casting Skrevet 24. januar 2012 #1 Skrevet 24. januar 2012 Argh! Skulle bake brød i går og hadde tankene på noe helt annet, så jeg endte opp med altfor varm væske i deigen, og nå ligger den der som en steinhard melklump. Har latt den stå over natten i håp om at den skulle våkne til liv, men dengang ei. Kan deigen reddes? Hjelp!
skrue Skrevet 24. januar 2012 #2 Skrevet 24. januar 2012 Antagelig. Ha i litt mer gjær (størrelse ert) rørt ut i litt væske. Fordél væsken godt i deigen og ha i mer mer om nødvendig. Væsken kan gjerne være kald. Det eneste det betyr er at hevingen tar lenger tid. Regn med en hel dag, 10 timer kanskje, før den er ferdig. Du kan godt bruke mer gjær, men jeg foreslår å bruke lite. Resultatet blir det samme.
Frk. Belle Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Jeg tror som Skrue: den kan reddes ved å tilsette ny gjær Men siden deigen har ligget "i bløt" en stund allerede tror jeg at jeg ville gått for mer gjær og lunken veske. Mulig den gamle, døde gjære setter kjip smak..? Tror ikke det men..
casting Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #5 Skrevet 24. januar 2012 takk for svar, dere. Har noen prøvd dette før, forresten?
O'hara Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Begynn på nytt. Bruk heller kaldere væske om du sliter. Og min erfaring er at våtgjær er bedre å jobbe med. Lykke til.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå