Gå til innhold

hjernehinnebetennelse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Etter at det har vært et par tilfeller av hjernehinnebetennelse, lurte jeg på om noen aner hvor lenge vaksinenen mot hjernehinnebetennelse varer? Har selv tatt en vaksine når jeg var 1 år, og to når jeg var blitt 2 år. Noen som vet om det er nødvendig å ta ny vaksine eller om det varer livet ut?

Håper på svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Okei, takk for svar! ja, det er hib- vaksinen jeg har fått tidligere.

Skrevet

De to tilfellene som er kommet er i Rogaland og det er to skoleelever. De ser en mulig sammenheng mellom de to pga samme bakterietype. Selv om to stk har fått det så må vi ikke bli hysteriske. De skriver at det er som regel skoleungdom så får dette. Jeg jobber selv i nærheten av den ene skolen som den ene eleven gikk på som det er ingen hysteri her for det.

Skrevet

Hib meningitt (hjernehinnebetennelse) er vanligst hos små barn, derfor blir små barn vaksinert.

Større barn og voksne får andre typer, de blir vi ikke vaksinert mot.

Skrevet (endret)

Det finnes en vaksine mot meningokokk C også (en annen bakterie som også gir hjernehinnebetennelse), men denne gis bare til de som er spesielt utsatt for smitte. F.eks. vil nok familie/nære venner av de i Rogaland som er smittet få denne vaksinen nå, i tillegg gis den rutinemessig til f.eks. folk som har fått fjernet milten, fordi disse har økt risiko for slike infeksjoner.

Endret av FruLuna

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...