Trulte:-) Skrevet 26. januar 2012 #1 Skrevet 26. januar 2012 Har en snart 3 mnd gammel baby som er veldig treg i systemet, med avføring ca hver 12 dag. Han er "stinn" og plages litt de siste dagene... Kan man bruke maltekstrakt forebyggende? Noen som har prøvd dette til så små babyer? Jeg ammer...
Silfen Skrevet 26. januar 2012 #2 Skrevet 26. januar 2012 Det er ikke noe i veien for å bruke dette. Men det er jo også normalt med sjelden avføring hos diende barn. Har du forsøkt massasje og å dytte beina opp/ned for å stimulere?
Trulte:-) Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #3 Skrevet 26. januar 2012 Ja vi "sykler" mye, men det hjelper ikke nevneverdig... Er ikke helt krise sånn sett, men tenkte det ville være deilig for baby å slippe de siste "trykkedagene"...
Silfen Skrevet 26. januar 2012 #4 Skrevet 26. januar 2012 Eneste jeg tenker er at malten er veldig søt, er den ikke? At det kanskje ikke er lurt med tilvenning av søtt så tidlig. Jeg tror ofte at det er verre for oss som ser på, men om du føler at han plages mye så kan du jo kanskje gi malt et par dager etter en ukes tid? Jeg vet ikke hvor fort det funker, om man må ha det over tid for å ha effekt eller ikke, men om effekt oppnås etter kort tids bruk, så ville jeg satset på det fremfor å bruke det hele tiden, siden du sier han plages kun de siste dagene.
Niennas Skrevet 26. januar 2012 #5 Skrevet 26. januar 2012 Vi har brukt mye malt i det siste, da det gikk 5-6 dager mellom hver avføring (Ja, jeg vet dette ikke er så lang tid, men hun plagdes mye, presset konstant, så det er tydelig at hun ville ha det ut), men hos oss hjalp det faktisk ikke så mye. Men vi har lagt merke til at hun ikke drikker like mye, og gulper mer når hun drikker melk med malt-ektrakt, så det kan godt hende at hun synes det enten ikke smaker noe godt, eller synes dt blir for søtt. Et tips som har hjulpet mye for oss er å kjøpe sviskedrikk (lages av nestlè, og finnes i babymat-hylla). Det står at den skal gis til barn fra de er fire måneder, men jeg har forhørt meg med helsesøster, og hun sier at det er ikke noe problem å gi en liten skvett i flaska. Så og si hver gang hun får en skvett med sviskedrikk ved et måltid, så kommer alt ut noen timer etterpå
^^Belle^^ Skrevet 26. januar 2012 #6 Skrevet 26. januar 2012 Her funket heller ikke maltekstrakt nevneverdig. Svisker derimot. Sier meg enig med Niennas; prøv sviskesaft dersom malten ikke hjelper.
Silfen Skrevet 26. januar 2012 #8 Skrevet 26. januar 2012 Svisker er lurt, men personlig hadde jeg kokt ut svisker selv, fremfor å bruke Nestlé.
K_86 Skrevet 26. januar 2012 #9 Skrevet 26. januar 2012 Når dere bruker sviskedrikk, blander dere den ut i mm ell mme ell gir der bare litt i flaske, og hvor mye ca? Takk
Niennas Skrevet 26. januar 2012 #10 Skrevet 26. januar 2012 Prøvde å helle litt sviskedrikk i tuten på en flaske, men da sugde hun ikke, det gikk ned hvis vi tok "en dæsj" i mm/mme.
Trulte:-) Skrevet 26. januar 2012 Forfatter #11 Skrevet 26. januar 2012 Da har jeg kjøpt sviskedrikk! Blir spennende å se om vi får det ned. Hvor mye er egentlig en dæsj? Hehe... Og - det holder med en dæsj om dagen? En dæsj om dagen er bra for magen... (sorry dårlig humor)
Niennas Skrevet 27. januar 2012 #12 Skrevet 27. januar 2012 Det kommer jo ann på hvor mye melk du gir ham, det. Tror du bare må prøve deg fram. Her gir vi en dæsj hver gang hun får flaske, noe som kan være en gang om dagen, og tre ganger om dagen. Som sagt, se det litt ann, og prøv deg fram
AnonymBruker Skrevet 27. januar 2012 #13 Skrevet 27. januar 2012 Sviskesaft er vel kun fra 4 mnder. Tanten min mener at en 3 mnder gammal baby skal ha avføring hver dag ellers må jeg bruke malteekstrakt. Stemmer dette? Jeg synes malteekstrakt er veldig søtt så vil ikke bruke det mer enn nødvendig. Avføringen er heller ikke hard,men har gjerne bare avføring annenhver dag.
Niennas Skrevet 27. januar 2012 #14 Skrevet 27. januar 2012 Sviskesaft er vel kun fra 4 mnder. Tanten min mener at en 3 mnder gammal baby skal ha avføring hver dag ellers må jeg bruke malteekstrakt. Stemmer dette? Jeg synes malteekstrakt er veldig søtt så vil ikke bruke det mer enn nødvendig. Avføringen er heller ikke hard,men har gjerne bare avføring annenhver dag. som sagt: Jeg har snakket med helsesøsteren vår om dette, og hun sa at det gikk fint ann med "en dæsj" hvis vi slet mye med magen, og forstoppelse Avføring annenhver dag høres ikke unormalt ut i det hele tatt.
Trulte:-) Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #15 Skrevet 27. januar 2012 Jeg fant ikke maltekstrakt i butikken. Men- jeg tok en bitteliten dæsj sviskedrikk i utpumpet mm, og det fungerte drit(!)bra! Hehe...
O'hara Skrevet 27. januar 2012 #16 Skrevet 27. januar 2012 Du kan godt lage sviskesaft/-grøt selv. Det er bare å kjøpe stenfrie svisker og koke. Billigere enn å kjøpe fra Nestlé....
Trulte:-) Skrevet 27. januar 2012 Forfatter #17 Skrevet 27. januar 2012 Du kan godt lage sviskesaft/-grøt selv. Det er bare å kjøpe stenfrie svisker og koke. Billigere enn å kjøpe fra Nestlé.... Lurt:-) takk for mange gode tips!!!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå