Gå til innhold

Kostplan og kalorier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Her snakker vi bipolar internettlidelse når man først sier at sparebluss ikke finnes, så sier man at man ikke nødvendigvis ikke går ned fortere av å spise for lite!

Hvis høykarbo-folket mener at det er en like effektiv slankemåte som lavkarbo må man anta at en kalori "veier" en kalori (inn vs ut), og hvis sparebluss da i tillegg er en myte går man selvfølgelig ned mer ved å gå mer i underskudd enn 100-200 kcal.

Jeg skal vedgå at forrige innlegg var noe rotete formulert. Noe var til deg, apekatt1, noe var til TS.

Ihvertfall mener jeg fortsatt at det ikke finnes noe som heter sparemodus. Dersom det hadde eksistert ville man til slutt kunne slutte å spise og kroppen hadde fungert av seg selv. Det kan den ikke.

Kort forklart vil veldig lavt inntak føre til lavere forbruk og hele gevinsten med lavere inntak renner ut i sanden. Eller for å bruke et annet uttrykk. "Vinningen går opp i spinningen".

Veldig lavt inntak vil også føre til mangel av essensielle aminosyrer, essensielle fettsyrer og viktige mikronæringstoffer. Muskler vil bli ofret for å skaffe til veie noe aminosyrer. Fettet forbrennes ikke fortere ved lavere inntak. Faktisk er det sånn at man kan dø av energimangel selv om man har drøssevis med energi lagret som fett på kroppen.

Nå er dette en veldig grov forenkling, men jeg håper du skjønner hva jeg mener.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg skjønner, vet akkurat hva du snakker om, og du har helt riktig. Poenget er bare at råd som ikke er fullstendige lett kan mistolkes av folk som spør om tips, spesielt når de har spiseforstyrrelser og lav kunnskap om kosthold.

Ellers ser det ut til at vi er enige.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ihvertfall mener jeg fortsatt at det ikke finnes noe som heter sparemodus. Dersom det hadde eksistert ville man til slutt kunne slutte å spise og kroppen hadde fungert av seg selv. Det kan den ikke.

Kort forklart vil veldig lavt inntak føre til lavere forbruk og hele gevinsten med lavere inntak renner ut i sanden. Eller for å bruke et annet uttrykk. "Vinningen går opp i spinningen".

Mulig jeg er dum nå, men er ikke det siste du skriver her som er "sparemodus"?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg er dum nå, men er ikke det siste du skriver her som er "sparemodus"?

Nei. Sparemodus, slik jeg ser mange forklare det er at kroppen bruker mindre energi fordi den får i seg for lite energi gjennom kost.

Kroppen sparer ikke kalorier når det blir trangt. Den går tom. Den klarer likevel ikke bruke bare fett som energi raskt nok, selv om det er tilstede.

Derfor vil man bli sløvere og slapp og da bruker du mindre fordi du er mindre aktiv. Alle de vitale funksjonene bruker like mye helt til de slår seg av. Og du dør. Satt veldig på spissen.

Edit: omformulerte svaret.

Endret av Supraspinatus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...