AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Hei! På lørdag fikk jeg en skikkelig rift i anus etter å ha gått litt for hardt på do! Nå har jeg kraftig forstoppelse, klarer nesten ikke tisse engang. Med en gang jeg kjenner noe komme kniiiiiiper jeg igjen automatisk og gråter så jeg nesten besvimer av smertene. Har ringt lege og fikk beskjed om å ta tiden til hjelp... Har noen av dere tips til hvordan jeg kan lindre smerten raskt? Vil bare få ut driten for å si det rett ut Nå drikker jeg parafin, men gjør ikke noe annet. Satt med rompa i varmt vann med grønnsåpe, men det var fortsatt vondt! Fikk ut litt luft da Setter ubeskrivelig stor pris på hjelp!!
Minya Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 Du kan sette såpevannsklystér på deg selv, husker pappa gjorde det på min yngste bror da han var i vil-ikke-gå-på-do-alderen. Tok ti-femten minutter før han plutselig måtte på do likevel. Da hadde han såvidt meg bekjent ikke bæsjet på fire dager. Tror pappa brukte vanlig grønnsåpe for det engangstilfellet og smurte med sinksalve etterpå i tilfelle det ikke var helt heldig for guttungen. Du kan alltids bruke helt vanlig vannbasert glidemiddel i litt større mengder hvis du ikke kommer deg til apoteket og kjøper klystér der. Akutt smertelindring med forbehold om at det ikke er helt heldig for fiseringen og slimhinnene; xylocain eller lignende. Litt usikker på om emla kan brukes, men du kan jo lese på pakningen.
Gjest EryMax Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 Apoteket selger Microlax, som er et miniklyster sånn at du får tømt den nederste delen av tarmen.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Det finnes smertestillende salver som kan brukes (salve med nitroglycerin eller en bedøvende salve som heter Xyloproct), men det er reseptbelagt. Den har imidlertid ingen helbredende effekt. Duphalac (olje man drikker) kan kjøpes på apotek, den gjør avføringen smidigere og enklere å passere. Ellers bør du få i deg fiber, masse vann og bevege deg litt hver dag. Hvis du får i gang avføringen, må du være nøye med rengjøring bak der etter hver avføring (NB bruk mild såpe) + du kan smøre med fuktighetskrem/evt. Hydrokortison. Hvis smertene er så sterke at du ikke klarer å få ut avføring, ville jeg ringt legen på nytt.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Xylocain gel eller salve kan også forsøkes!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå