AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Har begynt å sette et stort spørsmålstegn ved hva som er galt med meg. Er det faktisk depresjon jeg sliter med eller er det noe annet (bare latskap?). Nei, jeg vet ikke, skjønner meg ikke riktig på meg selv. Har sluttet på folkehøgskolen jeg gikk på, orker rett g slett ikke alt det sosial, være med på ting, utenlandsreiser ol. Føler at kroppen er helt utslitt, kommer meg sjeldent ut av sengen, kun for å gå på do, spise og noen ganger gå en liten tur ute. Orker ikke forholde meg til noe som helst, og vil helst bare sove, få en pause. Jeg kjenner på en måte ingen ting, føler meg helt apatisk og likegyldig til alt. Føler meg så egoistisk og bortskjemt, her sitter jeg med alle ressurser rett foran meg, men klarer ikke å utrette noen ting. Er jeg bare lat og bør skjerpe meg? Orker ikke å være sosial, orker ikke forholde meg til ne som helst, orker ikke å stå opp, selv det å dusje er et stort ork. Mesteparten av dagen tilbringer jeg i senga, ser litt på tv-serier, surfer litt og sover.
Tulling Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 http://www.portamedicus.no/ArticleDisplay.aspx?MenuId=4271&ContentId=6183
Arlandria Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 Du høres ut som meg, du.. og jeg er deprimert. Ta deg en tur til legen og si det du skrev her. Det er vanskelig for oss å "fjern-diagnostisere", men det høres jo typisk ut.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 http://www.portamedicus.no/ArticleDisplay.aspx?MenuId=4271&ContentId=6183 Fikk 27, men det er vel meningen at det er legen som skal fylle ut.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 Du høres ut som meg, du.. og jeg er deprimert. Ta deg en tur til legen og si det du skrev her. Det er vanskelig for oss å "fjern-diagnostisere", men det høres jo typisk ut. Har time hos legen i morgen, men vet ikke om jeg kommer til å gå. Liker ikke å snakke med andre om hvordan jeg har det, så kommer sikkert ikke til å klare å forklare situasjonen. Har egentlig gitt litt opp nå. Har hatt det verre enn jeg har det nå, og det endte ikke særlig bra for og si det sånn (somatisk sykehus og innleggelse på psykiatrisk). Har gått i behandling hos psykolg, men avsluttet selv behandlingen i april. Har gitt litt opp. Går du i noen form for begandling?
Sulosi Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Du bør gå til legen og spør. For meg kan det høres ut som depresjon eller utbrenthet. Jeg har hatt begge deler og forskjellen på de to var tristheten. Jeg var ufatttelig trist, nedfor og ustabil i humøret den gangen jeg var deprimert og fant ikke gleden fullt i noen situasjoner. Når jeg var utbrendt var jeg mere stabil, ikke fullt så trist og jeg følte meg i enkelte situasjoner helt fin, feks når jeg var borte fra det som brandt meg ut.
Gjest stud.med Skrevet 24. januar 2012 #7 Skrevet 24. januar 2012 Føler at kroppen er helt utslitt, kommer meg sjeldent ut av sengen, kun for å gå på do, spise og noen ganger gå en liten tur ute. Orker ikke forholde meg til noe som helst, og vil helst bare sove, få en pause. Dette er veldig klassiske tegn på depresjon. Du trenger ikke ha det sånn som dette. Jeg kjenner på en måte ingen ting, føler meg helt apatisk og likegyldig til alt. Apati og likegyldighet er også vanlig ved depresjon. Føler meg så egoistisk og bortskjemt, her sitter jeg med alle ressurser rett foran meg Skam og skyldfølelse er vanlig følelser ved depresjon. Husk at fargene dine farges av depresjonen din. En lege eller psykolog kan hjelpe deg og sortere tankene dine og gi deg tilbakemelding på det du føler Er jeg bare lat og bør skjerpe meg? Nei, du er ikke bare lat! Jeg tror du er deprimert, og det er ikke din skyld! Det finnes god behandling mot depresjon. Du skal ikke ha det slik du har det nå, du fortjener bedre! Ring til legen din imorgen, og ta gjerne med utskrift av det du skrev hvis du synes dette er vanskelig å snakke om. Depresjon er veldig vanlig, og fastlegen din har garantert erfaring med å behandle depresjon, og har lyst til å hjelpe deg. 2
Katarsis Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 "Latskap" er et av hovedsymtomene på depresjon. Gå til timen din. Prøv å finn et eller annet å fylle dagene med, uansett hvor tungt det måtte føles.
Gjest stud.med Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 Har time hos legen i morgen, men vet ikke om jeg kommer til å gå. Liker ikke å snakke med andre om hvordan jeg har det, så kommer sikkert ikke til å klare å forklare situasjonen. Jeg synes du skal bruke legetimen din. Husk at når du tenker "jeg klarer ikke forklare situasjonen" så er tankene dine farget av at du er deprimert. Du trenger ikke si så mye til legen, bare si at du er lurer på om du er deprimert, så hjelper han deg på veien. Ta gjerne med en utskrift av det du skrev siden det er vanskelig å snakke om.
Tulling Skrevet 24. januar 2012 #10 Skrevet 24. januar 2012 Jeg fikk skjemaet i handa med scoreoversikt og alt
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå