Gjest Poirot Skrevet 2. januar 2004 #1 Del Skrevet 2. januar 2004 http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/os...rticleID=700208 Selv er jeg for at politiet har tilgang på pepperspray. Jeg setter pris på tiltak som gjør politiet istand til å forsvare seg og stoppe folk uten bruk av kuler og krutt. Men det var da ikke dette den skulle brukes til? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 2. januar 2004 #2 Del Skrevet 2. januar 2004 Hvorfor ikke? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 2. januar 2004 #3 Del Skrevet 2. januar 2004 Hvorfor ikke? Hehe, har diskutert dette i hele dag et annet sted, men kan gi deg kortversjonen: (NB, jeg sier ikke at det ikke var dette den skulle brukes til, jeg stiller et litt undrende stpørsmål) Jeg diskuterer ikke for/mot pepperspray, jeg er definitivt for. Jeg diskuterer om dette er den rette bruken, ut ifra hva som lå til grunn når politiet fikk tillatelsen. Jeg nevner nok en gang: hindre vold mot politi, selvforsvar for politi når det ikke var annen løsning og alternativ til skytevåpen. Man kan ikke bare kimse av å få en tillatelse, for så å benytte den til noe annet. Det jeg her prøver å diskutere er hvorvidt den hendelsen vi her har lest om, hvor en mann truet med å tenne på SEG SELV, er innenfor de vilkårene som var forutsatt for bruken. Politiet selv har som sagt forutsatt at normal pågripese (som ofte ikke er helt rolig) skal være det normale. Men jeg er jo FOR sprayen, det er dette tilfellet jeg stiller meg undrende til. Selvfølgelig kan politiet påføre andre smerte. For å illustrere hva jeg mener er et mer korrekt tilfelle, slikt jeg forstod vilkårene da det ble tillatt: http://www.rb.no/romerike/article832400.ece 45-åringen var ikke direkte medgjørlig da han ble innhentet, og han ble bitt av politihunden. Vedkommende ble sprayet med pepperspray da han ifølge Strømsborg var i ferd med å gjøre et utfall mot lovens voktere etter at han ble påført bitt av politihunden. På generelt grunnlag mener politiet, Justisdepartementet og stortinget at spray er verre enn kølle. Resten står her, orker ikke skrive alt en gang til... http://www.lysfontenen.no/index.php?id=for...rpage=20&page=1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gundel Gaukeley Skrevet 2. januar 2004 #4 Del Skrevet 2. januar 2004 (Så hyggelig å se det gamle nicket ditt igjen, det hadde jeg nesten glemt.... :D ) Du skal slippe å diskutere mer (med meg ihvertfall), for jeg er helt enig med deg.... Man kan jo ikke søke om tillatelse for ett salgs bruk og så overføre det til enhver annen situasjon hvor det kan være "kjekt å ha"... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. januar 2004 #5 Del Skrevet 2. januar 2004 Terskelen for når man kan bruke pepperspray er faktisk veldig lav. Den skal brukes før man bruker fysisk makt mor personer. Derfor var det vel på sin plass med en liten dusj i dette tilfellet. Mye bedre enn å gå inn i en tøff fysisk konfrontasjon med vedkommende. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #6 Del Skrevet 3. januar 2004 Terskelen for når man kan bruke pepperspray er faktisk veldig lav. Den skal brukes før man bruker fysisk makt mor personer. Derfor var det vel på sin plass med en liten dusj i dette tilfellet. Mye bedre enn å gå inn i en tøff fysisk konfrontasjon med vedkommende. I politiets våpeninstruks står det: "Slag- og gassvåpen må bare nyttes i særlige faresituasjoner eller når tjenestehandling ikke kan gjennomføres uten at politimann utsettes for fare." Politiførstebetjent Vidar Bjertnæs poengterer at sprayen helt klart er et effektivt våpen, og at det bør ligge en grundig vurdering bak hver gang sprayen skal brukes. -Den er tiltenkt selvforsvar når man er trengt opp i et hjørne. Gamle pågripelsesmetoder er fremdeles i bruk og anbefalt, sier han http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/ar...rticleID=642939 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #7 Del Skrevet 3. januar 2004 Bare vent til politiet begynner å gå med pistol på seg. Da blir det gøy å motsette seg arrest. I et land der fulle politifolk slipper unna med å kvele folk har jeg ikke tiltro til at politiet skal ha tilgang på pepperspray. Det er garantert ikke siste gang vi får høre at politiet har sprayet noen, den minste protest og du får det rett i trynet. Jævla politistat.......... :evil: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. januar 2004 #8 Del Skrevet 3. januar 2004 I et land der fulle politifolk slipper unna med å kvele folk har jeg ikke tiltro til at politiet skal ha tilgang på pepperspray Dette har jeg ikke hørt om. Link? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. januar 2004 #9 Del Skrevet 3. januar 2004 Dette har jeg ikke hørt om. Link? Sorry, gidder ikke å lete etter det. Det er noen år siden nå, en politiman tok kvelertak på en person og holdt han så lenge at han døde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Poirot Skrevet 3. januar 2004 #10 Del Skrevet 3. januar 2004 Sorry, gidder ikke å lete etter det. Det er noen år siden nå, en politiman tok kvelertak på en person og holdt han så lenge at han døde. Det vet jeg. Men du sa at politimanne var full, og det var iogforseg det jeg var interessert i. For det har jeg aldri fått med meg, at full politimann dreper folk på jobb uten at det får konsekvenser. Er derfor noe skeptisk til din fremstilling. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå