Gå til innhold

Kraftige menstruasjonsblødninger

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har ekstreme menstruasjonsblødninger og er møkk lei. Jeg målte en gang (brukte menskopp) og det var over 150 ml. Jeg føler jeg blør i hjel, og kan ikke gjøre noe når det pågår. De aller største tampongene holder ikke en time en gang.

Jeg brukte p-piller med østrogen før, som hjalp en del i begynnelsen, men etterhvert var mensen nesten like ille da også. Vil ikke bruke østrogen mer da jeg fikk depresjoner av det.

Har noen erfaring med dette, vet dere hva som kan hjelpe, som ikke innebærer hormoner? Hjelper f.eks. hard trening? Kosttilskudd? Dietter?

Tusen takk hvis noen svarer, jeg er helt fortvilet nå.

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet (endret)

Har ikke noe svar, vil bare følge med på tråden.

Hender at jeg har slike ekstreme blødninger de to første dagene av mensen (men ikke ved hver mens)

Da er det så jeg blør ut et slikt nattbind (det største man kan få) på under en time...Og sånn varer det i opp til to dager.

Jeg har alltid et skap fullt av bind for å si det slik :fnise:

Endret av Consensio
  • Liker 1
Skrevet

Jeg blødde en god del, ikke riktig så mye som deg men likefullt MYE, og i ei hel uke i slengen. Det roet seg litt på p-piller, men fortsatt mye og i ei hel uke i slengen. Nå har jeg byttet til minipille uten østrogen (Cerazette) og halleluja, jeg blør nesten ikke lenger! Får mensen ca hver fjerde måned pg blør da moderat/lite i et par dager. Bakdelen er jo at man ikke vet nøyaktig når mensen kommer, og noen får småblødninger (jeg får bare brun utflod innimellom etter sex), men ellers synes jeg det er deilig å gå på minipiller! Verdt et forsøk :)

Jeg vet ikke om noe uten hormoner som virker, men hormonspiral skal gi mindre blødninger eller totalt mangel på menstruasjon. Det finnes også tabletter du kan få hos lege på resept som minsker blødningen. Eventuelt finnes det vel operasjoner (redusering av endometrie/livmorslimhinne) som kan være mulig. Du bør snakke med lege og få henvisning til gynekolog, for å blø så masse er jo både sosialt hemmende og irriterende. Det skal ikke være nødvendig å plages med sånt når det kanskje finnes løsninger.

Skrevet

Det finnes reseptbelagt tabletter du kan få mot sterke blødninger, de skal tas fra du begynner å blø til det begynner å avta. De virker altså i kort tid.

Jeg husker ikke hva de heter, vet ikke hva de inneholder. Men det går jo ann å høre med legen din.

Skrevet

TS her. Takk for svar!

Angående piller som skal redusere blødningene; jeg trodde disse var skikkelig hormon-hestekurer og har derfor ikke ønsket å bruke det. Men ser at det dreier seg om noe helt annet her http://tidsskriftet.no/article/2103563 (interessant lesning for øvrig)

Jeg bruker cerazette nå, men den virker ikke blødningshemmende på meg, selvfølgelig ... Jeg har nok endometriose, men trodde ikke det var så ille (ble f.eks gravid på første forsøk). Og de jeg kjenner som har tatt lapraskopi har ikke fått noe mindre menstruasjonsblødning av det.

Ja, jeg bør gå til lege med problemet, men lurer fortsatt på om det er noe man kan gjøre selv. Hvis man f.eks. går ned i vekt, får man jo lavere østrogenproduksjon, og kanskje mindre blødninger? (er litt overvektig, ikke mye)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...