Gå til innhold

Leie ut hybel til slekt eller venner


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Noen som har erfaring med å leie ut hybel i egen bolig til noen de kjenner godt? Kommer de til å forvente at man skal omgås mye mer enn før når man bor i samme hus? Ser bare for meg at de banker på til måltider stadig vekk osv. :sjenert:

Men samtidig er det jo praktisk å kunne leie ut til noen man stoler på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Noen som har erfaring med å leie ut hybel i egen bolig til noen de kjenner godt? Kommer de til å forvente at man skal omgås mye mer enn før når man bor i samme hus? Ser bare for meg at de banker på til måltider stadig vekk osv. :sjenert:

Men samtidig er det jo praktisk å kunne leie ut til noen man stoler på.

Det kommer jo veldig an på hva slags person man er og hva slags person man leier ut til er. Det kan gå alle veier. Selv hadde vi en god veninne som leide en leilighet i huset våres, det gikk helt fint. Vi så jo hverandre litt oftere enn tidligere, men var også veldig påpasselig med at det ikke ble for ofte, var ikke sånn at det var fri inngang 24/7 noen veier.

Men det kommer jo an på hvordan bo forholdene er. Er det snakk om en hybel med egen inngang, kjøkken, bad og oppholdsrom, eller er det noe som deles? Dersom noe deles må man jo være oppmerksom på at det blir mye mer kontakt med leietager, fremfor hvis bo enheten er separert.

Men alt i alt, i mine øyne bunner det ned i hva slags person det er.

Det aller viktigste er uansett å skrive en god kontrakt for leie avtalen. Uansett hvor god venn det er og hvor godt man kjenner hverandre kan jo alt skje og da er det fint å ha en kontrakt hvor alt står svart på hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv en like god kontrakt som du ville hatt med en fremmed og ta også depositum. Det kan lett flyte ut når leietaker kjenner utleier og da ikke tar ting like alvorlig. Og så blir det litt vanskeligere for utleier å sette foten ned når de kjenner leietaker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du mister muligheten til å kaste personen ut og ikke bli påminnet hver gang du møter noen i familien om det skulle skje noe.

Synes det har en ganske stor verdi (eks om han drar med seg div hjem og har nach og fester evt ikke betaler leie)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har erfaring med å leie ut hybel i egen bolig til noen de kjenner godt? Kommer de til å forvente at man skal omgås mye mer enn før når man bor i samme hus? Ser bare for meg at de banker på til måltider stadig vekk osv. :sjenert:

Men samtidig er det jo praktisk å kunne leie ut til noen man stoler på.

Jeg ville også foretrekke å leie ut til noen jeg kjenner, særlig når det er hybel i mitt hus. Men jeg ville absolutt ha ryddig kontrakt og klare regler, så at de er klare over hva som ikke er akseptabelt. Jo mere dere avtaler på forhånd, jo færre muligheter å oppstå konflikter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...