Gå til innhold

Barna opp i handlekurven

Anbefalte innlegg

Skrevet

Haha, jeg kjenne en som jobbet på et sted der mat ble pakket inn, han var helt sjokkert og sa til meg: Vask ALLTID maten. Vask den ALLTID!

Folk tror at maten nærmest er steril fordi den er pakket inn. Vi skulle bare visst. Likevel blir vi jo ikke syke. Var det sånn at man stadig var syk og hadde omgangssyke, kunne man kanskje diskutert det, men sånn er det jo ikke. Vi tåler MYE.

Jeg synes forresten man skal være forsiktig med snørr og spytt, men det er jo tydeligvis få som bryr seg om at så mange spytter på gaten og hoster og nyser uten å holde seg for munnen. Neste epidemi vi får (for den kommer) blir spennende. Cherrox med sand på blir det minste problemet, da.

Skrevet

Dere som sliter sånn med å gå i butikken på grunn av alt det ekle og fæle som skjer der, hva med å prøve handling på nett? Har man det i Norge? Her jeg bor er det mange som gjør det, koster ikke så mye ekstra, og man får varene på døra.

Jeg synes ikke det er så ille med barn i handlevognene, med det er mye annet ekkelt i butikkene, gamlinger som tar på all maten, fylliker og uteliggere mm. Og de grisete handlekurvene. Mye bedre å handle på nett, da slipper man også impulskjøp av sjokolade ol :gjeiper:

Fy for et menneskesyn! Kunne du ikke ha erstattet gamlinger med muslimer eller utlendinger, så kunne vi ha sett hvilke reaksjoner det hadde gitt?

Jeg forstår at du mangler respekt og misliker eldre, men jeg tror de i de fleste tilfeller er mer opptatt av hygiene enn yngre. Dessuten er de ofte preget av å ha oppvokst i en tid da man krevet at man utviste hensyn til sine medmennesker.

Har du samme holdning til eldre i din egen familie?

• Liker 3
Skrevet

Eller, hvis dere ikke vil handle på nettet, kan dere ikke ta med en sånn egen shoppingbag? (Er det lov?) Eller hva med et sterilt papir dere kan kle handlevognen med? Voila! Den vonde tiden med sykdom og trygd pga sølete handlevogner er over!

Skrevet

Men at man ikke blir syk av noe betyr ikke at det ikke er ekkelt og uappetittlig.

For øvrig er jeg veldig enig med loffen, spesielt når det gjelder at selv om maten ikke er i kontakt med all skitt og lort som finnes i en handlevogn skal tross alt emballasjen inn i mine skap og skuffer. Og selv om det er skitt og bakterier i handlevognene fra før trenger man jo ikke gjøre det verre med å putte unger i støvler og parkdress oppi, hva slags logikk er det? :roll:

Og den obligatoriske disclaimeren før noen spør om jeg er en barnehater: Ja, jeg har barn selv. ;)

Jeg for min del foretrekker unger som sitter oppi vognen og kanskje legger i fra seg litt skitt, fremfor de som går rundt og nyser på varene. Men det er nå meg.

• Liker 2
Skrevet

Jeg for min del foretrekker unger som sitter oppi vognen og kanskje legger i fra seg litt skitt, fremfor de som går rundt og nyser på varene. Men det er nå meg.

Men ungene sitter i vognen og nyser og slimer i vognen, nettopp der hvor neste kunde skal legge sine varer!

• Liker 2
Skrevet

Jeg forstår at du mangler respekt og misliker eldre, men jeg tror de i de fleste tilfeller er mer opptatt av hygiene enn yngre. Dessuten er de ofte preget av å ha oppvokst i en tid da man krevet at man utviste hensyn til sine medmennesker.

Har du samme holdning til eldre i din egen familie?

Ikke enig! ALLE de gamle jeg kjenner, inkludert de i min egen familie (som jeg elsker), har en helt elendig hygiene (dette kom gradvis da de ble ordentlig gamle, altså 80+). Da de begynte å spise mat som var gått ut på dato og sluttet å vaske badet og seg selv. Jeg skjønner det jo, med en sliten kropp, dårlig syn og dårlig luktesans. Og at de gjennom et langt liv har innsett at ingen dør av litt mugg. Jeg liker mange eldre mennesker, men når det gjelder hygiene stoler jeg IKKE på dem. Og ja, er det noen som står og kjenner på feks alle eplene eller alle rundstykkene i butikken, så er det noen eldre. Og hvis de vasker hendene like ofte som jeg antar, er det ikke spesielt nice å tenke på ....

• Liker 3
Skrevet

Eller, hvis dere ikke vil handle på nettet, kan dere ikke ta med en sånn egen shoppingbag? (Er det lov?) Eller hva med et sterilt papir dere kan kle handlevognen med? Voila! Den vonde tiden med sykdom og trygd pga sølete handlevogner er over!

Jeg er helt enig i at butikkene burde ta ansvar. De burde sørge for papirdekke til vogner og kurver. OG de burde vaskes oftere. Flere steder i utlandet oppfordres kunder til ikke å berøre uinnpakket frukt og grønt uten bruk av engangshandsker som er lagt frem. Jeg har også sett butikker som har anti-bacterial wipes for å tørke av kurver og vogner.

Her i Norge er de fleste butikker motbydelige skitne, men det ser ikke ut som at forbrukermakt har noen reell betydning, eller det er kanskje det at folk ikke bryr seg. (Alle som forsvarer grisete barn i handlevogn kan tyde på det.)

• Liker 2
Skrevet

Jeg er helt enig i at butikkene burde ta ansvar. De burde sørge for papirdekke til vogner og kurver. OG de burde vaskes oftere. Flere steder i utlandet oppfordres kunder til ikke å berøre uinnpakket frukt og grønt uten bruk av engangshandsker som er lagt frem. Jeg har også sett butikker som har anti-bacterial wipes for å tørke av kurver og vogner.

Her i Norge er de fleste butikker motbydelige skitne, men det ser ikke ut som at forbrukermakt har noen reell betydning, eller det er kanskje det at folk ikke bryr seg. (Alle som forsvarer grisete barn i handlevogn kan tyde på det.)

Hvilke land er dette i? Det har jeg aldri, aldri sett! Synes butikker i land der jeg har bodd (Frankrike, Skottland og USA) er omtrent like skitne som i Norge. men det varierer jo veldig mellom butikkene da. Butikker på østkanten og midt i byen er ofte de verste.

Ellers enig i at handlekurvene og vognene burde vaskes oftere. Er egentlig i mot at mat skal pakkes så mye inn (av miljøhensyn) men med alle de som absolutt må ta på alt, så vet jeg ikke.

Skrevet

Men ungene sitter i vognen og nyser og slimer i vognen, nettopp der hvor neste kunde skal legge sine varer!

Er det noe bedre med nys og slim direkte på maten da?

Som sagt tidligere, så burde kanskje snørrete og syke mennesker nektes adgang til butikker. Så kunne andre handle uten å være bekymret.

Og dere som synes handlevognene blir skitne av unger som sitter i dem, slutt å bruke dem. Jeg skal love dere at det er mye mer skitt og gørr i den vognen enn det en unge har klart å tilføre. Tenk på all den søla som spruter opp i vognen når noen kjører den ut på parkeringsplassen.

Hva kan jeg si? Verden er en skitten plass. Og når det kommer til hygiene, så har mange mye å lære.

• Liker 2
Skrevet

Mye hat mot unger på dette forumet :lol:

La dem sitte i vogna, var vanvittig moro da jeg var liten!

Du vet vel det at det aldri er barnas feil, men foreldrene i de tilfellene de ikke kan oppføre seg? Jeg blir irritert på foreldre som ikke en gang snakker til barna, men lar de holde på som om de var i en fornøyelsespark.

Skrevet

Hvilke land er dette i? Det har jeg aldri, aldri sett! Synes butikker i land der jeg har bodd (Frankrike, Skottland og USA) er omtrent like skitne som i Norge. men det varierer jo veldig mellom butikkene da. Butikker på østkanten og midt i byen er ofte de verste.

Ellers enig i at handlekurvene og vognene burde vaskes oftere. Er egentlig i mot at mat skal pakkes så mye inn (av miljøhensyn) men med alle de som absolutt må ta på alt, så vet jeg ikke.

Anti-bacterial wipes har jeg typisk nok bare sett i USA, men engangshandsker og oppfordring til å ikke å klå på varene (uten), har jeg sett i flere land også i Europa (kan ikke huske hvilke, men må sannsynligvis være blandt UK, Frankrike, Tyskland, Italia, Spania..)

Men helt off topic, kan jeg heller ikke skjønne hvorfor ikke norske (dagligvare)forretninger også kan sette opp pris-scannere rundt i butikken (fordi så mange varer mangler priser), som er så vanlig i mange andre land. Tror jeg aldri har sett dette i Norge..

Skrevet

Jeg har aldri sett folk som går rundt og nyser på varene..

Det er i alle fall ikke vanlig her jeg bor. :roll:

• Liker 1
Gjest Yellow Taxi
Skrevet

Du vet vel det at det aldri er barnas feil, men foreldrene i de tilfellene de ikke kan oppføre seg? Jeg blir irritert på foreldre som ikke en gang snakker til barna, men lar de holde på som om de var i en fornøyelsespark.

Det MÅ ikke være noens feil. Noen barn har medfødte atferdsvansker eller utviklingsforstyrrelser. Ikke det at jeg mener at disse trenger og ta med barna sine på butikken hver gang eller noe sånt, men bare greit med litt nyansering. Alle barn som virker uoppdragene (fordi foreldrene ikke reagerer) trenger ikke nødvendigvis å være det.

Gjest Sunshine23
Skrevet

Jeg har aldri sett folk som går rundt og nyser på varene..

Det er i alle fall ikke vanlig her jeg bor. :roll:

Jeg har heller aldri sett noen nyse på varene i butikken.

Skrevet

Hunder røyter, noe som åpenbart kan føre til allergiutbrudd hos enkelte, og hvem liker vel hundehår i vognen sin? Hunder sleiker også som udyr, noe barn normalt ikke gjør. I tillegg gnikker de ræva osv. mot gulvet i vogna når de sitter, noe jeg enda har til gode å se et barn gjøre :laugh:

Spiller det noen rolle om bakteriene fra hunderompe/ avføring kommer direkte fra hunden eller om det kommer via skoene til ungen din!? Om man putter bikja oppi så kommer det avføringsrester fra bare én hund, putter man ungene oppi så kommer det avføringsrester fra utallige dyr og kanskje mennesker... Husk at det farligste møkket er det vi ikke kan se!! Og at noen av verdens farligste basilusker lever i jorda (grunnen til at det er superviktig å vaske grønnsaker som trekkes opp av jorda før man spiser de)... Og den jorda har de rene ungene deres trokket rundt i... ÆSJ! ... Og ikke minst livsfarlig!

• Liker 4
Annonse
Skrevet

Haha, jeg kjenne en som jobbet på et sted der mat ble pakket inn, han var helt sjokkert og sa til meg: Vask ALLTID maten. Vask den ALLTID!

Folk tror at maten nærmest er steril fordi den er pakket inn. Vi skulle bare visst. Likevel blir vi jo ikke syke. Var det sånn at man stadig var syk og hadde omgangssyke, kunne man kanskje diskutert det, men sånn er det jo ikke. Vi tåler MYE.

Jeg synes forresten man skal være forsiktig med snørr og spytt, men det er jo tydeligvis få som bryr seg om at så mange spytter på gaten og hoster og nyser uten å holde seg for munnen. Neste epidemi vi får (for den kommer) blir spennende. Cherrox med sand på blir det minste problemet, da.

Bakteriene som kan befinne seg i mat(salat og sånt) er potensiellt mye farligere enn det du finner i spytt og snørr! Bare fordi de bakteriene ikke har vært på maten din enda betyr ikke at de aldri kommer til å være der, og da blir du SYK!

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke sanden under skoene som er problemet her! Det er alle de usynlige mikrobene som bor i jord og avføring som ungene deres har under skoene og legger igjen i handlevogna... Det er ikke sanda som er farlig, men hva kan man forvente av kunnskap fra noen som putter ungen oppi vogna... De kan jo ikke være særlig oppegående og kunnskapsrike akkurat!

• Liker 6
Skrevet

Til dere som er så opptatt av hva ungene tar med seg i handlevogna, pleier dere å desinfisere håndtaket på handlevognen før dere handler? Pleier dere å vaske av melkekartongen før dere setter den inn i kjøleskapet? Tenker dere i det hele tatt over hvilke bakterier som finnes der som ikke har noe med ungene å gjøre? Håndtaket på en handlevogn er mye mer skittent enn et offentlig toalett, og det blant annet fordi voksne mennesker ikke vasker hendene etter toalettbesøk. Hva tror dere melkekartongen har vært innom på sin tur til butikken?

Jeg prøver ikke å si at unger i handlevogn ikke tilfører bakterier, men jeg regner med at de fleste av dere "angriper" det mest synlige. Og det er ikke nødvendigvis det farligste.

Men jeg er enig i at unger ikke bør sitte i handlevogna, de kan bli alvorlig syke av det.

Skrevet

Til dere som er så opptatt av hva ungene tar med seg i handlevogna, pleier dere å desinfisere håndtaket på handlevognen før dere handler? Pleier dere å vaske av melkekartongen før dere setter den inn i kjøleskapet? Tenker dere i det hele tatt over hvilke bakterier som finnes der som ikke har noe med ungene å gjøre? Håndtaket på en handlevogn er mye mer skittent enn et offentlig toalett, og det blant annet fordi voksne mennesker ikke vasker hendene etter toalettbesøk. Hva tror dere melkekartongen har vært innom på sin tur til butikken?

Jeg prøver ikke å si at unger i handlevogn ikke tilfører bakterier, men jeg regner med at de fleste av dere "angriper" det mest synlige. Og det er ikke nødvendigvis det farligste.

Men jeg er enig i at unger ikke bør sitte i handlevogna, de kan bli alvorlig syke av det.

De bakteriene folk har på hendene er stort sett kroppens naturlige bakterieflora og er ikke farlige! De bakteriene som ungene drar inn fra jord og dyreavføring er potensiellt livsfarlige, sånn som feks bakteriene som fører til stivkrampe!

Det bør være unødvendig å med hensikt skitne til vognen mer enn nødvendig! Én eneste bakterie kan formere seg til millioner iløpet av kort tid!

Er helt enig med deg i at det ikke er den møkka vi ser som er farlig!

• Liker 2
Skrevet

De bakteriene folk har på hendene er stort sett kroppens naturlige bakterieflora og er ikke farlige! De bakteriene som ungene drar inn fra jord og dyreavføring er potensiellt livsfarlige, sånn som feks bakteriene som fører til stivkrampe!

Det bør være unødvendig å med hensikt skitne til vognen mer enn nødvendig! Én eneste bakterie kan formere seg til millioner iløpet av kort tid!

Er helt enig med deg i at det ikke er den møkka vi ser som er farlig!

Men nå er det slik at på hendene er det ikke bare kroppens naturlige bakterier som formerer seg. Dessuten er tarmbakterier potensielt livsfarlige de også. Og alle influensavirus o.l. er heller ikke like hyggelig for alle. Dessuten er det fullt mulig å ha gravd i jorda med hendene før en går og handler.

Poenget mitt er ikke å ufarliggjøre det ene eller andre, men jeg blir litt provosert når folk går til angrep på en faktor bare fordi det er så lett synlig. Mens de mest sannsynlig ikke tenker over alle de andre usynlige faktorene som i mange tilfeller er minst like farlige, og som de sikkert i mange tilfeller er med på å eskalere selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...