Gå til innhold

Butikk eller dyrebutikk tørrfor til Pus?


Hedda84

Skal alle katter ha dyrebutikk tørrfor?  

3 stemmer

  1. 1. Skal alle katter ha dyrebutikk tørrfor?

    • Ja
      25
    • Nei, bare rasekatter
      2


Anbefalte innlegg

Jeg har sett en del tråder om tørrfor til pus, ble litt usikker når jeg leser de. Jeg har mange spørsmål!

Er det sånn at dere alle har rasekatter?

Eller gir dere dyrebutikk for til katten deres selv om det ikke er rasekatt?

Skal alle katter egentlig ha dyrebutikk tørfor? I så fall hvorfor?

Hva er så stor forskjell i fra matbutikk og dyrebutikk tørrfor?

Syns dessuten det er veldig dyrt på dyrebutikken med mat til katter. Men har sett noen har skrevet det ikke er så dyrt i forhold til matbutikk tørrfor, stemmer det?

Hilsen ei som ikke helt vet om hu gir katten sin riktig tørrfor, den får forskjellig mat fra matbutikken. Når vi er innom dyrebutikken spør jeg etter prøvepakker på mat til katter. Så det får hu av og til også. Har en katt som er ganske så kresete på maten!

Tusen takk for alle som orker å svare på spørsmålene min. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Poirot

Pusen min er ingen rasekatt, muligens halvt skogskatt. han spiser mat fra butikken, og har aldri fått noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest gjest1

Jeg har en ekte bastard( unnfanget i et veikryss... :) )

Han får dyrebutikkfor, av den enkle grunn av at det er nesten like billig som butikk mat. Kjøper ti-kilossekker. !0 kg av 450 kr, er slett ikke dyrt for kattemat. Syns jeg. Da har han mat i ca fem månder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en kastrert hannkatt som er skikkelig blandings!

Jeg har stort sett gitt ham for kjøpt på dyrebutikk eller hos veterinær. Det koster litt i innkjøp, men varer lenge.

Blir bestandig spurt om katten er kastrert når jeg kjøper for, så det er antakelig tilpasset dette også. (Glemmer alltid å spørre, men tror kastrerte hanner har lett for å få nyrestein med feil for).

Dette tørrforet forebygger tannsten, og pelsen blir fin.

De gangene han har fått for fra matbutikk har pelsen blitt dårligere og han spiser mye mer - > ikke så drøyt for.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Æh, det spørs. Men var kanskje ikke all verdens svaralternativer der, da ... hvorfor skal egentlig bare rasekatter ha mat fra dyrebutikk? Er de mer verdt enn de ekte "bastardene"?

Mine bastarder fikk alltid mat fra dyrebutikk, og har levd i beste velgående i opptil 10 og 14 år.

Grunnen til at mange kjøper i dyrebutikk, er at det ikke er så mye fettinnhold o.l. i den maten, som det er i dyrebutikkmat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lady-M

Mine katter får kun tørrfor fra dyrebutikk/veterinær. Jeg har en rasekatt og en blanding - begge langhårede.

Tørrforet som du får kjøpt i butikken inneholder mye fargestoffer og alt for mye mineraler. Mineraler kan klumpe seg i urinen (spes. kastrerte hankatter) og gi nyrestein.

Tørrfor fra dyrebutikk inneholder riktig mengde vitaminer og mineraler og er veldig drøy siden den er mer kompakt enn butikkfor.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest gjesta

Jeg har en vanlig huskatt og kjøper tørrfor i dyrebutikken. Som en annen sa her: det blir ikke så dyrt hvis du kjøper 10 kg sekker. Husk at katten spiser mindre av dyrebutikkforet, fordi det er høyere næringsinnhold der enn i for fra matvarebutikken.

Litt dyrere i innkjøp, siden du kjøper mat for flere mnd i slengen - men ikke dyrere samlet sett vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Billig kattefor og hundefor er bare søppel. Jeg kjøper kun tørrfor på dyrebutikk/veterinær. Kjøper store sekker: 10kg kattemat til ilderne og 15kg sekker til hunden, det er billigst i lengden. Høykvalitetsfor inneholder alle vitaminer og mineraler som dyrene trenger så en trenger ikke tenke på ekstra tilskudd av det, i tilleg er dette foret mer konsentrert, noe som resulterer i at dyret spiser mindre mengde, som igjen resulterer i mindre bærsj, som gjerne er en fordel hvis man er i den situasjonen at en tar igjen dyrets ekskrementer. Billigfor inneholder masse "fyllstoff" som ikke er næring og dyret og de må spise desto mer, som bare går rett utigjen som stor mengde bærsj. Mine dyr får i allefall kun det beste!!! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette kan jeg svare verken ja eller nei på, hva med både og. Det bruker jeg. Men hvis katten er kastrert blir det ekstra viktig å kjøpe riktig mat.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lala (ikke innlogget)
Vent til dere flytter!!!

Jeg venta i 8 år jeg på å få kjøpt meg hund, og har ikke angret på det. Jeg er vokst opp med hunder og når jeg flytta hjemmefra var det en selvfølge at jeg skulle ha min egen hund etter hvert. Pga at jeg bodde på studenthybel noen år, reiste utenlands, og jeg og samboern bodde i en liten leilighet i sentrum så valgte jeg å vente med hund til vi fikk vårt eget hus. Og sommern 2002 var tiden endelig inne!! Slike ting er virkelig verdt å vente på. Vi studerte også veldig mye på rase, og endte opp med Rhodesian Ridgeback, som viser seg å være den ideelle hunden for meg. Sporty glad hund som trenger masse oppmerksomhet og aktivisering. Hadde ikke passet inn i en liten leilighet. Huset vårt ligger i skogkanten og om morgenen og kvelden slipper jeg bare vesla ut og jeg trenger ikke drive å stresse med å gå tur i bånd for at hun skal få gjort fra seg.

Alle de tre rasene du nevner er gode og rolige familiehunder HVIS de får nok oppmerksomhet og trening/aktivisering. Og å ha en stor hund i en liten leilighet krever mye av eierne, og en understimulert hund er ingen god familiehund. Men hvis dere er sporty mennesker som er mye ute å går turer o.l. uansett så går det sikkert bra. En annen ting med disse rasene er at alle er forholdsvis høyt disponert for å få både HD og AA, da er det veldig viktig å velge oppdretter med omhu, ikke kjøp den første og billigste valpen, det kan koste dere dyrt i etterkant. Både Golden og Labrador Retriever har også ofte plager med hud/pels og allergi. Sjekk statusen til foreldrene.

Lykke til med hundekjøp!! Bruk god tid før dere bestemmer dere for hva det måtte bli. Dere får et familiemedlem til, som skal være sammen med dere minst 10 år framover. :D

???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han får dyrebutikkfor, av den enkle grunn av at det er nesten like billig som butikk mat. Kjøper ti-kilossekker. !0 kg av 450 kr, er slett ikke dyrt for kattemat. Syns jeg. Da har han mat i ca fem månder.

Samme her, og jeg har to huskatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Pusen min får kvalitetsfôr. Det må den om jeg vil eller ikke, for ilder og katt går løs sammen. Ilderen min trenger kattungemat type kvalitetsfôr, så da må det bli dyrebutikkfôr. Vel.. ikke den største utgiften uansett. Dessuten spiser de mer av "rimi"mat... :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Både kattene våre hjemme og katten til svigermor får mat fra dyrlegen. Man vil da vel dyrets beste, vil man ikke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Poirot
Både kattene våre hjemme og katten til svigermor får mat fra dyrlegen. Man vil da vel dyrets beste' date=' vil man ikke?[/quote']

Selvfølgelig. Men når jeg da har en katt med flott pels og som er så sunn så sunn, så ser jeg ikke hvilken skade jeg gjør ham ved å gi mat fra butikken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joo.. Vel..

Ofte lurer ilderfolk på hva som er galt med friskies og andre typer "billigfôr".

Enkelt svar. Det er junkfood... Ingen katter lider noen nød på det(Jeg hadde en pusekatt som spiste KUN våtfôr og han ble 17år), men kvalitetsfôr er sunnere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest gjest1

Problemet med de fleste butikkfor er at de inneholder mye sukker og salt.

Som en kompis sa etter en russefest, da han hadde varmet seg en boks kattemat istedet for lapsakaus: Kattemat er salt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Kattungen vår er nå 5 mnd gammel og får foreløpig for fra butikken.

Men når han kastreres om en liten stund blir det "ordentlig" for.

Det er riktig at katter har lett for å få urinstein / nyrestein av butikkfor når de er kastrert. Detteoppdages ved at katten "skvetter " ofte også inne selv om de er reine, de drikker mer en vanlig og etter en stund vil de også tisse blod. Har selv hatt en katt som døde av dette og har derfor lært leksa mi dessuten er faktisk dyrlege for billigere en butikkfor når det kommer til stykket.

Hilsen Cathrine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Katten vår får vanligvis for fra dyrebutikk eller veterinær. Kjøper bare på butikk når jeg har glemt å få tak i det vanlige foret. Men i avisen i dag sto det at det var gjort undersøkelser på hundetørrfor, og disse undersøkelsene viste at vanlig butikkmat var like næringsrikt som dyrere for fra veterinær eller dyrebutikk. Kanskje de finner ut noe tilsvarende for kattemat, også???

Jeg tror likevel jeg kommer til å satse på skikkelig kattemat også i framtida, dessuten blir det ikke dyrere ettersom katten spiser mye mer av det billige foret.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest onyx, i.i.

Det sto faktisk en slik undersøkelse for kattemat i en avis for ikke lenge siden. Der ble det hevdet at butikkfor var like bra som det fra vet/dyreb. Men det trenger jo ikke bety annet enn at katte fint klarer seg på billigfor? Har selv sjekket innholdfortegnelsene fra butikkfor og Vet/dyreb. for mot hverandre og der fremgår det tydelig flere ting. Katten må spise dobbelt så mye billigfor for å få i seg samme næringsstoffer som kvalitetsfor. Billigfor inneholder mye mindre proteiner + at det også har salt, sukker og endel "fyllstoff", noe katten din overhode ikke trenger! Billigforet er ok, men ikke bra nok synes jeg. Når du kjøper kvalitetsfor får katten din rikelig med næring i en liten porsjon, riktige proteiner og vitaminer som den trenger. Maten er rett og slett mye mer konsentrert, noe som er viktig fordi katter ikke har en stor magesekk og ikke spiser så mye av gangen.

Dessuten får jeg kjøpt dyreb.maten i store sekker og slipper dermed å huske å handle det på butikken i tide og utide:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...