Gå til innhold

Hvor dumt er det å flytte ut?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann!

Er en jente på straks nitten år. Har lenge følt en sterk trang til å komme meg ut av redet, men det er ikke før nå jeg VIRKELIG føler at jeg burde komme meg ut og kjenne litt på det å leve mitt eget liv, selvstendig.

Jeg går andre året på videregående, etter å ha tatt et omvalg. Jeg jobber også to dager i uken, med mulighet for å få fler vakter om jeg skulle trenge det.

Saken er den at jeg har muligheten til å bo gratis hjemme et år til, og jeg føler meg jo litt dum som i det heletatt tenker tanken om å flytte ut. På den andre siden blir det vanskeligere og vanskeligere å bo hjemme, og begynner å bli tålig lei av å bli kontrollert konstant, samt måtte informere om alle planer jeg måtte ha. Jeg vet jo at dette er nødvendig for å fungere som en familie (er bare min mor og jeg som bor sammen), men jeg vet ikke hvor lenge det er til jeg virkelig går på veggen.

Så, jeg lurer på hva dere damer (og menn) her på KG har å si om saken. Er det bare å bite tennene sammen et år til, eller er det egentlig ikke så dumt å komme meg ut til sommeren?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Flytt ut! Moren din er pliktig til å forsørge deg mens du går på videregående.

Skrevet

Hold deg hjemme til du er ferdig med vgs.

Skrevet

Fra en som flytta ut ved 16 og første året VGS:

Kjør på. Noen ganger MÅ man ut, og har du økonomi til at det holder (og avklar om du får mer stipend først) så flytt ut og test egne vigner.

Fra en som flytta hjemmefra som 16åring og første året VGS:

Klor deg fast hjemme så lenge du kan. Spar penger, spar energi, nyt foreldra dine mens du kan. Etter at du har flytta ut er det nesten umulig å flytte hjem igjen, selv for en kort periode og selv i en lykkelig familie.

....Dette var et teit råd. To teite råd. Det er vanskelig å gi råd om, annet enn at jeg forstår deg så inderlig vel. Og i etterpåklokskapen min så er jeg både glad for det, og jeg angret litt. Ti år etter.

Men jeg tror du vil klare det fint. Om du tror du vil trives bedre på egen hånd så kjør på, men ta deg tid til å undersøke, budsjettere og planlegge (alt fra feks bussruter fra ønsker hybel/leilighet og evt venninne å flytte sammen med) og bruk litt tid på å finne rette stedet.

Lykke til!

• Liker 3
Skrevet

Er du dum i hodet?

• Liker 4
Skrevet

Tror nok ikke jeg kommer til å be henne om penger. Skal klare å forsørge meg selv, har spart opp en del penger, samt tjener nok i mnd + stipend til å klare meg. Så økonomien skal gå greit, den har jeg vært igjennom mange ganger.

• Liker 4
Skrevet

Jeg hadde det på samme måte som deg, og jeg flyttet ut så fort jeg var ferdig med vgs.

Bare husk at det er ikke bare bare å flytte for seg selv. Du må passe på alt det prakktiske og økonomiske. Hvis du er sikker på at det er i orden og at du virkelig er klar for å klare deg på egenhånd, så flytter du ut. Husk også at ting kan ofte være dyrere enn det du tror, og det finner fort ut etterhvert. Flytte sammen med en venn/venninne eller kjæreste er nok lurere nå som du fortsatt går på skole.

Men jeg ville faktisk ventet etter du har fullført vgs hvis jeg var deg. Det er ikke bare bare å jobbe såpass at du tjener nok og fokusere på skolen samtidig.

Skrevet

Kjenner meg så inderlig igjen i det Tirkes skriver. Flytta også ut førsteåret på VGS. Det var deilig der og da, men i ettertid har jeg angret litt. Samtidig som jeg ikke vil være foruten de erfaringene jeg gjorde meg ved å flytte ut da, og den deilige "frie" følelsen, så angrer jeg på at jeg ikke "utnyttet" det å ha et hjem med alt jeg trengte og foreldre som passet på meg litt til.

Hadde jeg skulle gjort det på nytt, hadde jeg nok blitt boende hjemme - men, forskjellen på deg og meg er at du er 19 nå og jeg var 16, og du har bare et år igjen på VGS. Da er det kanskje ikke så stor sjanse for at du får det savnet etter å bo hjemme igjen som jeg fikk!

• Liker 1
Skrevet

Fra en som flytta ut ved 16 og første året VGS:

Kjør på. Noen ganger MÅ man ut, og har du økonomi til at det holder (og avklar om du får mer stipend først) så flytt ut og test egne vigner.

Fra en som flytta hjemmefra som 16åring og første året VGS:

Klor deg fast hjemme så lenge du kan. Spar penger, spar energi, nyt foreldra dine mens du kan. Etter at du har flytta ut er det nesten umulig å flytte hjem igjen, selv for en kort periode og selv i en lykkelig familie.

....Dette var et teit råd. To teite råd. Det er vanskelig å gi råd om, annet enn at jeg forstår deg så inderlig vel. Og i etterpåklokskapen min så er jeg både glad for det, og jeg angret litt. Ti år etter.

Men jeg tror du vil klare det fint. Om du tror du vil trives bedre på egen hånd så kjør på, men ta deg tid til å undersøke, budsjettere og planlegge (alt fra feks bussruter fra ønsker hybel/leilighet og evt venninne å flytte sammen med) og bruk litt tid på å finne rette stedet.

Lykke til!

Takk for et godt svar! Som jeg svarte The Kitten, den økonomiske biten har jeg til en viss grad fått avklart, og tenkt nøøye igjennom. Har også en venninne som planlegger å flytte ut til sommeren, så da er vi iallefall sammen om det.

Jeg vet jo at det kan bli tøft, men fytti, der er dette også! Ikke for det, jeg har ikke noe å utsette på min mor, men tror alikevel jeg hadde hatt godt av å komme meg ut.

Skrevet

Jeg hadde det på samme måte som deg, og jeg flyttet ut så fort jeg var ferdig med vgs.

Bare husk at det er ikke bare bare å flytte for seg selv. Du må passe på alt det prakktiske og økonomiske. Hvis du er sikker på at det er i orden og at du virkelig er klar for å klare deg på egenhånd, så flytter du ut. Husk også at ting kan ofte være dyrere enn det du tror, og det finner fort ut etterhvert. Flytte sammen med en venn/venninne eller kjæreste er nok lurere nå som du fortsatt går på skole.

Men jeg ville faktisk ventet etter du har fullført vgs hvis jeg var deg. Det er ikke bare bare å jobbe såpass at du tjener nok og fokusere på skolen samtidig.

Det med å kombinere skole og jobb skal jeg nok klare. Jobber i perioder fire-fem vakter i uka, samtidig som skole, og det har gått veldig bra. Men har generelt klart meg ganske bra på skolen uten å måtte jobbe mye med det utenom skoletid.

Er også klar over alle "fallgruvene", og har tenkt nøye igjennom alt som kan komme i veien. Men de positive sidene veier godt opp for de negative akkurat nå, når jeg sitter her. Spørs om det vil bli annerledes om jeg faktisk flytter ut.

Skrevet

Takk for et godt svar! Som jeg svarte The Kitten, den økonomiske biten har jeg til en viss grad fått avklart, og tenkt nøøye igjennom. Har også en venninne som planlegger å flytte ut til sommeren, så da er vi iallefall sammen om det.

Jeg vet jo at det kan bli tøft, men fytti, der er dette også! Ikke for det, jeg har ikke noe å utsette på min mor, men tror alikevel jeg hadde hatt godt av å komme meg ut.

You're welcome.

Får litt inntrykk at at forholdet ditt hjemme er litt stivt siden dette presser på. Skal ikke pushe på det, det kommer ikke saken ved. Jeg bodde på hybel i tre år på vgs og flytta hjem i et hvileår før høyere utdannelse for å bo hjemme, jobbe og spare penger. Jeg var 19 år når jeg flytta hjem igjen etter tre år med 2-3 helger hjemme i mnd.

Det var grusomt. Jeg innså at jeg var for voksen til å være mammas barn og at det er for mange voksne hjemme. Hun ble sprø av det og jeg ble sprø av det. Du er mye eldre enn jeg var. Jeg klarte meg. Ikke alltid like bra (les: Sunn mat og nok søvn), men så utrolig mange erfaringere rikere og trolig kan jeg takke de tre årene, på VGS med miniøkonomi og minihybel, for at jeg har en sunn og god sans for økonomi nå. For jeg hadde null styring før jeg flytta ut.

Man lærer seg mye. Hvordan å lage middag av 30 kroner. Hvordan å vaske hus uten vaskemiddel. Hvordan garantere at man våkner når man legger seg tre timer før klokka ringer? Hvordan huske regninger til neste gang? For meg var det trygg læring. Mor og far var 2 timers kjøretur unna og jeg hadde godt nok forhold til å ringe hjem for å bli henta når jeg lå dausjuk av influensa på hybelen.

Alt sånt er viktig. Og kommer en dag når det er nyttig å kunne.

Det var styggdeilig de første månedene. Når vinteren kom og jeg var hjemme i varme barndomshjemme og gikk på kalde bussen med bag rent tøy og så frem til halvrotete og kalde hybelen med tomme kjøleskapet, da sang hjemlengselen i meg. :)

Skrevet

nei, det er hun ikke. hun har rett. unge som går på videregående kan kreve det via nav. det blir tvang og er ikke særlig snilt mot foreldrene, men i nød bør man gjøre det. anbefaler ikke ts å gjøre det

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409

Hadde jeg visst dette, skulle jeg jammen ha brukt det mot foreldrene mine. De har alltid sørget for at jeg har manglet ting, og driter i hvordan jeg har det den dag i dag. Hvor lenge gjelder dette egentlig?

Gjest Mahareth
Skrevet

Det med å kombinere skole og jobb skal jeg nok klare. Jobber i perioder fire-fem vakter i uka, samtidig som skole, og det har gått veldig bra. Men har generelt klart meg ganske bra på skolen uten å måtte jobbe mye med det utenom skoletid.

Er også klar over alle "fallgruvene", og har tenkt nøye igjennom alt som kan komme i veien. Men de positive sidene veier godt opp for de negative akkurat nå, når jeg sitter her. Spørs om det vil bli annerledes om jeg faktisk flytter ut.

Det trodde jeg også at skulle bli enklere enn det var... Jeg fikk ikke penger av foreldrene mine etter at jeg fylte 18, og jobbet på kveldene etter skolen.

Det hadde nok ikke vært så ille om jeg ikke også måtte finne tid til klesvask, rydding og vasking, matlaging og mathandel.

Jeg brukte heller ikke stort tid på skolearbeid utenom, mye fordi vi hadde veldig lite lekser på den linja jeg tok.

Det fungerte ikke i lengden, og da jeg ikke orket mer og måtte velge mellom å ha råd til å bo og spise, og gå på skolen, så ble det til at skolen røyk. Veldig dumt, jeg hadde gode karakterer og kunne fint ha studert etterpå.

Nå er det min erfaring, og ikke din. Det kan gå bedre for deg enn meg, mange klarer seg kjempegreit med mer skolearbeid og mer jobb enn jeg gjorde.

Hvis du klarer å bo hjemme et år til vil jeg anbefale det.

Gjest Solsmil
Skrevet

gjelder det også hvis hun bruker mer enn normal tid på å fullføre videregående? Uansett er det vel ingen myndige personer som er helt gode i hodet som vil kreve foreldrene for birdag, når de har et tilbud hjemme.

Skrevet

Det trodde jeg også at skulle bli enklere enn det var... Jeg fikk ikke penger av foreldrene mine etter at jeg fylte 18, og jobbet på kveldene etter skolen.

Det hadde nok ikke vært så ille om jeg ikke også måtte finne tid til klesvask, rydding og vasking, matlaging og mathandel.

Jeg brukte heller ikke stort tid på skolearbeid utenom, mye fordi vi hadde veldig lite lekser på den linja jeg tok.

Det fungerte ikke i lengden, og da jeg ikke orket mer og måtte velge mellom å ha råd til å bo og spise, og gå på skolen, så ble det til at skolen røyk. Veldig dumt, jeg hadde gode karakterer og kunne fint ha studert etterpå.

Nå er det min erfaring, og ikke din. Det kan gå bedre for deg enn meg, mange klarer seg kjempegreit med mer skolearbeid og mer jobb enn jeg gjorde.

Hvis du klarer å bo hjemme et år til vil jeg anbefale det.

Jeg skjønner veldig godt hva du mener, og dette er noe jeg tenker mye over. Jeg kan vel ikke bli sikker på noe før jeg faktisk har flyttet ut, men jeg har veldig lyst til å bare "hoppe i det".

Hm, føler meg rimelig lost her. På en side vil jeg bare gå for det, og ikke se meg tilbake før det er gjort. På den annen side ser jeg jo alle de negative aspektene ved å flytte ut tidligere enn jeg burde. Likevel stoler jeg nok på meg selv til å tro at jeg ville KLART det, selv om det kanskje blir tung.

En stor grunn til at jeg så gjerne vil ut, er fordi jeg alltid har vært veldig avhengig av folk. Samtidig har jeg alltid hatt mye støtte lett tilgjengelig, da jeg er enebarn med skilte foreldre, som har stilt opp for meg i alle tenkelige situasjoner. Jeg føler også at jeg trenger å bevise for meg selv at jeg klarer å være selvstendig. Kanskje det er helt feil grunn til å flytte ut, ikkje veit eg.

Skrevet

Jeg hadde blitt forbanna dersom datter flyttet ut når hun gikk på videregående bare fordi hun hadde lyst OG krevde barnebidrag. Du må gjerne flytte, men ikke krev mor for penger. Hadde min datter gjort det så hadde hun kjørt min økonomi på ræva. Man har jo ikke fast samvær i den alderen såå barnebidrag hadde blitt regnet ut fra null samvær. Ja, jeg vet at du har retten på din side.

• Liker 2
Skrevet

gjelder det også hvis hun bruker mer enn normal tid på å fullføre videregående? Uansett er det vel ingen myndige personer som er helt gode i hodet som vil kreve foreldrene for birdag, når de har et tilbud hjemme.

det gjelder dersom du bruker 1-2 år lenger tid på å fullføre. Det er nok å bytte linje etter et år .

Skrevet

nei, det er hun ikke. hun har rett. unge som går på videregående kan kreve det via nav. det blir tvang og er ikke særlig snilt mot foreldrene, men i nød bør man gjøre det. anbefaler ikke ts å gjøre det

http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-politikk/artikkel.php?artid=10037409

Jeg vet dette. Men hun er likevel dum i hodet om hun anbefaler folk å stjeler penger av foreldrene sine på den måten.

• Liker 2
Skrevet

Jeg trodde forsørgerplikten var nettopp det. Plikt til å forsørge. Om barnet (som er myndig) da krever mer enn forsørgerplikten, eks ved å flytte ut når de strengt tatt ikke må (mtp avstand til skole feks) så trodde jeg denne falt fra. Mulig jeg er teit.

Jeg ble forsørga gjennom VGS av mine foreldre, de gav med endel penger på toppen av borteboerstipend, men jeg måtte ha tilbrakt 6 timer i døgner på kollektivtransport om jeg ikke hadde flytta, så hadde ikke mye alternativ.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...