Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om man har noen rettigheter i forhold til sykefravær når man har migrene ?

Det vanlige er vel at det må gå 16 dager mellom vær gang man bruker egenmelding ?

Jeg brukte egenmelding når jeg hadde migrene 11. og 12. januar, å nå sitter jeg våken med migrene på nytt igjen.

Noen som vet ?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du har ingen andre rettigheter enn det hvem som helst andre har. Samme mengde egenmeldingsdager, og like mange dager i mellom. Men har du ikke tabletter for migrenen da? Ta np og sp forsøke på litt søvn og gå på jobb i morgen likevel? Jeg pleier å hive innpå piller, og så dra meg på jobb. Holder fint ut en gang innimellom fordi om man er trøtt og utslått etter migreneanfall. Det er innstillingen det kommer an på.

• Liker 1
Skrevet

Du har ingen andre rettigheter enn det hvem som helst andre har. Samme mengde egenmeldingsdager, og like mange dager i mellom. Men har du ikke tabletter for migrenen da? Ta np og sp forsøke på litt søvn og gå på jobb i morgen likevel? Jeg pleier å hive innpå piller, og så dra meg på jobb. Holder fint ut en gang innimellom fordi om man er trøtt og utslått etter migreneanfall. Det er innstillingen det kommer an på.

Du vet at alle har forskjellige smerteterskler og nerver, og at et slag i armen på deg, ikke føles likt for meg, selv om det er med samme styrke..?

I tillegg kommer det heeelt an på hva man jobber med.

• Liker 1
Skrevet

vil bare si at med blodtrykksmedisiner fikk jeg et nytt liv. Har ikke hatt migrene siden dagen jeg startet på dem. Før det hadde jeg migrene mer eller mindre 5 dager og netter i uka

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du kan søke om Fritak for arbeidsgiveransvar i arbeidsgiverperioden

Sykdom (kronisk eller langvarig) som fører til fravær fra jobb under arbeidsgiverperioden (16 dager) vil arbeidsgiver få refundert fra trygdekontoret.

ref: Norges Migreneforbund

Har du en nevrolog kan denne hjelpe både med medisinering og slike ting.

Migrene er en kronisk sykdom,på lik linje som allergi,astma osv.Det gir noen rettigheter som kroniker.

Ps. Atacand blodtrykksmidler har redusert mine anfall også.

Endret av Kårky
  • Liker 2
Skrevet

Tror du og jeg har vidt forskjellige migrenetyper. På mitt verste ser jeg nesten ikke, kaster opp igjen og igjen, svimler så snart jeg reiser meg og smertestillende funker ikke. Man skal ikke ta vanlig smertestillende for den type migrene jeg har. Selvfølgelig har jeg gått på jobb hvis jeg kommer meg opp av sengen, men hva gjør man når man krasjer i badromsdøren fordi men ikke så at den sto oppe?

Du HAR rettigheter iCat. Migrene er en kronisk sykdom som forandrer livet ditt. Be arbeidsplassen din søke om 'Fritak for arbeidsgiveransvar i arbeidsgiverperioden', det gjør godt både for deg og for arbeidsplassen. Du slepper stresset med å føle at du må (som bare gjør situasjonen verre), og de kan ansette vikar om de MÅ ha en på jobb.

Jeg har begynt å ta en nesespray for min migrene (Zomig Nasal), den fungerer sånn noenlunde, men har migrenen kommet så hjelper ingenting for meg.

• Liker 1
Skrevet

Du prater tull om ting du ikke har peiling på. Enkelt og greit.

• Liker 2
Skrevet

Jeg pleier å hive innpå piller, og så dra meg på jobb. Holder fint ut en gang innimellom fordi om man er trøtt og utslått etter migreneanfall. Det er innstillingen det kommer an på.

Eller kanskje styrken på anfallet?

Jeg har hatt migreneanfall der jeg ikke klarer å komme meg på do alene, og jeg har hatt migreneanfall der jeg har klart å karre meg på jobb med riktige smertestillende innabords. Du kan ikke bruke dine erfaringer til å slå fast hva andre opplever.

Og som det blir sagt over her: Man HAR rettigheter når man har en kronisk lidelse som gjør at man blir oftere borte fra jobb enn andre.

Skrevet

Takk for svar :)

Har prøvd to typer medisin av sumatriptan-typen, denne fungerer helt ok, blir døsig og slapp av den.

Skal høre med legen om jeg kan få Imigran istedet.

Til dere som bruker blodtrykksmedisin, har dere hatt lavt eller høyt blodtrykk.. Vet at min blodtrykk er i laveste laget..

Skrevet

normalt blodtrykk og jeg spurte faktisk om det ikke var uhm farlig å ta slike og ville blodtrykke da falle? Nevrologen sa at det ikke var tilfelle. Så forhør deg du ;)

Skrevet

Har prøvd to typer medisin av sumatriptan-typen, denne fungerer helt ok, blir døsig og slapp av den.

Til dere som bruker blodtrykksmedisin, har dere hatt lavt eller høyt blodtrykk.. Vet at min blodtrykk er i laveste laget..

Jeg fikk også blodtrykksmedisin, men det hjalp ikke døyten. Prøvd i 2 år.

Nå har jeg kuttet alt av medisiner også p piller, ser ut til å gå bedre. Så lenge jeg har samme døgnrytme hver dag virker det greit. Tar Relpax eller migrene når jeg får anfall, da blir jeg ganske døsen og tung i 1-2 timer, men så lenge migrenen forsvinner så går jeg på jobb. Jeg gjør alt for at migrenen ikke skal få lov til å påvirke livet mitt.

Gjest NozMonster
Skrevet

jeg har ingen svar på spm ditt, men jeg vil bare komme meg et lite tips:

etter at jeg tok akupunktur, så ble anfallene mine redusert fra ca 2 kraftige anfall PR UKE hvor jeg grein, spøy og besvimte! , til ca 7-8 kraftige anfall i ÅRET!

akupunkturen tok jeg i 2005/2oo6, så det er tydeligvis varig også!

Skrevet

Søk også om fritak for arbeidsgiveransvar.

Jeg har vedtak på dette, å føler at jeg kan være hjemme med migrene med litt bedre samvittighet.

Når du er plaget med migrene så vil du ha noe høyere fravær enn "normalt" å før jeg fikk mitt vedtak så følte jeg stadig på at jeg måtte være hjemme pga migrene. Nå vet alle på min arbeidsplass at jeg har dette vedtaket, å jeg føler at det er mer akseptert at jeg er hjemme med migrene.

Skrevet

Jeg hadde helt normalt blodtrykk, men fikk likevel blodtrykkdempende, og det var som et helt nytt liv. Jeg har ikke hatt migrene, eller vondt i hodet på over 40 døgn. Det er utrolig, før fikk jeg hodepine av absolutt alt mulig. Jeg har et nytt liv, og er et nytt menneske.

Skrevet

Takk til deg som ødelegger det for oss som virkelig sliter med migrene. Kjenner flere som hyler og skriker at de "har migrene" men det går fort over hvis man tar et par ibux eller paracet.

Det som er slitsomt er at det mange som ikke skjønner hvor ille det kan være og syns ikke man burde være hjemme fra jobb fordi man bare har hodepine..

• Liker 2
Skrevet (endret)

Herregud så arrogant! Det er ikke innstillingen det kommer an på nei!! Når mine migreneanfall er som verst klarer jeg ikke gå å lage meg mat selv og heller ikke gå på badet alene! Så jeg hadde aldri i verden klart å dra på jobb, uansett hvilken innstilling jeg så måtte ha hatt! Smertestillende fungerer LITT, men de slår meg også helt ut, så jeg ligger da bare og sover.

TS. Du har noen rettigheter, men de hjelper deg ikke i morgen! Så dra til legen og få deg sykemelding. Evnt ring i dag og si du har migreneanfall (antar legen er klar over dette) og be om time i morgen eller overmorgen, om du er for dårlig til å dra i dag.

God bedring!

Ps. Har startet på Atacand nå, enda i prøvefasen, har enda ikke blitt noe bedre, men det skal vist forhåpentligvis gå seg til når alle bivirkningene er ferdige. Iallefall, jeg har alltid hatt normalt bloddtrykk, men nå pga tablettene har jeg lavt bloddtrykk, men nevrologen sa at det ikke er noe problem at jeg nå går med lavt. Snakk med en nevrolog, kanskje kan du starte til tross for lavt bloddtrykk :)

Endret av Tropic
Gjest Normalfordeling
Skrevet

jeg har ingen svar på spm ditt, men jeg vil bare komme meg et lite tips:

etter at jeg tok akupunktur, så ble anfallene mine redusert fra ca 2 kraftige anfall PR UKE hvor jeg grein, spøy og besvimte! , til ca 7-8 kraftige anfall i ÅRET!

akupunkturen tok jeg i 2005/2oo6, så det er tydeligvis varig også!

Signerer denne.

Jeg blir mye bedre av migrenen når jeg tar akupunktur. Jeg må ta et sett med behandlinger hver 6 mnd for å holde det i sjakk.

Skrevet

Som andre også sier: Det er veldig stor forskjell på hvordan migrenen arter seg hos den enkelte. Jeg kan ikke utsettes for lys eller lyd. Da var det vanskelig å ha en jobb der jeg satt foran dataen og snakka i tlf hele dagen, og måtte konsentrere meg hardt. (Var journalist).

Jeg kan få så vondt at jeg må stoppe flere ganger mellom soverommet og badet i en 68kvm leilighet, fordi det gjør så vondt at det kjennes ut som noe har løsna. Jeg kan ta medisin og sove i timesvis og likevel ha vondt et døgn etterpå. Kan også ha så vondt at jeg kaster opp.

Ble sendt hjem fra jobb en gang jeg hadde migrene, og en annen gang ringte jeg og sa jeg ikke kunne komme.

At noen klarer å gå på jobb med migrene og funke hele dagen fatter jeg ikke. Det er stor forskjell på migrene og vanlig hodepine. Jeg må bare hvile og hvile helt til det går over. I et mørkt og stille rom.

Hvis jeg var deg ville jeg prata med sjefen og forklart hvordan anfallene arter seg, og prøvd å komme til en felles løsning utfra det.

Skrevet

Det jeg vet er at man kan få ordnet noe med NAV slik at det er de som betaler sykepengene og ikke arbeidsgiver.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...