Gå til innhold

Østlendinger, vennligst!

Er feil bruk av hvem og hvordan irriterende?  

52 stemmer

1. 1. Er feil bruk av hvem og hvordan irriterende?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Du blander ikke tilfeldigvis dialekt og skrevet tekst nå? Selv om en ting ikke er tillatt skriftlig, så finnes det ingen regel for at det ikke kan være del av en dialekt ;)

Nå er jeg østlending selv, og har aldri hørt denne blandingen i særlig grad på min dialekt, men vi har en god del andre ting som ikke hadde vært gramatisk korrekt om vi hadde skrevet det.

"Hvem bil er det?" er jo ikke riktig på noe vis. Ikke "Kan jeg gi hun en gave?" heller.

Hvordan folk skriver er vel ikke direkte helt det jeg sikter til, jeg mener som anonym bruker at sammenhenger med hvem som overhodet ikke hørtes riktig ut på noen måte, er unødvendig og plagsomt, rett og slett en slurvefeil i uttale, fordi ingen har tatt seg bryet å lære dem forskjellen.

Til dere som sier dere er fra østlandet og ikke har hørt dette eller sjelden hørt det, så legger jeg nok muligens mer merke til det fordi det er noe jeg har hengt meg opp i og bokstavlig talt irriterer meg over.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er faktisk noe som henger igjen fra norrønt. Da uttrykte man seg slik, nemlig. I resten av Norge har "hvem" og "hvilken" slikt lag, men for dem som snakker slik du beskriver, er det altså fremdeles det gamle norrøne systemet som brukes. :)

Jeg bor i DK, og det har undret meg at spørreord også skaper problemer her. I regionen jeg bor, bruker man 'hva' i stedetfor 'hvilken' nærmest konsekvent. Dette var jo en forklaring. :)

Skrevet

Jeg bor i en by der det er ekstremt mye østlendinger som studerer, men det er ikke problemet.

Mye østledninger?

Sikker på at du ikke mener mange østledninger? Jeg tror du sliter med samme syndrom selv.. he he

• Liker 5
Gjest Wolfmoon
Skrevet

Hvordan folk skriver er vel ikke direkte helt det jeg sikter til, jeg mener som anonym bruker at sammenhenger med hvem som overhodet ikke hørtes riktig ut på noen måte, er unødvendig og plagsomt, rett og slett en slurvefeil i uttale, fordi ingen har tatt seg bryet å lære dem forskjellen.

Til dere som sier dere er fra østlandet og ikke har hørt dette eller sjelden hørt det, så legger jeg nok muligens mer merke til det fordi det er noe jeg har hengt meg opp i og bokstavlig talt irriterer meg over.

Men slurvefeil i uttale, og dialekt er vel to forskjellige ting? På min dialekt blir ikke "hvem" og "hvilken" blandet nei, og det er også en østlandsdialekt, men så sier vi som regel noe ala "Åkken" også da ;)

Ludovie kom jo med en forklaring tidligere på hvorfor enkelte fortsatt har en "feil" i hvem og hvilken.

Skrevet (endret)

.

Endret av Fashionistaen
Gjest Blondie65
Skrevet

Jenten og katten er lov å skrive så da får dere bare synes det er teit.

Men "hvem bil har du" er og blir ikke noe annet enn feil, og jeg var ikke klar over hvor utbredt dette var før jeg kom på Kvinneguiden. Og her skriver vi, her snakker vi ikke dialekt.

Når det gjelder "sotte på kaffien" og "ligge i ovnen" så er det talemåter i bergensdialekten. Jeg sier det selv. Jeg sier også "mast". Men jeg SKRIVER DET IKKE. Og det er forskjellen.

Skrevet

Jeg lurte på dette i en annen tråd, da fikk jeg til svar at det hadde ingen noengang hørt østlendinger si. Og at dette må ha vært av de fåtall jeg traff på...

Var jo fint å se at flere enn meg har irritert/lurt på dette.

Skrevet (endret)

Jeg er fra Vestfold, er 30+ og anser meg selv som relativt god i norsk. (Jeg skriver sikkert en del feil likevel).

Jeg mener det å bruke hvem i stedet for hvordan er en del av dialekta, og jeg tror nok at jeg bruker det i dagligtalen, uten at jeg tenker over det. Og som det står over; det kommer fra norrønt så det har nok vært en del av språket lenge.

Men jeg skriver det ikke, slik det er mange andre ting man ikke skriver.

Det nye nå er at fler og fler skriftlige medier er "muntlig" og folk bryr seg ikke så mye om rettskriving. Sms, facebook og diskusjonsforum som dette er steder der man tillater seg ett mer "muntlig skriftsspråk" om du vil. Jeg tror ikke det betyr at alle som skriver på dialekt her ikke kan skrive rett norsk når de trenger det.

Mange lever også med den oppfattelsen at østlandsk er det samme som bokmål og at det ikke er dialekter her. Derfor blir vi sett ned på når vi bruker dialekten vår.

Endret av Solbærpiken
Skrevet

Føler det er mange som gjør denne feilen, uansett hvor i landet folk kommer fra. Prater med 40-50 kunder nesten hver dag, og jeg vil si at det ikke er noen forskjell på østlendinger, vestlendinger, sørlendinger eller nordlendinger. Mange gjør feil, og det er virkelig ikke et problem som kun tilhører de fra østlandet.

Jeg snakker forøvrig ikke slik selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...