Gå til innhold

Depresjon og sykefravær

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvor moralsk greit er det å ikke dra på jobb når man er deprimert? Jeg opplever at mange ser på sånt som latskap, og noen nærmest mener man må på jobb så lenge man ikke er dødssyk.

Vel, jeg har ingen konsentrasjon og er så sliten at det føles som jeg skal falle sammen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis du er usikker, snakk med en lege. Sånn generelt sett mener jeg at depresjon er en mer enn god nok grunn til å sykemelde seg.

Skrevet

Det er vanskelig for oss som ikke kjenner saken personlig å si noe om. For noen hjelper det med noen dager av, for andre blir det tyngre å komme seg tilbake på jobb. Snakk med lege eller psykolog :)

Skrevet

Jeg regner med at det er helt greit om du først bestiller deg en legetime og får en sykemelding fra h*n. Det er det du bør gjøre, å være deprimert og fortsette å slite seg ut vil tære veldig på deg, og du kan falle enda lengre ned enn du er nå. Du fortjener en pause, snakker av erfaring. Klem :klemmer:

Skrevet

Husk at en depresjon er noe annet enn en tung periode i livet. :)

Men hvis du føler at du overhodet ikke fungerer, så er nok fastlegen den rette å kaste ball med.

Skrevet

Ja, skal snakke med psykologen. Vil presisere at jeg vet alt for godt forskjellen på å være deprimert, og å være det man populært kaller "deppa", som alle kan være innimellom.

I dag dro jeg ikke på jobb fordi jeg rett og slett sov til halv fire. Var helt knekt, selv om jeg la meg til rett tid.

Skrevet

Det finnes ikke noe fasitsvar på det, men generelt er det lurt å ikke gi depresjonen tid ved å være hjemme, men holde seg i jobb og holde på rutinene, være fysisk aktiv.

Om sykemelding er det riktige avhenger av hvilke konsekvenser depresjonen din får og hva slags arbeid du har.

Skrevet

Jeg har tatt egenmeldingsdager pga sterk depresjon og angst. Det er snakk om 2-3 ganger fordelter over 4 år, og jeg har vært totalt ute av stand til å passe jobben min de dagene.

Så lenge jeg klarer meg med det, og det går over, så fungerer det å gjøre det slik for min del. Det å oppsøke lege, og blåse det opp til at jeg er så syk at jeg trenger hjelp fra andre er for min del mer skadelig enn å gjøre det slik.

Skrevet

Jeg har vært borte pga psykisk sykdom. Men da var det slik at jeg ikke klarte å ta vare på meg selv, verken dusje eller spise eller pusse tenner. Jeg såg syner osv. Og da var jeg ganske syk altså. Jeg er ikke gal på noen slags måte, smart og oppegående, men da holdt faktisk depresjonen på å ta knekken på meg og jeg var nær selvmord. Nærere enn jeg egentlig selv vil innrømme.

Men så har det vært andre ganger der jeg ikke har hatt det bra, men jeg har tvunget meg selv på jobb likevel. Jeg har generelt veldig høy terskel for når det er ok å være hjemme med enten fysisk eller psykisk sykdom. Og ofte så har det vært slik at jeg ikke har skjønt at jeg har vært syk før etter at jeg har blitt frisk igjen. Dette gjelder oftest når jeg har hatt mine depressive perioder.

Jeg mener at om man er psykisk syk så hjelper det iallfall ikke å gå hjemme alene med tankene. Da rotner man virkelig på rot. Å komme seg på jobb, møte andre mennesker og føle at man gjør noe nyttig i verden er noe av det viktigste man faktisk gjør når man er psykisk syk. Jeg er sikker på av 90% av de tilfellene der folk er sykemeldt nå pga psykisk sykdom ikke har vært den riktige veien å gå.

• Liker 1
Skrevet

Ja, skal snakke med psykologen. Vil presisere at jeg vet alt for godt forskjellen på å være deprimert, og å være det man populært kaller "deppa", som alle kan være innimellom.

I dag dro jeg ikke på jobb fordi jeg rett og slett sov til halv fire. Var helt knekt, selv om jeg la meg til rett tid.

Jeg skal love deg at søvnproblemet ikke blir bedre om du får gå hjemme, snu døgnet som du vil og bare slumre. Du kan jo sjekke om du mangler jern, b-vitaminer osv. Forsøk å trene litt og ta litt sol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...