AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Sønnen vår skal konfirmeres til våren. I familien har det vært vanlig å gi bunad til jentene. Det anbefales vel ikke å gi gutter bunad i den alderen fordi kroppen forandrer seg sånn. Fra besteforeldrene vet jeg han får et gullsmykke og en gammel gjenstand (arvegods). Fra tanter og onkler regner jeg med han får penger. Noen som har tips til hva man kan gi, annet enn penger (han skal få det også)? Ser for meg en gave som har verdi for han også som voksen, feks ikke en mobil eller data.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 Våre fikk en skikkelig flott klokke, som de kunen bruke til spesielle anledninger.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Lappen, hvis dere ikke allerede gir ham det. 3
Ananas. Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Kom ikke på så mye akkurat nå, men en ordentlig klokke kan han jo ha resten av livet.
Gjest Victoria Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Sønnen vår skal konfirmeres til våren. I familien har det vært vanlig å gi bunad til jentene. Det anbefales vel ikke å gi gutter bunad i den alderen fordi kroppen forandrer seg sånn. Fra besteforeldrene vet jeg han får et gullsmykke og en gammel gjenstand (arvegods). Fra tanter og onkler regner jeg med han får penger. Noen som har tips til hva man kan gi, annet enn penger (han skal få det også)? Ser for meg en gave som har verdi for han også som voksen, feks ikke en mobil eller data. Jeg fikk bare "forbruksvarer" i komfirmasjonsgave, og skulle ønsker jeg hadde fått noe som jeg ville finne naturlig å ta med meg videre. Det nærmeste jeg kom noe slikt var en utrolig fin glass-lampe som var håndlaget. Den er ikke helt min smak nå, men det er noe jeg kan ta med meg nå som jeg har mitt eget hus. Ellers fikk jeg nylig kunst i gave, og det slo meg at det var veldig fint å kunne ta med seg det videre. Til en gutt tenker jeg at det kanskje kunne være fint å gi han begynnelse på en samling av noe slag? En venn av meg har en stor samling håndlagede kniver i et flott skap. Nå er kanskje ikke dette helt passende for en 15-åring, men du skjønner kanskje hvor jeg vil med det?
Gjest alven Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 I september 2011 var eldstemann her i huset konfirmant, og han fikk speilrefleks kamera( digitalt) og han var superfornøyd.
Gjest Solsmil Skrevet 23. januar 2012 #8 Skrevet 23. januar 2012 penger, en ordentlig klokke eller speilreflekskamera er det første jeg tenker på.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #9 Skrevet 23. januar 2012 Så bra at dere kommer med forslag. Tar imot alt med takk. Jeg har tegnet et monogram til han med forbokstavene i fornavn/etternavn. En finklokke eller mansjetter med monogram på en en av ideene jeg går å surrer på. En fin håndlaget tollekniv med monogram på er også en ide. Han er veldig glad i jakt og fiske. Kom gjerne med ideer der jeg kan bruke monogrammene.Men det er ikke noe must at monogrammene skal brukes.
AuroraB Skrevet 23. januar 2012 #10 Skrevet 23. januar 2012 Vi valgte å gi ungene våre en opplevelse i konfirmasjonsgave. De fikk en reise til et sted de ønsket å dra, og reiste på en langhelg sammen med pappa. Skikkelig guttetur der det var deres ønsker som sto i sentrum( mao, ingen kjøpesenter, skobutikker eller koselige kafeer ) Etterpå lagde vi fotobok fra turen. De kommer alltid til å huske dette, og det kan veken brukes opp, mistes, ødelegges eller gå av moten 3
Sophia. Skrevet 23. januar 2012 #11 Skrevet 23. januar 2012 Her er det vanlig å gi en skikkelig klokke til guttene. Jeg syns det er fint å få gaver jeg kan ha med meg resten av livet!
Fanta Exotic Skrevet 23. januar 2012 #12 Skrevet 23. januar 2012 Lappen, speilrefleks, videokamera? Og siden han er glad i fiske, så kan dere kanskje investere i en skikkelig fiskestang eller noe annet han kan bruke i skogen?
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2012 #14 Skrevet 23. januar 2012 Lappen, moped/lettsykkel, opplevelsestur? Av mamma og pappa fikk jeg lettsykkellappen, nesten hele lettsykkelen og bunad. Er forresten jente om det har noen betydning.
Gjest på besøk Skrevet 24. januar 2012 #15 Skrevet 24. januar 2012 Klokke og kamera er klassikere som allerede er nevnt. Koffert/koffertsett og barbermaskin er andre klassikere. Hvis konfirmanten har utstyrskrevende hobbyer er det heller ikke uvanlig å gi store, varige og dyre ting i forbindelse med denne hobbyen. Det kan f.eks være et musikkinstrument, kajakk eller gevær. Eksemplene er tatt etter hukommelsen fra konfirmasjoner jeg har vært i, hvor konfirmantene har drevet med korps, friluftsliv og baneskyting.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #16 Skrevet 24. januar 2012 Hva med tradisjonell barberhøvel (DE-høvel) og barberkost? Da kan han barbere den kommende mopedbarten med stil.
AnonymBruker Skrevet 24. januar 2012 #17 Skrevet 24. januar 2012 broren min skal konfirmeres til våren og han kommer til å få speilreflekskamera og enten penger eller videokamera til å feste på hjelmen så han kan filme når han kjører cross.
*Ariel* Skrevet 24. januar 2012 #18 Skrevet 24. januar 2012 Vi gav vår sønn el-gitar til konfirmasjonen. Andre gaver han fikk var myntsamling, klokke, penger spesielt satt av til sertifikat og andre penger han fikk disponere litt fritt selv.
Gjest O___o Skrevet 24. januar 2012 #19 Skrevet 24. januar 2012 Moren min var veldig opphengt i at jeg skulle ønske meg smykker - " sånn at jeg hadde noe verdifullt fra den gang da". Endte opp med å få mange smykker av "sessongvare". Lite som ble brukt mer enn i 1/2 år og da mest i ren høflighet
Gjest Badabing Skrevet 24. januar 2012 #20 Skrevet 24. januar 2012 Jeg synes ikke smykker er noe særlig. De blir bare liggende i en skuff. Men klokke synes jeg faktisk er en god idé. Kjæresten min fikk en klassisk klokke a la denne: http://www.longines.com/watches/longines-evidenza/L2.729.4.51.4 som han bruker til dress og i jobbsammenheng. Han er veldig glad i den. Er det snakk om 30.000 (som jo en bunad gjerne koster), så er det vel mulig å få råd til både klokke, speilrefleks og en pengesum til sertifikat/bil/moped. Da vil han ha noe han får glede av nå, noe han får glede av senere, og noe han kan ha for alltid. Det går jo selvfølgelig an å velge en mer moderne klokke som han kan bruke til vanlig, men moderne ting går jo gjerne av moten Sånn sett ville jeg nok valgt noe mer klassisk når det er snakk om konfirmasjon. Selv fikk jeg mye smykker som ikke ble brukt. De tingene jeg ble mest glad for var penger og et stereoanlegg med cd-spiller. Det hadde jeg mye glede av, cd-spiller var ganske dyrt den gangen og ikke noe jeg kunne spart opp til selv. Regner med at speilrefleks o.l. Blir litt i samme gate. Fikk også koffert, og den hadde også gått rimelig av moten innen jeg fikk brukt den. Andre ting jeg satte pris på var telt, sykkelvesker og sykkel.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå