Gå til innhold

Tips til effektiv rydding og vasking.


Gjest Bobler

Anbefalte innlegg

Jeg (som de fleste andre) hater å både rydde, vaske og støvsuge. Gruer meg til å gjøre det, og har på følelsen at ting innimellom kanskje kunne gjøres kjappere og kanskje til og med blitt renere :ler:

Hva er deres tips til en effektiv rydding? Og best og kjappest mulig vasking? Er det en egen teknikk for å få raskest mulig vekk hundehår fra et teppe f.eks? Har et teppe som SUGER til seg hundehårene, og jeg bruker vel ihvertfall 5-10 minutter på å støvsuge det ene teppet som er 1x2 meter..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sett på din favorittmusikk og ta deg et glass vin til ryddingen. Jeg vet ikke hvordan det er med hundehår, men jeg jeg røyter veldig mye og det blir mye hår på teppet i leiligheten vår. Jeg bruker å sette hånda ned på teppet og lage sirkelbevegelser, for da samler håret seg i en ball, mer effektivt enn støvsuging som tar mye lengre tid:p

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg anbefaler å "ta runden" fem minutter før du legger deg om kvelden, hvor du setter inn kopper som står rundt omkring i oppvaskmaskina, putter bøker på plass, henger opp jakka på knaggen, rett og slett får på plass de tingene du har brukt som ikke står på plassen din. Da slipper du at det hoper seg opp og det blir mer og mer rotete og uoverkommelig å rydde. :)

Jeg har en del håndduker som støver fryktelig på badet, og pleier å dra over med en støvklut flere ganger i uka. Det er jo ikke nødvendigvis så skittent at hele badet trenger å vaskes, selv om det er støvete og dermed SER mer skittent ut!

Og så ville jeg investert i gode hjelpemidler å vaske med. Det er traurig å vaske gulvet hvis alt du har er ei fille og ei bøtte. Sats heller på Jif Moppsystem (eller noe tilsvarende) med både mikrofiberklut til å "suge opp" hundehåret og engangsvåtmopper til å vaske grundig med. Og noen skikkelige kluter til kjøkkenet. Det blir så mye bedre når utstyret fungerer skikkelig! :)

Og hvis du har samboer, få ham til å bli med å vaske samtidig som deg. Da går det både fortere og det FØLES fortere fordi man er to.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Normalfordeling

Sett timingsuret på og ta 15 minutter på kvelden. Du vil kjapt se at du får gjort utrolig mye på de minuttene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Krydderpiken

pass på at du aldri roter. det har jeg begynt med. hver gang jeg holder på å slenge noe på feil sted så tar jeg meg i nakken og legger det på rett sted. og når jeg søler osv, vask opp med en gang ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde sikkert vært kandidat til Møkkejobber på discovery om jeg ikke hadde hatt pertentlig familie som sørger for at jeg får vaskenoia før de skal på besøk.

(Laaaang post. Fordi jeg føler veldig sterkt for å kvitte meg med husarbeid og har mange rare vaner)

Mine triks er:

- Hver torsdag etter jobb, så shines huset. Jeg og mannen starter som regel i hver vår ende og huset vasket semi-overfladisk. Do, speil og komfyr vaskes, støv tørkes med støvkost, vi støvsuger, rister matter og drar over gulvet med Jif Spray'n'Mopp. Hurra! Inkl rydding når vi er to, så er det som regel gjort på en halvtime.

Grunnen er at jeg hater å gjøre noe fredag ettermiddag. Da er det HELG. Og det er deilig å starte helgen i rent hus.

Andre småtriks:

- MP3spiller på øret med musikk eller lydbok. Plutselig er alle veggflisene på badet polerte i stedet for bare speilet. Ting går lettere når jeg har det gøy og jeg HATER å vaske/rydde. Lydbok gjør det holdbart men tar tid. Musikk gjør at jeg danser etter rytmen og ting går litt kjappere.

- Rekkefølge. Jeg gjør ofte mer på en gang. Jeg sprayer ned ovnen (keramisk flate) og flisene bak med en slags ovnsrens eller lignende. Så svinser jeg på badet, heller litt klorin i do og lar det jobbe litt, bruker baderomsrens rundt slukene i vask, dusj og badekar... Også lar ting virke mens jeg vasker andre steder.

- NAL! Til alle speil og vindu. Nal gjør jobben MYE kjappere og lettere enn å stå å gnikke og pusse.

- Tørrvasker alt som tørrvasker kan, spesielt nips/bokhyller, vinduskarmer og støvtørk ene og alene. Oppå lister og stikkkontakter, og på TVen. Er storforbruker av tørre støvkoster.

- Bruker oppvaskkum og vasken på badet. For å lage meg litt såpevann til ekstravask så tapper jeg gjerne litt vann og såpe i vasken i stedet for vaskebøtte. Føler det er kjappere enn å blande til vaskevann i bøtta. Gjør meg ikke noe å løpe litt om det bare er til å vaske dørhåndtak og lignende. Noen føler kanskje bøtta er mer effektiv, men..

- Bruke støvsugerens tilbehør. Støvsuger dyrehårene. Har en meget god støvsuger med munnstykke med litt hår på, som børster med seg kattehår fra teppet. Er som en kjempemessig klesrulle med sug på. Er flere små munnstykke på støvsugeren, og bruker den på toppen av lister langs gulvet, til å fange edderkopp spinn ved taklistene, og med å skru ned suget og slippe litt luft i ventilen, så har jeg støvsugd toppen av gardinene også. Blir gjerne litt støvete.

- Spray og mopp. Jeg er storforbruker. Blander av og til selv på flaske, men synes Jif sin er genial. Gulvvasken er gjort på 130kvm med boareale på rundt 10 minutter. Med sprayflasken hengende i ene jeanslomma og en ren mopp i den andre lomma. Ingen oppvriing, ingen bøtte å flytte på.. Jevnt og fin fukt, og det blir rent nok. Vasker gulvene minst hver torsdag og jeg HATER husarbeid.

- Ha plass til å rydde tingene i. Faste plasser, samlekasetter, flere kommoder og frigjort lagrinsplass = lettere og kjappere å rydde. Om du ikke har noen ledig plass og er lik meg - se an hva du egentlig bruker plassen på. Vi brukte to skuffer på kjøkkenet til verktøy og rot. Verktøyet fikk seg kasse i et skap i hallen og regninger og skrot ble flyttet til kontoret. Vips - to ledige skuffer. Å rydde bort tøy man ikke bruker kan gi plass til vinter/sommersko og -jakker i klesskapet i den sesongen man ikke bruker det.

Og siste tips:

- Tirkes' speedrydding av en skuff/koffers/skap/eske:

Tøm den. I en haug midt på gulvet. Vask skuffen (eller hyllene i skapet eller hva du nå rydder) og sett på plass igjen. Lek at du er Askepott i Tre Nøtter Til - som plukker ris helt uten hjelp av duene, og ikke fall for fristelsen å stappe alt tilbake. Se gjennom, kast det du ikke har bruk for og legg ting på rett plass. Det er beste måten å rydde en roteskuff på, for meg. Enn å stå å plukke ut en og en ting og lete og rydde.

Edit: Men denne er kun for de med oppvaskmaskin. Vask alt som kan vaskes her. Glass i en ramme blitt fette og stygt? Rista over komfyren, nips i porselen og glass og alt jeg kan stappe i vaskemaskinen lesser jeg inn og kjører i vei. Nips på korte program. De blir så blanke og fine og jeg slipper å stå å snote med ei fille.

Endret av Tirkes
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når jeg føler meg skikkelig, skikkelig lat så pleier det å fungere å bestemme meg for å se hva jeg får gjort på ti minutter. Gjerne ti minutter før Frustrerte Fruer skal begynne, for eksempel.

Det er faktisk latterlig mye man får unna på ti minutter. Blir nesten litt flaut å ha kvidd seg så mye i forkant :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flylady var jammen inspirerende!

Mitt triks er vanligvis bare Disney- eller annen filmmusikk på full guffe. Da danser og synger jeg med og tiden går litt fortere.

Og så liker jeg å være områdebasert. Ett rom/område av gangen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Husk at vedlikehold er mye lettere enn skippertak.

Daglig, eller flere ganger i uka:

* Plukk med deg rot når du likevel er oppe og går for å gjøre noe/hente noe.

* Tørk over alle flater på kjøkkenet når du har vasket opp/startet oppvaskmaskina.

* Ha do-rens i doen og la virke mens du dusjer o.l., svisj rundt med dokosten etterpå.

* Tørk kjapt over speilet og servanten i samme slengen.

... og alle lignende "mens jeg likevel er her"-ting du kan komme på.

Brått blir det mindre tiltak og pes på hovedvaskedagen :)

Ang. dyrehår på teppe/møbler:

Ta på deg gummihansker og dra hendene over teppet/møbelet, da får du enkelt samlet opp hårene, og slipper å dra frem støvsugeren hver bidige gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Slave/master rollespill? :lur:

Eller rett og slett bare rydde opp ALT du gjør etter deg, det er sånn vi (jeg :kjefte: ) holder det så fint her hjemme :) Dumdidum, rydde vekk kaffekopp, symaskin og klesvask så jeg ikke farer med løgn her!! :D

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Det jeg gjør er at jeg alltid rydder etter meg.

Er man ferdig å bruke noe, så setter man det på plass med en gang.

Hver gang jeg går fra ett rom til et annet så tar jeg med meg det som skal til det rommet (som når jeg står opp om morgenen, så tar jeg med meg skittentøyet fra soverommet til badet hvor vaskemaskinen står)

Hver kveld så MÅ jeg ta kjøkkenet. Jeg hater å stå opp til et skittent kjøkken, så jeg setter alt inn i oppvaskmaskinen (skrur den ikke på før om morgenen, da man aldri burde la slike ting gå uten at man kan følge med på det. Utrolig mange røykutviklinger og husbranner som starter nettopp i vaskemaskiner/oppvaskmaskiner) og tørket over kjøkkenbenken.

Sluket i dusjen og vasking av dusjvegger tar jeg mår jeg står i dusjen. Da slår man to fluer i en smekk.

Og når dette blir vedlikeholdt daglig, så er det ikke så mye som trenger å gjøres. Litt støvtørking, støvsuging og vasking av gulv. Tar max en halvtime.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Rydd nå, kos deg i kveld! :rasende::nigo:

Huffeseg, i går sto jeg i 3 kvarter og skrubba komfyren, det eneste som fikk meg gjennom størkna kakao og sukker, var at jeg la en sigarett på bordet og den skulle ikke røykes før alt var fint, og da er det tradisjon å tenne på røkelse og telys også, som en last finisjing tøtsj:) Altså, rydde først, kose seg med feng shui senere. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ugh ja, komfyrskrubbing! Det er helt forferdelige greier... Jeg bodde i et kollektiv hvor komfyren så ut som den ikke hadde blitt vaska på flere år. Hele kjøkkenet så sånn ut, faktisk. Jeg og ei av de andre som bodde der gikk i gang med å vaske ned kjøkkenet, vi brukte tre dager. Jeeezez. Aldri mer!

Men vi fant en fantastisk Jif Ovnsrens som funka superflott! Har ikke funnet den igjen siden (det er ikke den lysegrønne sprayen de har på Rema), men den skulle virke 30 min på 50 grader inne i ovnen. Den var FANTASTISK! Noen som vet hvilken det er?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg måtte bruke en sånn stålsugerørskje som meisel og hamre opp det størkna sukkeret! Etterpå sa jeg til kjæresten "Du? Du vet når du skal lage kakao?" og heldigvis visste han AKKURAT hva jeg mente når han skal lage kakao, ikke sett plata på 6 og gå i et annet rom og chat og håpe ingenting går galt :ler:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...