Gå til innhold

Jamilas sparemat-tråd

Fremhevede innlegg

Gjest Jamila
Skrevet

Det er 2. januar, jeg er totalt blakk men har en forholdsvis bra fylt fryser og et skap med mye tørrmat.

Dette blir tråden min med middagstips for magre dager.. og uten "fersk" mat som grønnsaker og melkeprodukter, kun det jeg har i skapet allerede.

I går ble det forøvrig spagetti bolognaise til middag.

Videoannonse
Annonse
Gjest Poirot
Skrevet

Er det lov for meg å gi et tips også?

Pose med grønnssakssuppe med en pakke nudler oppi. Nok til 2 dager for 1 person.

Gjest Jamila
Skrevet

Ah! Smart! Har nemlig noen suppeposer og nudelpakker i skapet også. Takk, Poirot!

Og så klart andre kan komme med tips også! :D SIkkert ikke bare meg som er blakk i januar.

Skrevet

Enkel, god og billig pastasaus (sunn er den også - hva mer kan man forlange av en saus :wink: :

Hakk så mye hvitløk du liker / tåler (jeg bruker 7-8 fedd, blir ikke så sterkt etter koking).

Surr hvitløken i olje og hell over en boks hermetiske tomater.

La koke så lenge du gidder, dess lengre, dess bedre blir det.

Smak til med salt og pepper.

Til slutt har du i noen sorte oliven skåret i skiver.

Ferdig! Kan evt. serveres med litt parmesan eller annen ost.

Gjest GreenSky
Skrevet

Poteter og bønner. Billig og sunt. Ikke så veldig smakfult, men vondt er det ikke.

Skrevet

Kjempegod hjemmelaget tomatsuppe koster max. 15 kroner for to personer.

Man tager

1 bx tomater (gjerne hakkede)

1/2 gul løk

1/2 l grønnsaksbuljong (vann + terning)

salt, pepper, tørket basilikum el. oregano

Varm opp tomaten i en gryte. Tilsett hakket løk og grønnsakbuljong, kok opp og la koke i noen minutter. Smak til med krydder. Server som den er hvis du liker biter, eller gi den en omgang med stavmikseren for å kreme den litt.

Et ostedryss eller en anelse tabascosaus gjør seg godt.

Gjest Jamila
Skrevet

Akkurat nå er det fremdeles masse kjøtt/fisk /fugl i fryseren, så jeg bruker det først:

Kylling-et-eller-annet i dag:

kyllinglår, stekes i ovn til det er gjennomstekt, fjern beinet

steik en paprika og litt løk (jeg hadde 3 stilker vårløk) i panna

tilsett kyllingen

strø over godt med cajun krydder

hell på en fløte/rømme/melkerest og la det putre noen minutter

Ble servert med ris.

Gjest Anonymous
Skrevet

Risgrøt, min ultimate sparemat fra studiedagene. Trenger bare litt melk om du har en pakke grøtris fra før.

Skrevet
Risgrøt' date=' min ultimate sparemat fra studiedagene. Trenger bare litt melk om du har en pakke grøtris fra før.[/quote']

Næmmis!

Gjest Jamila
Skrevet

Deppa! Innlegget mitt ble sletta!

Men: i dag er det den beste sparemat-middagen av alle: bli invitert på middag av gode venner!!! :D

Så dagens oppskrift flyttes til i morgen: hjemmelagd pizza margherita. Siden jeg allikevel skal lage en gjærdeig så lager jeg en ekstra stor porsjon så det blir rundstykker til suppe til uken også. Sausen blir Nilma's pastasaus, den ser ut til å kunne funke like bra på pizza også!

Viktig note to self: ha alltid tomatbokser i skapet for trange tider.

Skrevet

Kinesisk wook:

Kutt ett par poteter og gulrøtter i TYNNE skiver, du kan forsåvidt bruke ostehøvel hvis du har en som kan lage litt tykke skiver...

Varm godt med olje i en wook/stekepanne, sleng i ett par-tre fed hvitløk, og litt finhakket ingefær (ev. ingefærkrydder).

Putt oppi potetene og gulrøttene, og hell over et halvt glass vann som du har rørt ut en buljongterning i. La det surre noen minutter, på sterk varme.

Server med nykokt ris eller nudler...

Dette er min egen variant av en av de mange rettene vi fikk servert i Kina i påska, kjempegodt, enkelt og billig.

Skrevet

Hadde elg i fryser'n så her er mitt bidrag (som var middag i går)

Ca 500 g kvernet elgkjøtt (hakk)

Tre middels store løk

8 store poteter

5 dl vann

buljong/div krydder

Hadde ikke mer buljong så jeg knuste hel svart pepper og einebær i morter og blandet i litt bladkrydder (Brimis lammekrydder som sto i skapet) - hadde krydderet i vannet og kokte opp mens jeg delte poteter og løk i terninger.

Putt potetene i vannet og la det putre mens du surrer løken i stekepanna til den blir myk og blank - ikke brun. Bland i potetene, sett på lokk og la det putre mens du bruner hakken.

Tilsett hakken i gryta og la det koke i ca 20 minutter. Husk å ha i litt salt mot slutten av koketiden. Potetene skal være møre og myke - da er det ferdig.

Serveres med flatbrød og evt tyttebærsyltetøy/akevittgele/rognebærgele for den som liker det.

Gjest Jamila
Skrevet
Hadde elg i fryser'n så her er mitt bidrag (som var middag i går)

Ca 500 g kvernet elgkjøtt (hakk)

Tre middels store løk

8 store poteter

5 dl vann

buljong/div krydder

Hadde ikke mer buljong så jeg knuste hel svart pepper og einebær i morter og blandet i litt bladkrydder (Brimis lammekrydder som sto i skapet) - hadde krydderet i vannet og kokte opp mens jeg delte poteter og løk i terninger.

Putt potetene i vannet og la det putre mens du surrer løken i stekepanna til den blir myk og blank - ikke brun. Bland i potetene, sett på lokk og la det putre mens du bruner hakken.

Tilsett hakken i gryta og la det koke i ca 20 minutter. Husk å ha i litt salt mot slutten av koketiden. Potetene skal være møre og myke - da er det ferdig.

Serveres med flatbrød og evt tyttebærsyltetøy/akevittgele/rognebærgele for den som liker det.

Nam! Nok en gang lar jeg meg inspirere (som jeg sa innledningsvis, jeg har fryser'n full, det er verre med grønnsaker og ferskvarer) Dette blir middagen på onsdag, da får jeg besøk av mor. Takk, Suzy-dear!

I dag ble det rundstykkene jeg bakte i går sammen med en posesuppe (kremet kyllingsuppe) jeg fant innerst i skapet. Sikkert ikke det sunneste jeg kunne finne, men det kostet meg ikkeno...

Skrevet

I dag blir det omelett!

Sneia innom Grethe Roede sidene (inspirert av deg Jamila) i går og fant ut at jeg skulle prøve meg på en broccoli-omelett (evt med noe sopp - har hermetikk i skapet)

For 4 pers

8 egg

vann (1 ss pr egg)

litt salt

1 pk frossen broccoli

litt ost

og evt en boks hermetisk champignon

Serverer denne med litt brød kanskje

Skrevet

Jeg putta hele greia i ildfast form og varmet i ovnen i 40 minutt på 180 grader istedet for å ta det i panna! Det var så godt!!!

Servert med salat og hvitløksbaguett... :P

Skrevet

Om du investerer i en pakke med egg, en pakke grøtris + en melkekartong, kan du spise i 3 dager for ca 35 kr:

Dag 1: Omelett (m litt melk i), og eventuelle grønnsaker

Dag 2: Risgrøt (forutsetter at du er 1 pers, og bruker 5 dl melk)

Dag 3: Pannekaker

Om du kjøper risgrøt som skal koke lenge, så står det på (Ming) at det er ca 15 porsjoner. Koster omtrent 12-13 kr, så det er en billig investering.

Amarone

Gjest Jamila
Skrevet

Amarone, du er en knupp! Egg, melk og ris har jeg allerede i skapet! Og risgrøt høres bare kjempegodt ut akkurat nå (kosemat i slikt vær). Hadde helt glemt grøt jeg, tusen takk! :)

Gjest Jamila
Skrevet

Forøvrig hadde jeg Suzy's viltgryte i dag, men med en modifikasjon: lagde hjemmelagd potetstappe av potetene.

Kok potetene helt møre og enda litt til. Hell av mesteparten av kokevannet, men la litt være igjen. Tilsett en drøy ss margarin/smør. Mos med stapper. Ha i litt pepper, og litt revet parmesan hvis du har. Smaskens!

Min mor var forøvrig svært godt fornøyd med middagen!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...