Smørblomsten Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Hva gjør jeg? Ble ringt idag og måtte hente mitt barn kl 12 pga diarè. Henter henne men hun har ikke antydning til diarè en eneste gang etter jeg hentet henne. Kan jeg da tillate meg å sende henne i bhg imorgen, eller må jeg holde henne hjemme 48 t? Hun hadde mao bare et par diarè-tilfeller på morgenkvisten/formiddagen idag. ellers i tipptopp form.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 Ja, da må du holde henne hjemme til 48 timer etter at symptomene er sluttet. Det er gjerne slik med omgangssyke hos de små at det kun er å spy en eller to ganger eller noen få ekle bleier... 2
Honesty Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 48 timer etter siste diarebleie eller oppkastrunde er regelen, og den er der av en grunn. Barn i barnehage er så tett oppå hverandre, og omgangssyke er ekstremt smittsomt. VI har hatt tre runder siden begynnelsen av desember, og jeg mistenker at dette er pga. foreldre som sender barna i barnehagen for tidlig fordi de virker i god form, og som barnehagen da må sende hjem igjen/returnere i døra. Vi var hjemme med toogethalvtåringen i hele forrige uke pga. omgangssyke, enda hun kastet opp for siste gang kl 13 på onsdag. Vi valgte å følge regelen beinhardt, og håper det hindrer videre spredning.
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2012 #4 Skrevet 24. januar 2012 Tror de fleste tilsatte ikke vet forskjellen på diare og løs mage.. 1
Gjest Gjest Skrevet 24. januar 2012 #5 Skrevet 24. januar 2012 Jeg har barn i to forskjellige barnehager. Den ene (der nr 2 går) er de superstrikse på dette med 48 timer, og andre lignende sykdomsregler. I den andre (der nr 1 går) har de egentlig ikke sånne regler, der er det mer opp til foreldrene å vurdere om barna er friske nok til å være i barnehagen. I den strikse barnehagen er det ca 100 barn, men de små (1-2) er avskilt fra de store både når de er inne på avdelingene og ute. Barn fra ulike avdelinger er kun sammen ute, og personalet rullerer minst mulig mellom avdelingene. I den mer avslappa barnehagen er det ca 70 barn, 2 avdelinger med små barn og 2 med store. Alle barna har samme uteområde, og barna får gå inn til andre avdelinger hvis de vil og det passer. Personalet rullerer en del mellom avdelinger. Det som er interessant (og pussig) er at i den strikse barnehagen er det langt mer sykdom enn i den avslappa. Dvs at der de skal være så flinke å holde barna (og voksne) adskilt for å unngå smitte, og har drøssevis med regler for ditt og datt, der er det omgangssyke rett som det er, øyebetennelse, brennkopper, diare, vannkopper, you name it! Men i den avslappa barnehagen er det veldig sjelden sykdom som går. Når nr 1 begynte i sin (avslappa) barnehage hadde hun omgangssyka en gang, that's it. Når nr 2 begynte i sin (strikse) barnehage fikk hun alt mulig det første halvåret, og hun har generelt vært en del syk, og det er ikke bare henne.
Harlekin Skrevet 24. januar 2012 #6 Skrevet 24. januar 2012 Men det er jo ikke sikkert at løs mage = omgangssyke! Man kan ha løs mage av mange andre ting som slett ikke er smittsomt. Er det sikkert at det er omgangssyke da?
Smørblomsten Skrevet 24. januar 2012 Forfatter #7 Skrevet 24. januar 2012 Men det er jo ikke sikkert at løs mage = omgangssyke! Man kan ha løs mage av mange andre ting som slett ikke er smittsomt. Er det sikkert at det er omgangssyke da? Godt poeng! Løs mage kan være "andre ting" også ja, jeg vet ikke hva det er, men valgte å holde henne hjemme idag. Man kan jo evt bruke d som argument mot bhg hvis de hevder omgangssyke og foreldrene ikke mener d er d...
Lassie Skrevet 24. januar 2012 #8 Skrevet 24. januar 2012 Man ser (og lukter!) forskjell på løs mage og diarè da...
Rararara Skrevet 24. januar 2012 #9 Skrevet 24. januar 2012 I vår barnehage er det 24timer, men de sender ikke nødvendigvis hjem barn med løs mage heller. Jenta mi har ofte løs mage uten at det er omgangssyke. Har hun omgangssyke merker vi det, og da holder vi henne selvfølgelig hjemme.
Gjest meg og meg Skrevet 24. januar 2012 #10 Skrevet 24. januar 2012 Hei Diare kan være mye, men i disse NORO-virus dager da veldig mange barnehager og skole strever med ekstremt slitsom magesyke så forstår jeg godt at de "safer" med 48 timer. Se: http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/norovirus-27536.html Har hatt det selv en runde og ble kjempedårlig. Fikk feber og kastet opp/hadde diare flere ganger i timen i 3 dager. Noe av det værste jeg har vært med på. Ikke alle blir så dårlig, men for all del- hold smittefaren så lav som mulig. Her har det skjedd at barnehager har måttet stenge fordi utrbuddene har blitt for store. Da må du holde barnet ditt hjemme enda lengre selv om det kanskje er friskt!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå