Gå til innhold

Holdbarhet på egg

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg synes holdbarhetsdatoen på egg er kortvarig. Hvor lenge kan eggene holde fra datostemplingen utgår?

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Det finnes ikke en nøyaktig "frist". Har lest at noen har bakt med ett år gamle egg og at resultatet ble bra. Jeg har brukt egg som har vært flere uker over datostemplingen og har ikke merket det på resultatet, og så lenge det er norske egg hadde jeg heller ikke vært redd for å bruke egg som er 1-2 mnd over datostemplingen.

Anbefaler deg å bruke syn og luktesanen. Ser og lukter/smaker alt som normal er det nok også det.

Er det egg som er utenfor Norden ville jeg vært mer skeptisk med tanke på salmonella.

Lagt til:

Jeg fant en artikkel fra Opplysningskontoret for egg og kjøtt om holdbarhet på egg. Du kan trygt spise egg som har ligget mange måneder over best før-datoen:)

Utdrag:

Det er ikke farlig å spise egg som er et halvt år gamle, selv om de kan ha en liten bismak.

I tillegg til bakterieanalyse, testet Matforsk eggene på et trenet og profesjonelt dommerpanel, som fikk egg servert både som eggestand, eggedosis og i bakverk som sukkerbrød og marengs.

Bakeevnen er like god etter to måneder, men de eldste eggene i undersøkelsen hadde mistet noe av de gode egenskapene som binde- og hevemiddel i bakverk.

Dessuten skrumper eggets innhold litt inn når det blir gammelt, slik at det trengs flere egg til bakingen.

Trygge norske egg

Selv etter syv måneder er det helt trygt å spise norske egg, viser undersøkelsen Matforsk har gjort.

– Det ble ikke funnet noen bakterier i eggene vi testet, selv etter så lang tid, sier Marit Rødbotten i Matforsk.

Endret av Grønt blad
Skrevet

De eggene jeg kjøper, både privat og de økologiske fra butikken, holder alltid 3-4-5 måneder etter at de liksom skal ha gått ut på dato. Et enkelt triks er å legge egget i et høyt glass med vann og se om det synker eller flyter. Hvis det flyter, så har det samlet seg gass og luft inne i egget, og det er ikke anbefalt å spise det. Synker det til bunns, er det trygt.

Skrevet

Jeg brukte nettopp egg som egentlig var gått ut på dato litt før jul. De var fortsatt gode, og sank til bunns når jeg lå de i et glass med vann. Tror ikke datomerkningen har så mye å si.

Skrevet

Eggene du kjøper er dato merket etter EU regulativ, og ble med det MYE kortere enn det var før vi gikk med på det. Før hadde vi ca 4 uker mer enn de ca 2 ukene de vel får nå, så du kan trygt bruke eggene en måneds tid etter datostemplingen.

Skrevet

Eggene du kjøper er dato merket etter EU regulativ, og ble med det MYE kortere enn det var før vi gikk med på det. Før hadde vi ca 4 uker mer enn de ca 2 ukene de vel får nå, så du kan trygt bruke eggene en måneds tid etter datostemplingen.

Skrevet

Trodde ikke vi hadde import-egg. Hvilke merker er det?

Skrevet

Trodde ikke vi hadde import-egg. Hvilke merker er det?

Jeg tror ikke vi har import-egg i Norge, ikke som jeg har hørt om i alle fall. Hvis du tenker på det jeg skrev så tenkte jeg hvis man befant seg i utlandet. Jeg hadde f.eks. ikke spist egyptiske egg som var gått ut på datoen...

Skrevet (endret)

Jeg synes holdbarhetsdatoen på egg er kortvarig. Hvor lenge kan eggene holde fra datostemplingen utgår?

Prøv den testen ved at du legger eggene i et høyt vannkar. Synker egget er det bra, og flyter det er det dårlig ... eller var det omvendt?

Endret av Bølle

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...