AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Jeg elsker avocado, men jeg spiser det oftere enn jeg egentlig har råd til å kjøpe det. På spar koster moden avocado 30kr for to stykker, mens den fra first price som ikke er moden enda, koster sånn 12-13 kr for 2 stk. Men når jeg kjøper de umodne, de er grønne og harde på skallet, når er de modne, hvordan ser jeg det? De modne er innpakka i pakker, så jeg får ikke klemt eller tatt på de så jeg kan kjenne forskjell selv heller..
Purple Basil Skrevet 25. januar 2012 #2 Skrevet 25. januar 2012 Må ikke kjøpe helt grønn avokado hvis du vil ha dem gode og spiselige, de er modne når de er brune/mørke i skallet.
Alina X Skrevet 25. januar 2012 #3 Skrevet 25. januar 2012 de modne er som nevnt ovenfor mer brune og myke,men ikke helt myke,da er de overmodne. De grønne er harde,men kan brukes for det,feks kutte opp i terninger.Med avocado som er modnet blir dette mer vanskelig fordi den er mykere og det blir lettere kliss.Men grønn avocado er vanskelig å mosedu må først kutte i biter og terninger,men det er mye stress med å få most dem helt,så de erikke så brukbare som guacamole,men brukbare i feks salater.
Alina X Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 ignorer skrivefeil,Mac tastaturen får tydeligvis ikke med seg alle bokstaver og punktum:-)
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #5 Skrevet 25. januar 2012 jeg føler de beste avokadoene er nesten like harde som harde appelsiner, altså gir såvidt etter.
Bimbo Skrevet 25. januar 2012 #6 Skrevet 25. januar 2012 Jeg liker de best når de fortsatt er litt grønne, men skallet skal gi litt etter når du trykker på det. Kjøper aldri de dyre spisemodne, finner som regel noen som kan brukes til kg-pris og da koster de vel rundt 10 kr stk.
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #7 Skrevet 25. januar 2012 Hvis jeg kjøper harde avocado,legger jeg den på kjøkkenbenken ved siden av tomater,de framskynder modningspsosessen:-))Avocado er jo så godt og sunt,og jeg merker at huda blir mye finere :-) Så løp og kjøp....:-) 1
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #8 Skrevet 25. januar 2012 Hvis man kjøper umoden avokado, kan den ligge på kjøkkenbenken en stund og godgjøre seg. Man sparer fort noen kroner på det 1
Gabbs Skrevet 25. januar 2012 #9 Skrevet 25. januar 2012 Kjenner det på skallet, skal gi litt etter men ikke spesielt mye. Og så bør det se veldig fint ut, ikke noen svarte prikker eller liknende. Bør og se etter rundt stilken, det kan det ofte være dårlig.
Rumle Skrevet 25. januar 2012 #10 Skrevet 25. januar 2012 Jeg synes ikke det stemmer at de modne er så mye mer mer brune enn de andre? En perfekt moden avocado skal gi litt etter for et lett trykk. "Klemmetesten: Legg avokadoen i håndflaten. Klem forsiktig. En umoden avokado er hard som et eple, mens en moden gir litt etter for trykk. Fullmoden avokado gir lett etter for trykk. Overmoden avokado føles bløt." Bama Jeg synes den typen som har grønt, litt glattere skall er den beste. Pleier å kjøpe nett med slike og ha de liggende til de er perfekte. De er også ofte litt mindre i størrelse og perfekt til en porsjon
Zzyzx Skrevet 25. januar 2012 #11 Skrevet 25. januar 2012 Det finnes forskjellige typer avocado, noen skal ha grønt skall selv om de er modne. Det finnes egentlig ingen annen utvei enn klemmetesten. 6
Gjest Nenya82 Skrevet 26. januar 2012 #12 Skrevet 26. januar 2012 Jeg elsker avokado,og har nok kjøpt mest av de som selges i pakker på to.Det er fordi jeg kjøpte et sånt nett en gang,og lot dem sikkert ligge for lenge eller noe for når jeg skulle bruke dem så måtte jeg kaste alle :gjeiper: Ofte syns jeg det er vanskelig å vite om avokadoen er moden eller ikke.Prøver jo å kjenne,også tenker jeg at de kjennes fine ut,men når jeg kommer hjem så er de gjerne brune. Syns egentlig også de som er litt harde er bedre,selv om det er vanskeligere å mose dem da.. Kanskje jeg skal prøve å kjøpe de som er umodne,og prøve igjen for spiser ganske så mye avokado her
Pingting Skrevet 26. januar 2012 #13 Skrevet 26. januar 2012 Det finnes forskjellige typer avocado, noen skal ha grønt skall selv om de er modne. Det finnes egentlig ingen annen utvei enn klemmetesten. What she said. Hvis jeg ikke finner passe moden avocado blant de løse sjekker jeg gjerne de ferdigmodna, og der er det mye tull synes jeg. Ofte er det både harde og veldig myke avocadoer i disse pakkene. Greit triks når butikken bare har steinhard avocado: legg den i en plast- eller papirpose med tomat, epler, pærer eller banan. Disse utsondrer etylengass, som fremskynder modningsprosessen. Det går også an å legge bare avocadoen i posen, men da går det litt treigere. Også modnes den ellers fortere i romtemperatur enn i kjøleskap.
Brunhilde Skrevet 26. januar 2012 #14 Skrevet 26. januar 2012 Jeg har hørt, men ikke prøvd selv, at avocadoen modner ekstra fort hvis man fjerner den lille stilken som gjerne sitter igjen. Det skader jo ikke å prøve?
Meridian Skrevet 26. januar 2012 #15 Skrevet 26. januar 2012 Jeg spiser avokado nesten hver dag, og føler jeg er blitt en avokdo-kjenner, og bruker alltid klemmetesten, men likvel kan jeg være uheldig og kjøpe umodne avokadoer, eller råtne avokadoer - og det blir dyrt i lengden... Fikk litt sjokk da jeg kjøpte 3 doble pakker med spisemoden avokado og måtte ut med 90 kr! Hvorfor er avokado så dyrt egentlig? Trodde prise ville gå ned siden etterspørselen er stor?
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2012 #16 Skrevet 26. januar 2012 Avokado er steike dyrt ja, men ekstremt sunt, og godt, og derfor tar de litt for de..
Kitsune Skrevet 28. januar 2012 #17 Skrevet 28. januar 2012 Huff, det har gått veldig mange overmodne avocadoer i søpla her, rett etter at jeg har kommet fra butikken. Mer enn en gang har jeg tenkt å gå tilbake med de, men det blir aldri til. Dumt av meg egentlig, for de er jo så dyre.
Rumle Skrevet 28. januar 2012 #18 Skrevet 28. januar 2012 Jeg spiser avokado nesten hver dag, og føler jeg er blitt en avokdo-kjenner, og bruker alltid klemmetesten, men likvel kan jeg være uheldig og kjøpe umodne avokadoer, eller råtne avokadoer - og det blir dyrt i lengden... Fikk litt sjokk da jeg kjøpte 3 doble pakker med spisemoden avokado og måtte ut med 90 kr! Hvorfor er avokado så dyrt egentlig? Trodde prise ville gå ned siden etterspørselen er stor? Jeg vil helst ha umoden avocado egentlig, i alle fall litt umoden - for da har jeg dem liggende fremme på et fat og har full kontroll selv når de er helt perfekte og klar for spising 1
Rumle Skrevet 28. januar 2012 #19 Skrevet 28. januar 2012 (endret) Må ikke kjøpe helt grønn avokado hvis du vil ha dem gode og spiselige, de er modne når de er brune/mørke i skallet. Det stemmer da ikke? Det finnes i alle fall (minst) to typer avocado - den ene er mørk grønn/brun og har knudrete skall, og den andre (min favoritt) har grønt, mye finere skall. De skal ikke være brune for å være modne Endret 28. januar 2012 av Rumle
Gjest avocadoen Skrevet 16. november 2014 #20 Skrevet 16. november 2014 Herremin, trodde dette var om meg men jeg pleier å kjenne på den. Tar de som hverken er for myke eller for harde
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå