f.eks. katedralskolene rundt om i landet. Faget er dog bare et 2-timers valgfag og kan taes enten 2. eller 3. året på vgs. Tror ingen skoler tilbyr mer enn dette grunnet etterspørsel og økonomi.

Endret av MichelleBelle
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For å få en større språkforståelse og utgangspunkt for å lære nye. Alle romanske språk nedstammer fra vulgærlatin, og man finner latinske ord i mange, mange språk.

Dette stemmer jo absolutt, men jeg synes det er interessant at i noen av landene hvor det er ganske vanlig å ta latin i skolen (USA og Italia er to jeg kjenner godt), så er folk jevnt over ganske dårlige i fremmedspråk. Jeg kjenner mange amerikanere som har tatt latin i flere år, men aldri har gått videre til spansk eller fransk eller noe som faktisk snakkes i dag. På samme måte kjenner jeg mange italienere som har hatt maaange år med latin men ikke er noe flinke i andre språk (snakker dårlig engelsk og bittelitt fransk, for eksempel.)

En fullstendig uvitenskapelig observasjon fra min side, men interessant likevel! (Jeg ser at Nederland var nevnt, og de er jo veldig flinke i andre språk, så kanskje teorien min ikke har noe for seg i det hele tatt! :fnise: )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her.

Dessverre går jeg på en vanlig vgs og ikke en av de som nevnes her inne. Jeg er veldig glad for at jeg har det lille, grunnleggende inne. Synes absolutt at det gjør det mye enklere å lære seg både fransk og spansk.

Jeg er virkelig overrasket over at hverken latin eller gresk er vanlige tilbud på vgs. I mitt hode får man veldig mye mer igjen for å kunne latin enn å kunne noen tyske gloser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så morsomt at det er litt interesse for de klassiske språkene her! :) Jeg drømmer om å få gammelgresken inn i skolen igjen, og da hadde sikkert Oslo katedralskole vært et fint sted å starte. Men jeg innser jo at sjansene ikke er så veldig store for å få det til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bergen katedralskole, katten, har og latin som valgfag. Jeg gikk på Tanks videregående skole i Bergen sentrum. Tanks og BHG (bergens handelsgymnasium?) hadde et samarbeid med katten hvor elever fra alle tre skolene kunne velge latin på katten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...