AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #1 Skrevet 23. januar 2012 Skal ta kolonoskopi imorgen og på arket står det at jeg bare skal spise "flytende føde" Hva menes egentlig med dette? Vil være sikker så jeg ikke gjør noe galt. Takk for alle svar.
Gjest EryMax Skrevet 23. januar 2012 #2 Skrevet 23. januar 2012 Dagen før undersøkelsen og samme dag må du bare innta flytende føde i form av klare væsker. Klar væske er: vann, sportsdrikk, Farris, Solo, klar buljong, juice uten fruktkjøtt, saft, avskilt klar suppe, svart kaffe og te. Unngå Cola, melk, solbær- og blåbærsaft.
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2012 #3 Skrevet 23. januar 2012 Unngå Cola, melk, solbær- og blåbærsaft. Jeg er enig i at alle klare drikker kan drikkes, men hvorfor mener du man skal man unngå Cola og solbærsaft? Det har jeg aldri gjort de gangene jeg har hatt kolonoskopi
Gjest EryMax Skrevet 23. januar 2012 #4 Skrevet 23. januar 2012 Cola inneholder kullsyre og det andre kan vel sette farge på tarmveggen 1
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2012 #5 Skrevet 23. januar 2012 Cola inneholder kullsyre og det andre kan vel sette farge på tarmveggen Fanta og farris har også kullsyre, men det sier du (og legen) det er lov å drikke. At blåbærsaft setter farge vet jeg, men at solbærsaft gjør det samme er ukjent for meg, men det skal jeg ikke protestere på.
Gjest EryMax Skrevet 23. januar 2012 #6 Skrevet 23. januar 2012 Solbærsaft er jo temmelig mørkt og likt i fargen som blåbærsaft.
Gjest EryMax Skrevet 23. januar 2012 #7 Skrevet 23. januar 2012 Mange anbefaler ikke brus i det hele tatt før koloskopi
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2012 #8 Skrevet 23. januar 2012 Solbærsaft er jo temmelig mørkt og likt i fargen som blåbærsaft. Som sagt protesterer jeg ikke på solbærsaften, men Colaen. Du sier at Cola ikke er lov å drikke på grunn av kullsyren, men du sier også at det er greit å drikke Fanta, men det har jo også kullsyre. Hva er forskjellen?
Gjest EryMax Skrevet 23. januar 2012 #9 Skrevet 23. januar 2012 Jeg ville ikke ha drukket noen slags kullsyreholdige drikker, da det skaper mye luft i magen.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #10 Skrevet 23. januar 2012 Du har vel fått tømt deg? Drukket en spesiell blanding du har kjøpt på apoteket og fått tømt ut all avføring? Etter det så skal man som sagt over her bare drikke klare væsker.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2012 #11 Skrevet 23. januar 2012 Dagen før undersøkelsen og samme dag må du bare innta flytende føde i form av klare væsker. Klar væske er: vann, sportsdrikk, Farris, Solo, klar buljong, juice uten fruktkjøtt, saft, avskilt klar suppe, svart kaffe og te. Unngå Cola, melk, solbær- og blåbærsaft. TS her, takk for svar. Kan du komme med noen eksempler på avskilte klare supper?
Gjest EryMax Skrevet 23. januar 2012 #12 Skrevet 23. januar 2012 Fruktsuppe,grønnsakssuppe,betasuppe 1
Gjest ego Skrevet 25. januar 2012 #13 Skrevet 25. januar 2012 Jeg skulle spise en lett lunsj dagen før senest kl. 11.00, en time seinere en avføringstablett.. Så skulle jeg drikke noe saltvanns"gørr" som jeg måtte kjøpe på apoteket (stygt som juling )... Da d var drukket og alt i tarmene var tømt kunne jeg drikke ALT jeg hadde lyst på, helst med god smak for å døyve den ekle smaken eg hadde i munnen etterpå! Håper d gikk bra
AnonymBruker Skrevet 25. januar 2012 #14 Skrevet 25. januar 2012 Nå har du vel hatt koloskopien, men i tilfelle noen annen leser denne tråden for å finne råd, så vil jeg presisere at "flytende føde" ikke er det samme som "klare væsker". Har du fått beskjed om "flytende føde" kan du spise yoghurt/suppe uten biter, f.eks.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå