Gå til innhold

Hvordan imponere en kokk?

Fremhevede innlegg

Skrevet

På nyttårsaften var jeg og min kjære på middag hos søsteren min og samboeren hennes, som er kokk. Vi fikk servert den nydeligste indrefilet med fløtegratinerte poteter og grønnsaker til. Mmm!

Siden vi hadde det så hyggelig bestemte vi oss for at neste gang var det dem som skulle komme på middag hos oss, og det blir sikkert kjempekos, men hva kan en stakkar som meg servere en profesjonell kokk? Jeg kan absolutt ikke å lage mat...

Jeg har tenkt på å bestille fra en restaurant, men det blir jo ganske dyrt til 4 personer. Det beste ville vært om jeg klarte å lage noe selv. Men hvordan imponere en kokk? Det jeg trenger er en enkel og sinnsykt god rett. Er det noen som har ideer til meg? Gjerne kyllingoppskrifter.

Videoannonse
Annonse
Gjest Gjesta
Skrevet

Kyllingwok!

4stk Kyllingfileter

1-3stk Paprika (i forskjellige farger ?)

0,5-1kg Gulerøtter

Ris

Kyllingkrydder (Det du får kjøpt på Spar, Kiwi og joker)

Hakk opp kylling og stek den for seg selv. Hakk opp mye gulerøtter og paprika. Hvis du bruker paprika i forskjellige farger og forskjellig opphakket ser retten mer delikat ut. Stek paprikaen og gulerøttene sammen til de blir helt myke. Krydre kyllingen, gulerøttene og paprikaen med kyllingkrydder.

Varm opp ris, og bland alt sammen i en panne og rør rundt.

Det er også godt med stekte reker i denne retten, hvis dere liker dette.

Har fått mye skryt når jeg har laget denne, både til familie, kjæresten og venner. :D

Clea

Gjest Anonymous
Skrevet

Ta en hel, rå, stor kylling (kylkun?). Gnin den inn med salt, pepper, sitron og det du ellers liker av krydder. Legg bacon over brystet (kylingens altså) og stek i ovn, temperaturen husker jeg ikke i farten, det får du slå opp. Poteter i skiver/båter med hvitløk/løk, rosmarin og masse deilig olivenolje bakes i ovnen.

Pass på å servere masse vin så er kokken mett, glad og fornøyd når dere er ferdige.

Gjest Jamila
Skrevet

Jeg tror ikke jeg ville prøvd å imponere. Men du har kanskje en signatur-rett, en rett som du lager veldig veldig bra? Fortell oss om den så skal vi få fest-sus over den også! :D

Skrevet

Du må i alle fall ikke finne på å bestille fra en restaturant, det tror jeg ikke kokken vil sette pris på i det hele tatt...

Jeg er overbevist om at han/de vil synes maten din er kjempegod uansett hva du lager såsant det er en rett du/dere selv liker og får til greit.

Skrevet

Jeg har en kokk i familien, og han sier han er så lei av at folk absolutt skal prøve å nå opp til ham når han er i middagsbesøk. Han lager så mye stæsja mat selv at han foretrekker å få helt enkel, grei og ukomplisert mat når han er borte hos folk, sånn mat som folk flest KAN lage og som derfor blir vellykket. For det andre er det ikke pga maten folk møtes, hvis dere trives og har det hyggelig i hverandres selskap spiller maten nesten ingen rolle. Og hvis du ikke allerede ER en god hobbykokk kan du bare glemme å skulle IMPONERE ham. Skjønner egentlig ikke vitsen heller....Han kommer GARANTERT ikke til dere pga serveringen!

Skrevet

Kanskje jeg rett og slett skulle klemme til med tacos og øl? Det er jo riktig som dere sier, det er jo fordi vi har det hyggelig i hverandres selskap at de kommer... Og jeg er en jævel til å lage taco!

Skrevet

Hvorfor ikke??? Det er upretensiøst, kjempegodt og hyggelig å spise tacos. Ikke sikkert han gjør det så ofte vettu....

Skrevet

JEG ville slått til med ett eller annet erke-norsk tradisjonsmat. Lager f.eks ei sabla god salt kjøttsuppe som jeg koker på saltede okseknoker. Har fått veldig mye skryt av den, også fra selv-erklærte gourmet-kokker.... :rodme:

Skrevet

Er veldig enig m begge de to sistnevnte oxo jeg..... ELSKER sånn mat....ikke hver dag, men gubbedre så godt det er!

Skrevet

I likhet med Chimp har jeg fått melding fra kokker (opp til flere faktisk) om at det ikke er noen vits å prøve å imponere dem. De er vanligvis veldig glad for å få maten servert i stede for å måtte lage den selv, og er fornøyd med det meste.

I følge en venninne av meg som er kokk, så er kokker de mest takknemlige du kan lage mat til. De liker det meste uansett hvor enkelt det måtte være.

Synes taco hørtes supert ut jeg.

*fikk lyst på taco....*

Gjest Anonymous
Skrevet

Bra han ikke er møbelsnekker, da måtte du ha laget nytt spisebord med stoler :hoho:

P.S

Spiser`n ikke Taco kan du kaste han ut på hue og ræva.

Skrevet
Bra han ikke er møbelsnekker, da måtte du ha laget nytt spisebord med stoler :hoho:

P.S

Spiser`n ikke Taco kan du kaste han ut på hue og ræva.

Og ka farsken skulle vi gjort vesst vi fikk en gynekolog på besøk??? Æ bærre spyr??? :ler:

Skrevet

Han er glad han slipper å lage maten selv....og da smaker allting godt...pølser, taco etc.

Lag noe enkelt og som du kan!

Skrevet

Taco høres ut som en strålende idé. Eller hva med raclette?

Som de andre sier, imponere ham klarer du vel neppe - men hvorfor skulle du det? Han setter sikkert mest pris på at du er deg selv og at du ikke prøver å være en annen enn den du er! Da kommer de garantert tilbake også!

Er du en jævel på taco - så klin tel med det!

Og du; lykke til! :wink:

Skrevet

Det å imponere en kokk er ikke vanskelig. Som kjent så finnes det ikke noen fasit for å lage god mat. Eller ekkel mat for den saks skyld. Greia handler rett og slett bare om å lage noe som smaker og ser godt ut. That's it.

Spør 100 kokker om hvordan å steike et egg, og du vil få høre 100 forskjellige måter å gjøre det på.

Ta det ifra en som har gått kokkeskolen. :wink:

Gjest Mayamor
Skrevet

Jeg er kokk...

Det beste jeg vet er folk som serverer mat uten å unnskylde seg... :wink:

Er det noen som setter pris på hjemmelaget mat:

Så er det kokker.

For vi gidder nemlig ikke lage særlig mye på hjemmebane

(utenom når vi venter besøk...)

Og vi har press på at alt må være perfekt kan du tro... :lol:

Taco tror jeg defintivt han vil sette pris på.

Men som sagt: mest om du er avslappet...

Lykke til.

Klem fra Mayamor :blomst_opp:

Gjest gjest1
Skrevet

Det er lett å imponere en kokk. La han slippe å lage maten.

Skrevet

Enig med Mayamor:

Det verste du kan gjøre er å unnskylde deg!!!

Lag mat du mestrer og server den med et smil om munnen. Komplimenter tar du selvsagt i mot med glede :-) (og igjen uten å komme med kommentar som: er du sikker på at det var godt?? du er jo så vant til...du er jo så flink....og den slags sprøyt ;-))

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...