Gå til innhold

Besøk i fire uker

Fremhevede innlegg

Skrevet

Vi skal ha mye besøk i tiden som kommer. Først kommer noen venner på besøk og skal være i fire uker, deretter kommer familie i to omganger og skal være i tre uker hver! Merker at jeg er litt stresset for alle disse middagene... Liker å lage mat, men er litt lite fantasifull. Ofte er det 3-4 retter som har en tendens til å gå på rundgang...

Jeg trenger derfor gode ideer til middager som er forholdsvis lette å lage til 8-10 personer. Gjerne noen som passer både store og små. Er mest glad i type hjemmelaget mat, selvom jeg godt kan ty til en posesuppe eller et toroglass i ny og ne...

Håper på gode innspill som kan roe nervene en smule ;-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Chili con carne

Pizza

Lasagne

Chicken cacciatore

Ovnsbakt laks

Grønnsakssuppe

Kyllinggryte

Spaghetti bolognese

Blomkålsuppe

Potet og purreløksuppe

Minestronesuppe

Ertesuppe

Ovnsstekte koteletter

Makaroni/pølsegrateng

Skrevet

Taco

Biff m/ saltbakte poteter og salat/stekte grønsaker

Stek av noe slag

Karbonader m/bakt potet

Fiskegryte i skjell

Hjemmelaget kebab (men du kan bytte ut sausene med noe annet da de ikke var noe spesielt gode :gjeiper: ferdig kebab dressing på flaske funker fint)

Skrevet

Jeg er sikkert på at det går veldig fint med besøk, og så utrolig flott gjort av deg å åpne hjemmet ditt i så lang tid.

Utenom de forslagene som står over;

Ovnsbakt torsk/sei

Hjemmelagde karbonader/burgere

Pasta carbonara

Tomatsuppe

Fiskesuppe, thaisuppe er nydelig!!!

Pytt i panne eller gryterett hvis du har mye rester en dag.

Skrevet

Stekt laks med rømme eller rømmesaus og fullkornspasta + grønnsaker til. Jeg har en tendens til å ty til brokkoli og asparges.

Har du leigryte/leirpanne? Fantastisk til å lage en stek i på lav varme og mange timer, stappe full i grønnsaker og godt. De middagene lager nesten seg selv.

Raspeball/klubb? Fårikål? Selv om det ikke er sesongen for fårikål, så er det fortsatt godt. :)

Min favorittmiddag for tiden: Kjøper ferdigkokt/røkt skinke på butikken i en passelig bit, brokkoli og poteter + melk osv til fløtegratinerte poteter. Er diggeste maten jeg får. :jepp:

Gryteretter - mye godt man kan lage både med pose som utgangspunkt og helt fra bunnen av.

All verdens forskjellige supper.

Så har vi den jeg alltid kommer hjem fra butikken med når jeg er fantasiløs og matlei:

Ris + Kyllingkjøttdeig + Et tilfeldig glass Uncle Bens eller tilsvarende, Tikka Masala, Sweet'n'Sour osv. Lettvint mandagsmiddag :gjeiper:

• Liker 2
Skrevet

Helstekt laks med poteter og agurksalat

Fiskegrateng

Seibiff med masse løk og poteter

Fiskeboller/pudding i hvit saus

:heks:

Skrevet

Enchiladas med bønnefyll

Pai med brokkoli og paprika

Ratatouille og ris og/eller godt brød

Ovnsbakte rotgrønnsaker som tilbehø til burgere/pølser eller noe annet

Italiensk grønnsakssuppe (tomatbasert, med masse grønnsaker, pasta og hvite bønner)

Tagine (marokkansk gryterett, du finner mange varianter her: http://www.bbcgoodfood.com/ )

Curry-gryter, sa link ovenfor.

Pai med chevre, poteter og løk

Skrevet

Skal du lage middag til 8-10 personer hver dag i 10 uker? Damn.. Må si jeg synes du er både tøff og spandabel :fnise:

En bedre versjon av taco er det eneste jeg kan bidra med her:

Kalde wrapslefser

Røkt laks / kylling i biter / annet kjøtt som smaker godt når det er kaldt

Div salatingredienser

Ost og rømme som i vanlig taco

Sprøstekt løk (veldig godt med røkt laks)

Hvitløksdressing eller en annen god dressing

Vips, så slipper du å steke noe som helst, bare kutt opp og hiv det på bordet ;)

Skrevet

Mitt tips er å sette opp en meny for to uker, og så kjører du reprise eller plukker ut de mest populære og lager dem på nytt den siste uka med treukersbesøket. Du kan selvsagt også sette opp en for tre uker, om du føler du får nok ideer som du føler passer.

Og etter disse ti ukene bør du unne deg ei langhelg på hotell der du ikke må løfte en finger...

Noen ideer:

Fullkornlasagne

Pai med purre og sopp

Pasta med soppsaus

Kikertgryte

• Liker 2
Skrevet

Med så mange personer som 8-10 er det lurt å styre unna pannestekte stykker av fisk eller kjøtt (som jeg ser noen foreslår). Det blir et logistikkhelvete!

Gå heller for ting som gryter og supper, helstekt indrefilet eller entrecôte hvis du vil ha biff, en hel laks i folie i ovnen (eller to fileterte laksesider bundet sammen med urter etc imellom), fiskeform (ferske stykker av hvit fisk, grønnsaker, urter, fløte, litt sitron, evt ost på toppen) i en hel langpanne.

Hjemmelaget potetmos (gjerne med litt sellerirot i) er greit tilbehør å lage til mange. Fårikål er en veldig lettvint rett til mange. Bacalao likeså - dvs mest mulig alt i én gryte, og mat som "lager seg selv" over tid, dvs ikke krever fintiming på slutten.

Husk ellers på at hvis du går for gryter og supper til så mange, så trenger du store gryter! Det kan faktisk være verdt det å kjøpe seg en stor gryte til formålet (så har du den til neste gang). Store ok stålgryter er ofte overraskende billige på Obs og liknende.

• Liker 1
Skrevet

Hvis jeg åpner hjemmet mitt for noen i fire uker hadde jeg rett og slett forventet at de lagde middag iblant. Foreldrene mine og broren min (som er eneste familie jeg kunne hatt hos meg så lenge) hadde dessuten tatt like stort ansvar for å finne på og lage middag. Av logistikkårsaker hadde jeg nok foreslått at man spiste litt hver for seg iblant også.

• Liker 5
Skrevet

stakkar deg.

ønsker deg lykke til

• Liker 1
Gjest Consensio
Skrevet

Tomatsuppe som forrett og pannekaker som hovedrett :)

Er jo ganske enkelt, bare litt kjedelig å flippe pannekakene :)

Skrevet

Tomatsuppe som forrett og pannekaker som hovedrett :)

Er jo ganske enkelt, bare litt kjedelig å flippe pannekakene :)

Litt kjedelig?? :daane:

Prøv å lage pannekaker til 10 personer, du - det vil jo ta en evighet. Hjelpes.

Ikke godt og konstruktivt forslag etter mine begreper, med andre ord.

• Liker 2
Gjest Consensio
Skrevet

Jeg har gjort det, ellers hadde jeg jo ikke visst at de var litt kjedelig.

Hold deg til tema istedenfor å hakke på andre

Skrevet

Jeg har gjort det, ellers hadde jeg jo ikke visst at de var litt kjedelig.

Hold deg til tema istedenfor å hakke på andre

Poenget var ikke å hakke på deg, men å advare trådstarter, det er å holde seg til tema etter mitt skjønn. Vi diskuterer jo hva som er gode løsninger på trådstarters problem her?

Gjest Cosette
Skrevet

Istemmer med de som foreslår supper, gryteretter, pastaretter og slike ting som man kan lage i mengder uten å måtte steke noe puljevis. En stor salat med fullkornspasta, skinke/kyllingbiter, masse gode grønnsaker og oljedressing er safe. Samme med den tradisjonelle betasuppen.

Selv om det kanskje er litt off topic må jeg også si at jeg er forundret over at du skal ha besøk så lenge (bare det er jo bemerkelsesverdig i seg selv) og alene stå for matlagingen (hvis jeg forstår deg riktig). Det må da bli et stressprosjekt uten like, for ikke å snakke om forferdelig dyrt?! Det er da mer naturlig at det går på rundgang hvem som planlegger, handler og lager måltider, jeg kan ikke forstå noe annet..

• Liker 1
Skrevet

Jeg ville ha fokusert på gryteretter eller ting hvor det meste ble gort i steikovnen. Kyllingfileeter funker som gull i steikovn. Ovsnbakte grønnsaker. Lasagne, pasta med en god saus, fiskepakker i ovnen, Pannekaker hadde jeg glatt stått over. Selv med to steikepanner så synes jeg det tok lang tid å steke til 3 personer. Dog som hovedrett. Supper med brød/rundstykker/knekkebrød til.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...