Gå til innhold

"Jeg skal snakke med HUN"


Gjest Sobril

Anbefalte innlegg

Som det fremgår av tittel på tråden: er det korrekt norsk å bruke hun istedenfor henne? Det florerer av innlegg her hvor dette forekommer. Selv når trådstarter ser ut til å ha grei grammatisk sans ellers.

Nå er det omtrent hundre år siden jeg gikk på barne- og ungdomsskole, og jeg vet ikke om grammatiske regler har endret seg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Cosette

Nei, dette er ikke grammatisk korrekt! Forferdelig irriterende. Når vedkommende er objekt i setningen skal pronomenet selvsagt være henne.

  • Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig plagsomt, søs får pepper når hun sier "henne" fordi neandertalerne tror det er valgfritt og at hun prøver å være en "fin vestkantfrue".

Lær dere setningsanalyse hvis det her ikke faller dere naturlig.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

Veldig plagsomt, søs får pepper når hun sier "henne" fordi neandertalerne tror det er valgfritt og at hun prøver å være en "fin vestkantfrue".

Lær dere setningsanalyse hvis det her ikke faller dere naturlig.

Hvis det ikke faller dem naturlig, så er de neppe typen til å ville lære seg setningsanalyse :P

TS: Her er en relevant tråd som var oppe for en stund tilbake:

http://forum.kvinneguiden.no/?showtopic=614293

Ganske heftig "beef".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er litt annerledes på nynorsk, det funker bedre. "eg må prate med ho", "eg skal ta ho med meg ut". "Jeg skal prate med hun", jeg skal ta hun med meg ut". Det går jo ikke bra. Det riktige er henne på begge steder, men det høres bedre ut på nynorsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen dialekter har kortere varianter av ordet "henne", og der blingser ikke folk. For eksempel i (deler av?) Rogaland der de sier "hu" for "hun" og "na" for "henne": Eg sa det te na. (Jeg sa det til henne.)

Kanskje er det bare latskap som gjør at folk ikke gidder å si "henne"?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vittig poeng fra den andre tråden:

Er nordmennn dummere enn amerikanere da? Siden de som oftest forstår forskjellen på "she" og "her". Ingen ville vel sagt "I see she", men det er lov å si "jeg ser hun"? :sjokk: Hjelpes.

:fnise:

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie
Er nordmennn dummere enn amerikanere da? Siden de som oftest forstår forskjellen på "she" og "her". Ingen ville vel sagt "I see she", men det er lov å si "jeg ser hun"? Hjelpes.

Men samtidig ser jo ikke amerikanere forskjell på "du" og "deg". Eller på "dere" for den del. Alt har blitt til "you". Same shit.

Ikke så merkelig i grunnen, for kasus har jo forsvunnet fra substantiv både i norsk og i engelsk, og det at det også er i ferd med å gå litt i oppløsning når det gjelder pronomensystemet, er vel bare en logisk konsekvens av dette, skulle man tro.

Jeg tror nok at vi overlever læll.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Herr Drue

...dette er like irriterende som de som skriver: jeg skal snakke med han...

Irriter deg så mye du vil, men dette er jo korrekt norsk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Irriter deg så mye du vil, men dette er jo korrekt norsk.

Okay, bøyer meg for den. Fant nettopp ut at dette har vært korrekt siden 1938 - man kan tydeligvis, med Språkrådet i ryggen, bruke han i objektsform. Mulig jeg bare er litt mer tradisjonell i språket, men for meg høres allikevel "han snakket med han" like feil ut som "hun snakket med hun".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ludovie

Okay, bøyer meg for den. Fant nettopp ut at dette har vært korrekt siden 1938 - man kan tydeligvis, med Språkrådet i ryggen, bruke han i objektsform. Mulig jeg bare er litt mer tradisjonell i språket, men for meg høres allikevel "han snakket med han" like feil ut som "hun snakket med hun".

Samme her. Likeledes med det å bruke "henne" som subjektsform, eller "de" som objektsform. Men sånn er det jo. Språket endrer seg. Og hva den enkelte synes er vederstyggelig, er jo ikke så fryktelig relevant i den store sammenhengen. :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg sier "han snakket med han" ("ham" brukes ikke på min dialekt) og "hun snakker med hun" (dvs. vi sier ikke "hun", men "ho". "Henne" brukes ikke på min dialekt) - men, jeg skriver "han snakket med ham" og "hun snakket med henne". Tror det har noe å gjøre med at jeg, når jeg skriver, tenker høyt inni meg på samme måte/dialekt som Einar Lunde (tidligere nyhetsanker i NRK) snakker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, dette er ikke grammatisk korrekt! Forferdelig irriterende. Når vedkommende er objekt i setningen skal pronomenet selvsagt være henne.

Ikke sant, spesielt nåe man er så...å bruke 'dem' når det er grammatisk FEIL! og til og med bruker 'dems'!!! Idioter!! :nei:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Likeledes med det å bruke "henne" som subjektsform, eller "de" som objektsform. Men sånn er det jo. Språket endrer seg. Og hva den enkelte synes er vederstyggelig, er jo ikke så fryktelig relevant i den store sammenhengen. :)

Ja, klart det endrer seg når den oppvoksende generasjonen ikke får adekvat opplæring/utdannelse og ingen lenger blir korrigert for de feilene de gjør!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Veldig plagsomt, søs får pepper når hun sier "henne" fordi neandertalerne tror det er valgfritt og at hun prøver å være en "fin vestkantfrue".

Lær dere setningsanalyse hvis det her ikke faller dere naturlig.

Seriøst, snakker man sånn nå? Jeg har også sett disse rare setningene, men inne hørt det sagt. Enten er det bare i Oslo de har begynt med dette (eller så er jeg gammel).

Det er vel det samme som de som sier sjylling i stedet for kylling...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

på trøndersk sier vi "hu" til alt. så det kan være lett å skrive "hun" til alt når vi skriver bokmål. Men det er jo feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Borghild

Ja, det er jævlig irriterende. Samme med de som sier henne til alt. Henne er så dum, henne spiste fisk til middag osv. Også det veldig utbredt blant fjortiser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...