Cera Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Kan jeg lage sconesdeigen kvelden før og la den stå i kjøleskapet over natta før jeg steker de til frokost dagen etter?
Frk. Belle Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Ettersom det er bakepulver i ville jeg ikke anbefalt det nei. Men du kan jo blande og måle opp det våte og det tørre hver for seg og så slenge det sammen om morgenen
Halkatla Skrevet 24. januar 2012 #3 Skrevet 24. januar 2012 Jeg har gjort det mange ganger, bakt ut scones og stekt dem lenge etterpå. Og de inneholder bakepulver... Bakepulver av i dag, reagerer ikke før det blir utsatt for varme. bakepulver, hjelpemiddel ved baking, tilsettes i stedet for gjær for å heve bakverket ved at det utvikles gass. Hovedbestanddelen i bakepulver er natriumhydrogenkarbonat, ofte kalt natron (E500, omfatter også forbindelsene natriumkarbonat og natriumsesquikarbonat), som frigjør CO2 når det tilføres fuktighet, utsettes for varme eller reagerer kjemisk med en syre. For å få frigjort all gassen er det nødvendig å tilsette en eller flere syrer. Avhengig av hvilken syre som brukes, kan en styre når gassutviklingen i deigen skal skje. Vanligvis brukes i dag såkalte totrinns bakepulvere som frigjør noe gass når deigen blandes, mens mesteparten av gassutviklingen skjer under stekingen. De mest brukte syrene er monokaliumfosfat, dikaliumfosfat og trikaliumfosfat (E340) som frigjør gass under steking, mono-, di- og trikalsiumfosfat (E341) som frigir noe av gassen ved blanding av deigen, og di- og monokaliumtartrat (E336) som gir gassutvikling i ovnen. Kilde: Store norske leksikon
Frk. Belle Skrevet 25. januar 2012 #4 Skrevet 25. januar 2012 Jeg har gjort det mange ganger, bakt ut scones og stekt dem lenge etterpå. Og de inneholder bakepulver... Bakepulver av i dag, reagerer ikke før det blir utsatt for varme. Kilde: Store norske leksikon Aha! Da lært jeg noe nytt idag også
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå